Går den igenom besiktningen..?

Punkar´n

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Kraschad
Det börjar bli dax att besiktiga hojen, har dock ett par skavanker som jag e osäker på...
# Tändningsnyckeln avbruten i låset, halva nyckeln kvar, styrlås och tändning fungerar dock.
# Bromshandtaget är böjt, inte mycket men märkbart, fungerar utmärkt trots det.

Någon som vet om jag får igenom den ändå, eller måste jag fixa till det innan? Till saken hör att det bara är ~200 mil kvar till 2400 servicen, skulle vara skönt att ha den besiktigad innan dess. Tacksam för svar....

Btw: :notme

förstår inte vad servicen har med saken att göra överhuvudtaget.. skulle bli väldigt förvånad om du får ombesiktning pga att den inte har varit på service när du skulle varit det,

andersson_81 skrev:
förstår inte vad servicen har med saken att göra överhuvudtaget.. skulle bli väldigt förvånad om du får ombesiktning pga att den inte har varit på service när du skulle varit det,

Tänkte att det blir ett sånt jäkla hattande om ja först ska besiktiga, sen service, sen ombesiktning... Det är ju roligare att vara ute och åka än att hålla på och köa på bilprovningen...

det där behöver du inte oroa dig för..åk in du :)

Är lite osäker men att nyckeln är avbruten känns väl kanske som nått dom kanske kan påpeka på. Men går det inte att lirka upp nyckeln o köpa en ny ?

Punkar´n skrev:
Det börjar bli dax att besiktiga hojen, har dock ett par skavanker som jag e osäker på...
# Tändningsnyckeln avbruten i låset, halva nyckeln kvar, styrlås och tändning fungerar dock.

Någon som vet om jag får igenom den ändå, eller måste jag fixa till det innan? Till saken hör att det bara är ~200 mil kvar till 2400 servicen, skulle vara skönt att ha den besiktigad innan dess. Tacksam för svar....

Tänkte bara berätta att jag va i rissne i morse och besiktigade, va inga som helst problem, tändningsnyckeln kollade han inte ens... Dessutom sa killen att dom inte kollar om hojen e påställd heller, kanske kan va bra å veta för nån... Tack för dom glada tillropen, nu e de två år till nästa gång :)

Punkar´n skrev:
Tänkte bara berätta att jag va i rissne i morse och besiktigade, va inga som helst problem, tändningsnyckeln kollade han inte ens... Dessutom sa killen att dom inte kollar om hojen e påställd heller, kanske kan va bra å veta för nån... Tack för dom glada tillropen, nu e de två år till nästa gång :)
Nä varför skulle dom bry sig om att hojen är påställd?

Folk är alldeles för skärrade när de besiktar hojen, de lägger sig givetvis inte i dina privata angelägenheter med försäkringar och sånt eller om du har bytt oljan.

Besiktningsgubbarna ar snallare an du tror!

Tankte bara beratta vad som hande nar jag skulle besiktiga min forra hoj, en streetfighterinspirerad Hornet 600. Redan pa forhand visste jag att oddsen for att den skulel ga igenom var ytterst sma, men vem orkar satta pa orginaldampare + orginalbakdel? Battre att ta en rovare...

Sagt och gjort, kom till besiktningen. Snubben som besiktigade gick runt hojen nagra varv och mumlade. Efter 5 minuter kom hans chef med en digitalkamera i hogsta hugg. Han fragade om han fick ta kort pa bagen. Smickrande tanke jag, och sken upp som en sol.

-"Javisst, sjalvklart far du det", sa jag
-"Tack"
-"Vad ska du gora med dom korten?"
-"Vi tankte anvanda det i varat utbildningsmaterial..."
-"Jaha? Hur da menar du?"
-"Detta ar ett praktexempel pa hur en motorcykel inte far se ut! Den ar ytterst olaglig!!!" :mad:

Sen fick jag en lang utlaggning om allt som var olagligt med ombyggnaden (felaktiga blinkers, blinkers for tatt ihop, olaglig nummerskylt, olagligt bakljus, avsaknad av skyltbelysning etc...). Faan, sag flera timmars mekande framfor mig och en ombesiktning :huvet

Sen stack den andra killen ut med hojen pa en liten provsvang. Nar han kom tillbaks sa han:

-"Du, inte nog med alla dom andra olagligheterna pa din hoj, den later ju forjavla mycket ocksa!!!"

Och sen fortsatte han:

-"Men du, det ar en riktigt skon hoj du har. Jag gillar den skarpt. Sa jag justerar lite i protokollet och antecknar bara att skyltbelysningen ar trasig, sa slipper du komma hit igen..."

:Bugar :banana :Bugar :banana

Sensmoral: Det lonar sig att ta en rovare :D :D :D

Fast det där är ingen historia som funkar för alla, det var en risk att försöka besikta hojen så.
För det mesta får man ombesiktning och är de på sällsynt grinhumör får man ombesiktning på en bytt slipon för att de anser att det låter för mycket.

Nyckel "ska" inte gå igenom...

Vi hade fenomenet på en volvo att när man startat bilen så va man tvungen o vrida tillbaka nykeln ca 10grader.

Besiktningsgubben märkte detta efter att besiktningen va klar.. han sa att vi hade tur för hade han märkt de tidiagre så hade bilen fått körförbud :huvet

Det känns ju skönt när hojen går igenom besiktningen men man blir ju mörkrädd när man ser vad dom kollar.

Blinkers, avgas mm.mm. monteras ju på och av med lätthet, så att kolla det är känns lite överflödigt.

Att dom sedan bara lyser lite med ficklampan och tutar och tar betalt är skrämmande!

Styrlager, hjullager, svinglager mm. borde väl vara en själklarhet att kolla tycker jag.
Men vad vet jag, dom är ju proffs :3freak

Fick igenom en bil utan startmotor, fick putta igång den när han skulle ut på provturen ;)

Punkar´n skrev:

Tjena är det inget med säkerhets detaljer så som slitna däck mm så e det inga problem tänd...låset har inget med det att göra, så besiktiga den :yoparty

Mitt rekord var när jag besiktade vinterbilen, när besiktningmannen skulle köra ut ur hallen så lossnade hela avgassystemet från bilen i stället för att avgasslangen släppte från röret och hela härligheten ramlade ner i smörjgropen, han backade tillbaka gick ner i gropen hängde upp systemet med najtråd och gav mig ett påpekande om bristfällig upphängning. :tummenupp :yoparty :banana

när jag besiktigade r1an för några dagar sedan så hade den inga kåpor det tyckte biiktningsmannen var bra då han kunde kolla ramen extra noga efter sprickor!

känns gött att han inte hittade några!

samtidigt är det skönt att veta att det är en felfri ram man har den har väll inte direkt varit ovurpad om man säjer så!

PastaRacing skrev:
Det känns ju skönt när hojen går igenom besiktningen men man blir ju mörkrädd när man ser vad dom kollar.

Blinkers, avgas mm.mm. monteras ju på och av med lätthet, så att kolla det är känns lite överflödigt.

Att dom sedan bara lyser lite med ficklampan och tutar och tar betalt är skrämmande!

Styrlager, hjullager, svinglager mm. borde väl vara en själklarhet att kolla tycker jag.

:7peta Är det fakta eller erfarenhet du pratar om?

Många av de som besiktar hojar har även hoj själva och nog vet de om säkerhetsdetaljer.

Nej finns inget direkt krav ang tändningslås så länge det inte det kan påverka säkerheten dvs att t,ex styret låser sig. Gäller även på bilar där du kan ha en strömbrytare samt en lite startknapp om du vill!

Punkar´n: Vem var det som besiktade din hoj? "står längst ner till höger på protokollet" Känner några där!

PastaRacing skrev:

Du har helt rätt, jag besiktar bilar ibland flera ggr i veckan och de har med åren dragit ner på kontrollpunkterna men i samma takt höjt sina priser.

Bil med helslut stötdämpare och hjullager går lätt igenom idag, förr kollade de ju sånt.
Tändningslåskrav finns dock inte på motorcykel, flera offroad saknar helt sådant bla.

motardnisse skrev:
:7peta Är det fakta eller erfarenhet du pratar om?

Många av de som besiktar hojar har även hoj själva och nog vet de om säkerhetsdetaljer.

Nej finns inget direkt krav ang tändningslås så länge det inte det kan påverka säkerheten dvs att t,ex styret låser sig. Gäller även på bilar där du kan ha en strömbrytare samt en lite startknapp om du vill!

Punkar´n: Vem var det som besiktade din hoj? "står längst ner till höger på protokollet" Känner några där!

Inte lyfte dom upp min hoj för att kolla styrlager eller något annat.

Jag har nog koll på min hoj men att betala 260kr för fem minuter och sedan låter dom de viktigaste vara.

OT: Från alla mina besiktningar med bil kanske man skall skriva en bok, ex. när jag själv såg att stödlagret satt med en skruv på sista gängorna och den andra var borta. Besiktningsmannen gick fram och tillbaka under bilen men missade detta. Vågade inte åka en meter efter bilprovningen utan lade mig under och skruvade fast den hjälpligt. Vilken resa det hade blivit om kardan hade lossnat och ramlat ur växellådan, då hade jag fått :whip

PastaRacing skrev:
Inte lyfte dom upp min hoj för att kolla styrlager eller något annat.

Jag har nog koll på min hoj men att betala 260kr för fem minuter och sedan låter dom de viktigaste vara.

OT: Från alla mina besiktningar med bil kanske man skall skriva en bok, ex. när jag själv såg att stödlagret satt med en skruv på sista gängorna och den andra var borta. Besiktningsmannen gick fram och tillbaka under bilen men missade detta. Vågade inte åka en meter efter bilprovningen utan lade mig under och skruvade fast den hjälpligt. Vilken resa det hade blivit om kardan hade lossnat och ramlat ur växellådan, då hade jag fått :whip

Mmmm! glöm inte att du har ett ägaransvar också, Hur kommer det sig att DU inte gjorde nån lite koll på bilen INNAN besiktningen? Förmodligen varför de inte lyfte upp din hoj var nog att minimera skador på ditt sidostöd då du tydligen har en Ducati där de är väldigt ömtåliga!

Nästa gång du ska besikta hojen: Var med vid besiktning och var inte rädd för att fråga vad de kollar efter då du faktiskt betalat för en tjänst.

Jag kan nog själv skriva en bok om både bilar samt mc där kunder har antingen försökt meka själva eller inte gjort nåt då de trodde inte att det skulle vara så allvarligt som det såg ut att vara!

Visst ASB har ett visst ansvar likaså har DU, Tänk på hur många olika märkesrelaterade fel de ska komma ihåg i huvudet oavsett fordon samtidigt de ska vara trevliga och ev svara på dina frågor! Nu vet inte jag vart du besiktade men många kanske inte märker hur många punkter de kollar på bara genom att känna på ett ställe alt skaka, vrida mm.

Som sagt gå med och fråga nästa gång du besiktar något fordon och kom ihåg ingen är felfri!

*/ ?>
Back