Gångsport klassas som...ehhh 'sport'?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
har grunnat ganska länge på fenomenet gång'sport' och det just i sportkretsar. förstår verkligen inte hur det kommer sig att gång klassas som sport, det är en onaturlig företeelse.

nåväl. har just mejlat de rätta människorna och hoppas de svarar. jag skrev detta:

Hej Kansliet för Svenska Gång-och Vandrarförbundet!

Jag är en nyfiken (dock ej gul) person som ofta och gärna vill ha svar på frågor som dyker upp i mitt huvud, eller när jag grubblar som mest över saker och tings existens och jag har nu både funderat men också grubblat över en fråga som har gnagt i mitt huvud likt en gnagare och börjar dessutom bli irriterad på mig själv eftersom jag inte kan komma på ett bra svar och då slog mig tanken att jag skulle vända mig till Er med denna fråga.

Och min fråga lyder kort och gott:

Hur kommer det sig att gång klassas som sport och då t.o.m som en OS-gren?

Missförstå mig väl;

i mer eller mindre (om inte just och precist ALLA) sporter, så gäller det att springa snabbast, hoppa längst och högst, lyfta mest, skaffa flest poäng etc etc och det för att vi av naturen är just en av naturens underbara kreationer och hur bra man är på respektive 'gren' är också viktigt med tanke på sin egen överlevnad. Faktiskt hela artens överlevnad. Exempel: en gepard skulle ju inte få för sig att lunka sådär lite lagom för att försöka sätta tänderna i en saftig antilop, en kanin tar inga små trudeluttskutt för att komma undan vargen osv osv. Man ger 200% och det i en naturlig form av sin utövning.

Gångsport, som jag ser, är ju inte gång (tex när du tar en promenad med din tjej), men inte heller springa (tex när du försöker springa så fort som möjligt från din tjej av diverse orsaker) - det är något mittemellan och sålunda 'onaturlig'. Som att hoppa längdhopp fast kortast längd vinner om ni förstår vad jag menar.

Därav min fråga - hur kommer det sig att gång klassas som sport?

Jag hoppas ni tar Er tid för att svara på min fråga, för jag vill verkligen ha ett svar på en fråga jag grunnat på väldigt väldigt länge.

Mvh,
...

fortsättning följer. förhoppningsvis.

Varför tävlar man i fjäril och bröstsim när fristil går snabbast?

Varför tävlar man i klassisk skidåkning när fristil går snabbare?

Min gode far har fortfarande klubbrekord i stillastående längdhopp och stavhopp med obljbar stav.... ....att det beror på att grenarna försvann är en annan sak...

Varför tävlar man i fjäril och bröstsim när fristil går snabbast?

Varför tävlar man i klassisk skidåkning när fristil går snabbare?

Min gode far har fortfarande klubbrekord i stillastående längdhopp och stavhopp med obljbar stav.... ....att det beror på att grenarna försvann är en annan sak...

korvis, det är gång jag vill ha svar på, vi tar de andra grenarna lite senare :tungan

"Jag är en nyfiken (dock ej gul) person som ofta och gärna vill ha svar på frågor som dyker upp i mitt huvud, eller när jag grubblar som mest över saker och tings existens och jag har nu både funderat men också grubblat över en fråga som har gnagt i mitt huvud likt en gnagare och börjar dessutom bli irriterad på mig själv eftersom jag inte kan komma på ett bra svar och då slog mig tanken att jag skulle vända mig till Er med denna fråga."

Veckans längsta mening. Håller dock med TS. Idiotiskt påfund.

Samma här, har ingen förklaring på frågan men undrar också vad som är meningen med att gå så fort man kan?
Ser ju helt rubbat ut också.

Detta har jag reflekterat över väldigt länge också.

Fast jag stör mig med på hur man kan tävla i en sport med så rejäla begränsningar.

Sporten går ju ut på att ta sig från plats A till plats B så fort som möjligt - ibland handlar det om att springa 100 m, ibland 400 meter med häckar, ibland köra 270 varv i en bil.
Men så finns exempelvis gång... där du inte får ta dig så snabbt som möjligt från punkt A till punkt B, utan måste gå...
Detsamma gäller V75, varför inte låta ta sig fram så fort som möjligt, varför begränsa dom till trav?

:rofl

Det här är precis det som gör SH klart värd att besöka regelbundet - dagens smajl räddat! :yoparty
För övrigt är gång fasen inte ett dugg mer sport än övriga motionsformer som innebandy t.ex... :fakta

/J

Har du sett vad som händer så dom börjar galoppera?

Det går fortare!?... hehe

Njaoo, det lilla jag har sett vid trav är att "föraren" försöker bromsa hästen så fort som möjligt för att få den att återgå till trav.
Sen har jag sett lite utav den andra hästsporten, där "jokrar" rider där dom får springa så fort som möjligt... verkar helt klart vettigare.

Men du får gärna upplysa mig :)

Hur många skulle vara intresserade av att se F1 eller MotoGP där bara dom tre första växlarna tillåts? :hihi (självklart får ingen annan drevning göras än vad som används nu för tiden, ren njutning av att hojarna och bilarna tokvarvar på start-o-mål-sträckan i 17 sekunder per varv haha)

För övrigt är gång fasen inte ett dugg mer sport än övriga motionsformer som innebandy t.ex... :fakta

/J

Word på den du!

Innebandy fick vi leka på gymnastiken när gympafröken inte orkade med oss (eller pippade i redskapsförrådet)

Det går fortare!?... hehe

Njaoo, det lilla jag har sett vid trav är att "föraren" försöker bromsa hästen så fort som möjligt för att få den att återgå till trav.
Men du får gärna upplysa mig :)

Verkar som att jag får ta tillbaka efter att ha konsulterat min kompis flickvän..
Min egen svarade inte eftersom hon jobbar...! :mad:

Jag tror att jag vet allt om hästar för att min sambo håller på med sånt.
Nu när jag tänker efter så har jag hälsat på hennes "nya" häst en enda gång och hon har haft den i 6-7 månader.. :)

Har inget vettigt svar på din fråga, men det är nog mer sport än schack, som oxå klassas som sport?

Word på den du!

Innebandy fick vi leka på gymnastiken när gympafröken inte orkade med oss (eller pippade i redskapsförrådet)

Hette det inte hocky bocky på den tiden?
Eller det kanske va något helt annat?

Last edited:
Moto GP och F1 har begränsningar även de.
Är det bara riktig sport om det saknas regler och begränsningar?

Jodå, klart dom har och nästan samtliga har väl något med säkerhet att göra!?
Och även om inte alla har det så begränsar dom ju inte slutresultatet med så mycket som skillnaden mellan att gå 100 meter och springa 100 meter.

(är ju ganska subjektivt det här, men hoppas du förstår att jag någonstans i gråzonen ser någon form av gräns mellan omotiverade och stora begränsningar till säkerhetsbegränsningar eller förbud mot "skumma" tillägg (så som den där superfläkten en F1 bil hade för länge sedan eller sex hjul istället för fyra osv.))

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti