Går det att överklaga? P-bot på en Mack (med MC dessuom)

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
Posted: Mon Jul 03, 2006 6:42 pm Post subject: Går det att överklaga? P-bot på en Mack (med MC dessuom)

--------------------------------------------------------------------------------

Tycker detta låter som en lite chans att överklaga??

Var inne med min MC på Ullevi i göteborg. Blev lite hungrig och svängde in på shellmacken som ligger 40m från ullevi. Igår var det Robbi williams där och det var fullt med folk både utanför och inne på ullevi.

Detta ledde till att det inte fanns någon stans för mig att parkera min MC. Jag parkerade den då nere i hörnet på macken där de förvarar sina uthyrningssläp m.m.

Tänker detta går nog fort, (vill ju inte stå i vägen vid pumparna eftersom det även stod och kom bilar som skulle tanka).

När jag kommer in på macken så är det dock en väldigt lång kö med folk... så jag blir kvar där inne från ca: 21:55 till 22:25

När jag kommer ut har jag fått en BOT på 600:- tid 22:00-22:15

#""#% VART FAN SKULLE JAG HA PARKERAT DÅ?"#% kan det gå att överklaga??

Bolaget som gav mig bot hette Västia Parkering

(kan se en skyllt där det står P-tillstånd erfodras!

har fått en faktura på kontrollavgift samt övertädelse 07= Parkeringstillstånd skanas/ ej synligt
:huvet :huvet

Några mer tips? Har redan fått en bot förra veckan och nu vill jag inte lägga mer av semesterpengarna på TRAMS! :mad:

Rasorblade skrev:
2279196 glöm det!
Eftersom den ytan kräver tillstånd så är det kört!
Alla skyltar finns o är tydliga samt synliga? Är det välskyltat och välmarkerat så är det nog svårt.. men försöka duger ju?

silverpilen740 skrev:
2279187 Posted: Mon Jul 03, 2006 6:42 pm Post subject: Går det att överklaga? P-bot på en Mack (med MC dessuom)

--------------------------------------------------------------------------------

Tycker detta låter som en lite chans att överklaga??

När jag kommer in på macken så är det dock en väldigt lång kö med folk... så jag blir kvar där inne från ca: 21:55 till 22:25

När jag kommer ut har jag fått en BOT på 600:- tid 22:00-22:15

#""#% VART FAN SKULLE JAG HA PARKERAT DÅ?"#% kan det gå att överklaga??

Bolaget som gav mig bot hette Västia Parkering

Några mer tips? Har redan fått en bot förra veckan och nu vill jag inte lägga mer av semesterpengarna på TRAMS! :mad:

Snacka med macken? Deras parkering, dom som gett i uppdrag till
västia att kontrollera parkeringar. Kan inte tänka mig att du som kund skulle
behöva betala p-böter medans du var inne i butiken som parkeringen tillhör!

har du kvar kvittot från macken? isf borde det bara vara att dra dit och be dem skriva ut ett tillf. p-tillst. för den tiden..

Jag fick en bot också då jag inte haft betalat någon avgift, dock inte på en mack. Men såg killen som stod och skrev dem och sa att lappen hade flugit bort och slapp då att betala den. Du kan ju testa att göra detsamma
ps. är sjukt trött så kan ha missat det men behövde du "parkerinslapp" för att stå där så borde det ju gå om du har lite tur ds.

silverpilen740 skrev:
2279187 Var inne med min MC på Ullevi i göteborg. Blev lite hungrig och svängde in på shellmacken som ligger 40m från ullevi...
Du stannade på macken för att äta, och fick böter ?

Gick du inte in igen och bad personalen intyga att du precis handlat där ?

I så fall borde det kunna överklagas.

Men jag kanske missuppfattat det hela ?

silverpilen740 skrev:
2279187nu vill jag inte lägga mer av semesterpengarna på TRAMS! :mad:
Hur som helst..

OM man skall överklaga en bot, så är du tvungen att betala den innan du gör en överklagan, för att med ytterst liten chans få pengarna tillbaka, inte en krona mer för allt besvär.... Det blir pappersarbete, och en massa saker som skall fixas.

Jävla byråkrati.

IronMike skrev:
2280024 Hur som helst..

OM man skall överklaga en bot, så är du tvungen att betala den innan du gör en överklagan, för att med ytterst liten chans få pengarna tillbaka, inte en krona mer för allt besvär.... Det blir pappersarbete, och en massa saker som skall fixas.

Jävla byråkrati.
Hmm jag har då aldrig behövt betala innan jag har överklagat, har fungerat alldeles utmärkt....

Davo skrev:
2280036 Hmm jag har då aldrig behövt betala innan jag har överklagat, har fungerat alldeles utmärkt....
Så är det andra regler i ösmo... för att överklaga en bot i sthlm stad / parkab eller vadfan det nu var, så var jag tvungen att dega innan jag överklaga. :argpådato

IronMike skrev:
2280048 Så är det andra regler i ösmo... för att överklaga en bot i sthlm stad / parkab eller vadfan det nu var, så var jag tvungen att dega innan jag överklaga. :argpådato
Tror det är olika om det är "privat bolag" eller kommunala parkeringsbolaget.

