Går det att byta 1 vevstake eller måste alla 4 bytas?

Ok. Så det man hört om tex lagerras pga obalans är bara båg då?
Råkat se folk göra detta på bilar, (väga/slipa vevstakar) visserligen större massa. Men sen hör man vissa som säger: nä nä, det där är bara viktigt på extremt högvarviga motorer.

Och det är väl motorcyklar i jämförelse?

Därför man bara undrar lite eftersom jag saknar erfarenhet ...:Bugar

Last edited:
Skulle tro att Turbo-andersson har ton av erfarenhet. Jag hade gått på hans tips i första hand.

Skulle tro att Turbo-andersson har ton av erfarenhet. Jag hade gått på hans tips i första hand.
mm...hade hans inlägg inte varit med hade jag nog bara blandat...Har 4 beggade stakar liggande i samma klass, men man är ju lite åt: if its not broken,don't fix it. Sen lär man ju garanterat ha nya lager till de andra 3 stakarna och de är väl inte jättebilliga, därför frågan...

Men det kanske blir så ändå. :tummenupp

Bifogat

• Vevstakar.jpg
    Vevstakar.jpg
    609.4 KB · Visningar: 56
Last edited:
Har kod N på alla i motorn och kod V på de jag har liggande. Har sett både D och A

Lite intressant att veta vad de egentligen betyder, bara för att...hehe

Krafterna från vibrationerna är försumbara gentemot övriga krafter så att obalansen skulle skapa skador som inte redan finns där är uteslutet.

Era motorer är inte så perfekta som ni tror. Ni kan tex räkna med att den bästa cylindern producerar minst 10% mer effekt än den sämsta på din motor. Kolvar och vevstakar väger inte exakt lika.

Encylindriga lab-motorer bygger man vanligen genom att helt enkelt ta bort alla vevstakar, kolvar etc utom en. Gissa om det kan vibrerara? Man lägger iofs vanligen till nån extra balansvikt.

Vet en man som gick in för att göra sin gamla bil så bränslesnål som möjligt. När den sedan skar pga allt för låg viskositet på oljan så plockade han bort den trasiga kolven, vevstaken och fortsatte köra men då vibrerade den så mycket att han öppnade igen och skruvade fast en vikt på vevslängen där den trasiga kolven suttit.

Kan fortsätta med exempel hela kvällen.

Last edited:
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...