Gå eller springa för fettförbränning?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Problemet är att för att fettförbränningen ska komma igång
måste man hålla på minst 30 min. Är man otränad är det för
jobbigt att köra intensivt i 30+ minuter. Raska promenader
är ett bra sätt att komma igång.

Dessutom är det gratis, gå till jobbet, minst 30 minuter,
ta en omväg om du bor för nära kostar ingenting.
Springer man till jobbet måste man duscha och behöver
dessutom nästan dbbla sträckan för att få ihop erforderlig
tidsperiod.

gthyni skrev:

Dessutom är det gratis, gå till jobbet, minst 30 minuter,
ta en omväg om du bor för nära kostar ingenting.
tidsperiod.

Det där är en ren myt.

Bra va :tummenupp :)

gthyni skrev:

Man bränner under hela passet! Ända från första steget.. En seglivad myt precis som Trango_b sa.

gthyni skrev:
tidsperiod.

Om man springer eller går en viss sträcka så är det samma förbrukning.(kalorier räknat) Efterbränningen är dock högre i löpningen..

Allt är ju bra så fort man rör sig! Vissa saker mindre effektiva andra mer.

Trango_B skrev:
Det där är en ren myt.

Bra va :tummenupp :)

Vilket då,
att man måste duscha om man sprungit?
att högintensiv träning är för jobbigt för otränade?
att man kan gå till jobbet?

det är knappast fel att en otränad person inte kan
köra fettförbränningsprogram för t.ex. en elitboxare.
Dels har man skaderisken sen så orkar man inte köra
hårt utan att producera mjölksyra ganska fort och då
stannar man för att det gör ont och det blir inte effektivt
på något sätt.

juha01 skrev:
Man bränner under hela passet! Ända från första steget.. En seglivad myt precis som Trango_b sa.

Om man springer eller går en viss sträcka så är det samma förbrukning.(kalorier räknat) Efterbränningen är dock högre i löpningen..

Allt är ju bra så fort man rör sig! Vissa saker mindre effektiva andra mer.

aaa precis :tummenupp

Man bränner fett när man sitter stilla eller sover oxå faktiskt.
Om man går eller springer samma sträcka så bränner man lika mkt kalorier det stämmer. Men om man springer så får man massor av andra positiva biverkningar. Kondition är den viktigaste. Och det tar ju mindre än hälften så lång tid att springa som att gå samma sträcka, det är oxå bra.

Personligen så springer jag hellre 30min än går 60 av ren bekvämlighet.

Om man äter rätt mängd energi så räcker det att träna 10 min löpning om dagen egentligen. Om man bara kör löpning med lite kvalitet så räcker det helt utmärkt.

Men det är ju helt klart bättre att promenera än att sitta kvar framför datan :)

gthyni skrev:
Vilket då,
att man måste duscha om man sprungit?
att högintensiv träning är för jobbigt för otränade?
att man kan gå till jobbet?

på något sätt.

Jag menade främst att man inte behöver träna 30min innan man bränner fett.
Sen menade jag dessutom att man inte behöver gå och springa lika länge för samma effekt. Hälften av tiden räcker för löpningen.

Om man inte orkar höra hemskt intensiv intervallträning när man är otränad så kör man bara så länge man orkar :) . 5 min intervaller är MKT bättre än 60min promenad (om man nu inte bara vill förbruka kalorier).
Långsam jogging(det klarar alla som inte är sjuka/skadade) är även det mkt bättre än promenad. Och alla vanliga sporter tex innebandy, handboll, badminton och liknande är superbra träning.

Promenader ska man bara köra om man själv VILL. Man kan aldrig motivera dom som bättre än högintensiv träning om man inte är hjärtsjuk eller har tex knäproblem.

gthyni skrev:
Vilket då,
1. att man måste duscha om man sprungit?
2. att högintensiv träning är för jobbigt för otränade?
3. att man kan gå till jobbet?

på något sätt.
1. Myt och myt... Så jefla noga är det inte :lol
2. Sant. Men "högintensivt" är ett relativt begrepp.
3. Kan och kan. Har man nästan 5 mil till jobbet så hinner man inte hem innan det är dags att gå till jobbet igen.

Det är det där om de trettio minuterna som är myt. Det är inte alls så komplicerat som en del vill få det till och det behövs heller inga "optimala" metoder. Gå ut och gå bara. Eller gå ut och spring. Alla fysisk aktivitet förbrukar energi och man behöver som normalöverviktig/normalotränad inte bry sig om var energin kommer från. Se till att förbruka den bara så blir det bra det hela. Världen är full av feta, otränade och stillasittande människor som letar efter och pratar om den optimala metoden. Fan, stick ut och gå, jogga, simma, cykla elelr vilken annan fysisk aktivitet som helst bara. Se till att göra det i tillräcklig mängd, regelbundet och på vettig nivå bara.

http://www.exrx.net/Beginning.html för den som vill läsa mer istället för att ta en joggingrunda.

Bingo skrev:
Det är det där om de trettio minuterna som är myt. Det är inte alls så komplicerat som en del vill få det till och det behövs heller inga "optimala" metoder. Gå ut och gå bara. Eller gå ut och spring. Alla fysisk aktivitet förbrukar energi och man behöver som normalöverviktig/normalotränad inte bry sig om var energin kommer från. Se till att förbruka den bara så blir det bra det hela. Världen är full av feta, otränade och stillasittande människor som letar efter och pratar om den optimala metoden. Fan, stick ut och gå, jogga, simma, cykla elelr vilken annan fysisk aktivitet som helst bara. Se till att göra det i tillräcklig mängd, regelbundet och på vettig nivå bara.

WORD
Tänk om alla kunde fatta det där istället för att fundera som fan över GI, proteindrinkar och annat skit med marginell betydelse.

Trango_B skrev:
Om man äter rätt mängd energi så räcker det att träna 10 min löpning om dagen egentligen. Om man bara kör löpning med lite kvalitet så räcker det helt utmärkt.

Men det är ju helt klart bättre att promenera än att sitta kvar framför datan :)

Stämmer fint! Många vill hävda att det är effektiv viktminskning att ligga 500kcal under sin normala förbrukning och samtidigt fet-träna så att man har ett intag som är 1000-1500 under sin förbrukning... Man tappar vikt extremt fort och mår jäkligt illa, men det man förlorar är mest kolhydrater och muskler... Man går upp dom kilona genast efter att man börjar äta. Fett kan man bara gå ner 0,5-1,0 kg/vecka under optimala förhållanden.

Summasummarum: Finns inga genvägar. Ändra livsstil genom att äta lite nyttigare och röra på sig mer, och helst då någon form av konditionsträning. Resultaten kommer efter ett tag och då blir dom bestående! :tummenupp
Gör man för stora förändringar så blir det lätt så tråkigt att man faller tillbaka i sina gamla vanor till slut..

För er som vill läsa om kondition och fettförbränning kan söka på lite böcker med Fredrik Paulún (kost&förbränning) och Camilla Porsman (kondition&träning)

Nu ska jag steka på en hamburgare och ta en starköl!

juha01 skrev:
Nu ska jag steka på en hamburgare och ta en starköl!

Och jag ska käka min 5:e semla idag. Sen blir det ostkaka med grädde och sylt.
Det är tur att man lever som man lär :lol

(har iofs tränat 7 timmar idag)

Kevorkian skrev:
Saxat från http://www.gangsport.com/t2p.asp?p=95719
90-100% av maxpuls (Högintensiv träning - elitnivå) Det här är ingen nivå för vanliga motionärer, utan är till för eliten. Här tränas mjölksyra, förutom konditionen förstås. Det här är en slitsam, ofta grenspecifik, träning som måste varieras med vila och lättare träning. Man upplever träningen som mycket jobbig, på gränsen till det man klarar av. Det är ingen mening med att försöka uppnå att träna så här, då det bara leder till överträning och skador.

Överträning? tsss, kör sju dagar / vecka varav högintensiv kampsportträning fyra av dem och gym tre. Inte fan blir jag övertränad, visst får man ta ett par totala vilodagar efter ca 2 veckors intensivträning men det ger resultat på alla plan! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back