Jag har oxå överklagat en utan att betalat in boten. (Göteborg)

War phyko... det stämmer att jag var inne och handla osv..
var inte i mina sinnes fulla bruk då jag kom ut till P-boten... Tänkte därför inte på att gå in till macken och få allt bekräfat. Betalade dessuom kontan och något kvitto har jag inte. =/ Man brukar ju inte dirkekt spara kvitto då man handlar Korv.

Det som slog mig då jag vakna idag är ju att det står P-tillstånd erfodras på skylten där släpvagnarna står. Men man skulle väl kunna tolka det som så att skylten gäller de P-rutor där Släpvagnarna står. Jag stod ju utanför alla rutor m.m. (framför släpvagnarna).

Det är ingen som känner någon som jobbar på Shell där eller?? Jag mins ju bara att det var någon hyffsat ung kille jag handlade av. Får väl ringa dit och se om jag kan fiska efter något namn.

silverpilen740 skrev:
2280064 War phyko... det stämmer att jag var inne och handla osv..
var inte i mina sinnes fulla bruk då jag kom ut till P-boten... Tänkte därför inte på att gå in till macken och få allt bekräfat. Betalade dessuom kontan och något kvitto har jag inte. =/ Man brukar ju inte dirkekt spara kvitto då man handlar Korv.

Det som slog mig då jag vakna idag är ju att det står P-tillstånd erfodras på skylten där släpvagnarna står. Men man skulle väl kunna tolka det som så att skylten gäller de P-rutor där Släpvagnarna står. Jag stod ju utanför alla rutor m.m. (framför släpvagnarna).

Det är ingen som känner någon som jobbar på Shell där eller?? Jag mins ju bara att det var någon hyffsat ung kille jag handlade av. Får väl ringa dit och se om jag kan fiska efter något namn.

Om du inte stod i någon av rutorna så stod du inte på en giltig parkering. Du blev lappad för att du stod på en parkering utan giltigt tillstånd. Boten är alltså felaktig. Nu är det ju visserligen ord emot ord, men försök att överklaga, går det så går det.

Det är när det är kommunala områden som man tydligen måste betala in pengarna direkt, macken är ju högst troligt privatägd så det är bara att skicka in överklagan, då läggs ärendet vilande, dvs du får inga avgifter för fördröjd inbetalning.

scud skrev:
2280313 Om du inte stod i någon av rutorna så stod du inte på en giltig parkering. Du blev lappad för att du stod på en parkering utan giltigt tillstånd. Boten är alltså felaktig. Nu är det ju visserligen ord emot ord, men försök att överklaga, går det så går det.

Det är när det är kommunala områden som man tydligen måste betala in pengarna direkt, macken är ju högst troligt privatägd så det är bara att skicka in överklagan, då läggs ärendet vilande, dvs du får inga avgifter för fördröjd inbetalning.

Visst han kanske slipper den boten, men samtidigt erkänner han ju en felaktig parkering (utanför rutorna) så då kanske han får den istället.

Troligen är hela macken parkeringszon dvs rutor och annat har ingen giltilighet för dig, bara för att underlätta uppställning av släp och annat. Kolla på skyltarna hur det ser ut, om det är parkeringszonsskyltar (fyrkantiga). Du kan hänvisa till att det var lång kö i kassan och flyttade mc för att underlätta för andra att komma till pumparna.
Tror också att Shell inte kan återkalla böter, det kan bara utfärdande bolag

Jag skulle göra ett försök att få denna hävd. Mackens område måste väl vara till för mackens kunder. Med den princip de tillämpat så skulle du kunna få böter när du parkerat hojen vid bensinpumpen för tankning också. Åk ner till macken o prata med dom där. Det är ju Shellmacken som har hyrt in servicen från parkeringsbolaget och de vill garanterat inte att mackens kunder skall drabbas.
Problemet är att bevisa att du inte var på Robbie Williams. Men sån superkomersiell smörja lyssnar du väl inte på:)

Klart man skall överklaga. Om alla gjorde det skulle p-bolagen få lägga ned verksamheten. Kör hårt alltså!

Han kan inte bli lappad för någonting annat även om han erkänner (det har då aldrig jag blivit iallafall).
När det är privat mark ska markägaren kunna be p-företaget att dra tillbaka utfärdade böter, det är vad jag fått höra men har ingen egen erfarenhet av det.

Vi har mottagit dina invändingar 'Bestrider kontrllavgiften fatura nummer:
PR6371-xxxxx. Vi kommer att besvara dig så snart ärendet är behandlat.
Handläggningstiden är för närvarande ca 8 veckor.

LÅTER JU SOM FLER KLAGAR! :D

har 8 dagar på mig att betala men de skall ha 8v på sig! GLÖM ATT JAG BETALAR för de har hört av sig =)

silverpilen740 skrev:
2281710 Vi har mottagit dina invändingar 'Bestrider kontrllavgiften fatura nummer:
PR6371-xxxxx. Vi kommer att besvara dig så snart ärendet är behandlat.
Handläggningstiden är för närvarande ca 8 veckor.
/snip/
har 8 dagar på mig att betala men de skall ha 8v på sig! GLÖM ATT JAG BETALAR för de har hört av sig =)

Det är personalen på macken som skrivit ut boten.
Det brukar vara så att man måste betala även om man bestrider.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2