Går bara på tre cylindrar HJÄLP

Har böjat riva nu :tummenupp Undrar bara hur man gör med kamkedjan måste man dela den eller går det att få bort toppen ändå, om man släpper på spännaren tar bort kammarna och lyfter av toppen, går det att göra så eller :confused:

Har böjat riva nu :tummenupp Undrar bara hur man gör med kamkedjan måste man dela den eller går det att få bort toppen ändå, om man släpper på spännaren tar bort kammarna och lyfter av toppen, går det att göra så eller :confused:
Har du bytt tändstiftet? Byt även om du får en tillsynes bra gnista. Får den soppa? Komp? > Har du ventilspel på den cylindern?
Om du inte har ett säkert JA på ovanstående frågor är det bortkastad tid att "riva toppen". Vad tror du att du ska hitta som du inte kan verifiera på annat sätt?

Last edited:

Kunde du inte åtminstone gjort ett kompressionsprov innan?
Ifall kompressionen är jämn är det ju antagligen inget mekaniskt fel i toppen. Kostar ju bara runt 200 för en kompressionsprovare. Och du kanske t.o.m skulle kunna få låna av någon.

Förstår inte varför du plockar isär en motor som trilskas på en av cylindrarna innan man kollat gnista, bränsle och komp.Får mig att tänka på ramsan om att gå över ån efter vatten.

Ja nu har jag konstaterat vad felet var en bränd avgasventil, har plockat bort alla ventiler och kollat skicket på dem, inga konstigheter förutom på den som var bränd, var typ som om den hade smält å bitar från den liksom smält bort har kollat upp sätet där den ventilen satt och det var i bra skick, nu är frågan var i hela världen kan man hitta nya ventiler till motorcyklar, har kollat överallt på nätet och har inte hittat nån som säljer motordelar typ kolvar, ventiler, vevaxlar, vevstakslager ja såna saker finns det nån som vet här vore jag tacksam om ni kunde dela med er av detta

Ja nu har jag konstaterat vad felet var en bränd avgasventil, har plockat bort alla ventiler och kollat skicket på dem, inga konstigheter förutom på den som var bränd, var typ som om den hade smält å bitar från den liksom smält bort har kollat upp sätet där den ventilen satt och det var i bra skick, nu är frågan var i hela världen kan man hitta nya ventiler till motorcyklar, har kollat överallt på nätet och har inte hittat nån som säljer motordelar typ kolvar, ventiler, vevaxlar, vevstakslager ja såna saker finns det nån som vet här vore jag tacksam om ni kunde dela med er av detta

Ebay brukar ha diverse delar, annars kan man säkert ringa bike trollhättan och höra med dem, eller några MC-skrotar eller andra större hojfirmor.

Hej har nu fixat allt med köpe av ny avgasventil inslipning av samtliga ventiler, injustering av ventiler enligt alla instruktioner som finns.. ställt in allt som det ska vara med kamaxlar och allt.. med allt ihop startade den direkt, och den går klockrent när man kommit upp till över 4000 varv per min, på tomgång och när man kör typ på 50sträckor går den skitpissigt och rycker som tusan vad kan det vara för fel. Själv misstänker jag något förgasarproblem då när jag felsökte hade isär alla förgasare för kontroll om det var skit i förgasarna kanske behöver synkas eller cad kan det vara för fel :va

Har du kollat kompressionen nu efter ventilbytet? Det ska man ju inte behöva göra men eftersom den inte går som den ska är det läge att göra det. Ifall det inte ändå tätar mellan en ventil och ett säte. Att den "rycker som tusan" beror på att den inte går rent, kanske på en cylinder. Och ang. förgasarna, den gick ju rent innan du varvade ur den. Så det borde ju inte vara dom. Om den går bra över 4000 rpm så får den ju soppa ordentligt iallafall.

Kolla bränslenivån i flottörhusen. Bara att koppla en slang på dräneringen och böja upp och se om den är lika i alla förgasare. Kan ha råkat böja nån flottör när du pillat och haft dig. Höll du koll på hur blandskruvarna stod innan du plockat isär? (Sitter en på varje förgasare som är fjäderspänd för justering.)

Edit: förgasare bör synkas varje gång man tittat på dom, det är inte det som orsakar ditt problem utan påverkar bara tomgång. Du märker om synken är kass ifall varvräknaren hoppar lite på tomgång, samt att den är svår att ställa ner till ett lägre varvtal

Last edited:
Fan började gå på tre cylindrar igen, blir fan tokig tål dom att man varvar lite.. ja jag pallar inte att riva motorn igen.. finns det ingen här som har en rova man kan få köpa i typ uppsala trakten eller stockholm.. kan ju i och försig vara ett stift som pajat eller skit i nån förgasare, men jag tror inte det det är bara önsketankar.. jävla skit det var väl dumt att köpa en hoj som gått som långt som 6200 mil, i alla fall en cbr900 fireblade det är väl inte direkt troligt att dom milen är lugnt körda, orkar inte hålla på å mecka faaaan.
Det kanske är en gammal trajja motor som sitter i den här, som någon sa här tidigare..:huvet

Hej lättande nog var det bara ett stift som hade pajat, även fast det var nytt.. och nu går den klockrent :banana men hur kan dom sälja trasiga stift ? Och jag trodde det var så med tändstift att endera funkar dom eller också inte..:rolleyes:

Hej lättande nog var det bara ett stift som hade pajat, även fast det var nytt.. och nu går den klockrent :banana men hur kan dom sälja trasiga stift ? Och jag trodde det var så med tändstift att endera funkar dom eller också inte..:rolleyes:
var hela stiftet defekt eller var det bara fel avstånd på den där lilla armen?

man måste alltid kontrollera nya stift, även om man köper märkesstift så kan avstånden vara helt off så att dom måste justeras före montering.

värsta nya stiftet jag hörde om var för några år sedan när någon på sin V70R (när dom fortfarande var svindyra) hade bytt tändstift på en Volvo verkstad (dyra Volvo original stift (Bosh?)) där hade ganska så omgående ena stiftet lossnat och åkt in i motorn och tagit sig hela vägen fram till katalysatorn och låg och skramlade...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti