Gå från nakenhoj till offroadhoj?

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Min drömhoj har jag insett är en T7 Rally 2022. Men de är så sjukt höga för mig.
Några rookiefrågor.
Hur blir de att köra med sänksadel och sänklänkar? Tappar man grejen med den då länkarna sitter där? Sänker man den fram också? Gafflarna upp i kronorna alltså. :unsure:
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Jag skaffade en Triumph Tiger 800 Xc som ett komplement till MT 09’an.
Tigerns motor är varv villig och den är oerhört lättkörd - kan rekommenderas ?

0C0856F3-37B8-4977-A48E-C11D6152ACC2.jpegF3C4A3EA-9BA3-4E4D-B1B1-D7ACE94FA723.jpeg
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Min drömhoj har jag insett är en T7 Rally 2022. Men de är så sjukt höga för mig.
Några rookiefrågor.
Hur blir de att köra med sänksadel och sänklänkar? Tappar man grejen med den då länkarna sitter där? Sänker man den fram också? Gafflarna upp i kronorna alltså. :unsure:
Du kan sänka på båda ställena om du vill, men prova och känn.
Jag har sänkt min med länkaget, det gjorde stor skillnad, och jag nöjer mig där.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Höjden på T7:an är det bästa! Så gött man sitter och så snygg hoj när den är hög samt man ser inte ut att åka på en trampcykel när man är 188cm.
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Höjden på T7:an är det bästa! Så gött man sitter och så snygg hoj när den är hög samt man ser inte ut att åka på en trampcykel när man är 188cm.
Men jag är ju bara 172.. :lol
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Sådärja, när man väl bestämt sig gick det fort. :)

Nu fattar jag varför det talas så mkt om vindbrus. :lol

Men såå avslappnad man blev på den. Inget jaga, öka, mera, lite till, utan bara njuta av resan, doften av nygödslade åkrar, en massa grusvägar man passerar och fundera var de tar vägen.
Det här ska bli kul!! :hjarta

Föresten. Jag läste nånstans att nån bytt ut skruvarna till plastskydden på framdämparna till plastskruvar för att inte slå sönder fästena i dämparen om nåt händer.
Var köper man de plastskruvarna?

Nåt annat man kan förbättra? Barkbusters har jag också fått tips om. Nåt mer?
tempImage0MJ2el.jpg

tempImageepWhol.jpg
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Väldigt snygg cykel, och kul att upplevelsen var så tillfredställande! Förstår vad du menar med att jaga... Vad beträffar plastskruvar låter det lite tilltaget, förstår tanken men brukar gängorna pajja i godset nere vid axelinfästningen vid ankänning? Inte jättekritiska gängor heller, och att få ut plastbiten som blir kvar kan ju också vara knurvligt
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Sådärja, när man väl bestämt sig gick det fort. :)

Nu fattar jag varför det talas så mkt om vindbrus. :lol

Men såå avslappnad man blev på den. Inget jaga, öka, mera, lite till, utan bara njuta av resan, doften av nygödslade åkrar, en massa grusvägar man passerar och fundera var de tar vägen.
Det här ska bli kul!! :hjarta

Föresten. Jag läste nånstans att nån bytt ut skruvarna till plastskydden på framdämparna till plastskruvar för att inte slå sönder fästena i dämparen om nåt händer.
Var köper man de plastskruvarna?

Nåt annat man kan förbättra? Barkbusters har jag också fått tips om. Nåt mer?
View attachment 471885

View attachment 471886

Grattis till en grym hoj!
Bör du väl kört lite grus så kommer hornen och jagandet tillbaka och du ligger på varvstopp på full sladd genom kurvorna


Där kan du köpa både nylonskruv och annat du kan vilja ha till din tenere!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Väldigt snygg cykel, och kul att upplevelsen var så tillfredställande! Förstår vad du menar med att jaga... Vad beträffar plastskruvar låter det lite tilltaget, förstår tanken men brukar gängorna pajja i godset nere vid axelinfästningen vid ankänning? Inte jättekritiska gängor heller, och att få ut plastbiten som blir kvar kan ju också vara knurvligt
Tror hela fästörat kan slås av. Då är det bättre med en plastskruv som man får greja lite för att få ur. :)
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Grattis till en grym hoj!
Bör du väl kört lite grus så kommer hornen och jagandet tillbaka och du ligger på varvstopp på full sladd genom kurvorna


Där kan du köpa både nylonskruv och annat du kan vilja ha till din tenere!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu var det inte det svaret jag ville ha. :lol Jag ska ju bara fortsätta njuta.:lol

Tack för tipset! :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tror hela fästörat kan slås av. Då är det bättre med en plastskruv som man får greja lite för att få ur. :)
Jag tror att det kommer från att det sägs att man slår sönder gaffeln, och tömmer den på olja.
Dock har jag svårt att hitta att det skulle vara ett problem?
Det vill säga ett skarpt fall där det har hänt.
Jag kör i alla fall med vanliga skruvar, men vem vet, en vacker dag står man väl där :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag gjorde 200 på grus med min gamla KTM 1190 Avd försök göra det med valfri nakenhoj och jag har en vän och f.d. roadracingförare som kör en sportig Aprilia (1000cc) och han har svårt att hänga på mig och min Tiger på kurviga vägar men jag kör ganska hårt för att inte säga väldigt. #skrytfredag
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top