Ber om ursäkt för ett långt brev!
Utbildning är oerhört svårt, inte bara att genomföra utan även att definiera, vad är egentligen "utbildning"?
Dom sk kallade kurserna som finns i MC-sammanhang är nästan uteslutande så kallad färdighetsträning i banåkningsform, dvs man lär sej mer om att behärska sitt fordon, detta är ju skitbra om målet med det hela är att bli en tekniskt sett bättre förare.
Tyvärr så består dom flesta av dessa "kurser" av att man åker till en bana och kör, i bästa fall finns det instruktörer som visar och talar om att man skall bromsa si och så eller svänga si och så, man lär sej mer om att behärska sitt fordon, vilket ju är bra om man uteslutande skall köra i en miljö där man är ensam med vägen och alla kör åt samma håll, dvs bana.
I verkligheten så tar man med sej sina nyvunna färdigheter ut i trafiken, och trafiken består av en ohygglig massa parametrar som man inte har fått öva på under "kursen".
Man gör precis samma misstag som man gjorde före kursen men man gör dom snabbare...
(oftare per km räknat alltså) eftersom farten ofta är uppskruvad, nu KAN man ju svänga och bromsa!
En riktig kurs består inte bara av färdighetsträning, en riktig kurs består av färdighetsträning OCH attitydträning, vad gör jag mned mina nyvunna kunskaper? Det är precis som med vinterdäck, jag sätter inte på vinterdäck för att kunna köra fortare utan för att öka säkerhetsmarginalen, detsamma borde ju gälla för färdighetsträningen eller hur?
Men så är ju inte fallet, efter den första bankörningskursen så kör man i regel med mindre marginal eftersom det går fortare i en given situation.
Vissa människor (inklusive jag själv) kör försiktigare på gata tack vare banåkningen, men inte från början, först efter ett antal "kurser" börjar det få avsedd effekt. I mitt fall så beror det mest på att det är så tråkigt att köra gata när man kört mycket bana, man får inga kickar av gatkörningen längre, det känns bara farligt. Det innebär ju i mitt fall att "kursen" fått avsedd verkan men med fel orsak.
Hur skall man lösa detta då? Ingen lätt fråga, kursen måste få ändrat innehåll med mer fokus på attityder och säkerhet snarare än ökad hastighet. Tyvärr så är det ganska enkelt i teorin men det finns ett praktiskt hinder, nämligen eleven, eleven väljer ju tyvärr vad som skall lagras i kunskapsbanken och dom flesta grabbar som går en MC-kurs gör det ju för den roliga delen dvs att lära sej att behärska hojen, "teoridelen" med säkerthetstänkande och sånt (om det överhuvudtaget förekommer) blir lätt en transportsträcka till nästa körpass.
Det finns (tror jag) bara en typ av fortbildning för MC-folk som fungerar och det är avrostningarna på vårkanten, dom fokuserar ju bara på färdighet genom säkerhetsträning och det har en positiv effekt. Tyvärr så är det i stort sett bara skägg&krom gänget plus några touringåkare som kommer på avrostningen, sporthojsfolket lyser med sin frånvaro vilket ju är ganska dumt eftersom sporthojskörning i första hand handlar om att köra hoj, inte åka eller posera(hoppas jag

), Det är ju vi sporthojare som har nytta av avrostningen, men det är ju "inge fränt" med avrostning, eller hur?
Nu generaliserar jag ganska häftigt här, det finns ju givetvis många av oss på sporthoj.com som åker på avrostningarna men det är tyvärr inte dom som skulle behöva det, och det stora flertalet deltar inte.
Ett sätt att försöka lösa det här är SMC:s sporthojskurser, där försöker man att öva med säkerhetsvinkeln i första hand, men man gör det på bana så att det blir roligt, en sorts avancerad avrostning kan man säja
Ge er själv chansen att gå en sådan kurs, det ger garanterat en massa färdigheter på alla plan och det är åtminstone ett av dom bättre försöken att få ner olyckorna, jag är nämligen rädd för att detta är sista chansen, kan vi inte i dom egna leden förändra situationen så kommer det att bli svårt att köra sporthoj i framtiden, tro mej...
Sen kan man yra hur mycket som helst om att det inte går att förbjuda sporthojar eller att statistiken ljuger eller ett det måste krossas ägg för att göras omelett men faktum kvarstår, det lobbas MYCKET inom EU just nu för restriktioner på hojåkande, vi tycker att vi har många olyckor men det är ingenting jämfört med Tyskland, Frankrike och England, och det har myndigheterna upptäckt och skall åtgärda på olika sätt.
Vi inom sporthojskollektivet har ögonen på oss hela tiden och tack vare att det finns vissa av oss som kör på bakhjulet inne i stan eller rejsar mellan bilar i 250 knutar så har vi fått den stora massan mot oss.
Normalsvensson som för några år sedan tyckte att det var fränt med motorcyklar och önskade att han hade en har ändrat uppfattning, det går för fort och det körs på ett sätt som uppfattas som ett hot mot Svensson själv och hans familj, och när opinionen tycker så så är det lätt för makthavarna att motivera förbud, tänk på det och kör som svin på andra ställen än i trafiken
