Gå eller springa för fettförbränning?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Emmi skrev:
Intervallträning fick jag rekommenderat av en polare som är personlig tränare. Gå 2 minuter, jogga 2 minuter osv. Tokträning ger mer på konditionssidan än på fettförbränningssidan.
Prova 30sekers intervaller istället på minst 80% av ditt max! :tummenupp
Bränner som fan..

H.I.I.T....

Edit, läs det som skrivits i tråden, det du tror är inte helt sant.. Men o andra sidan inte helt fel heller..

Last edited:
Bingo skrev:
Det av de båda alternativen som du faktiskt gör. Bry dig inte om om det är optimalt eller inte, gör det bara så kommer resultaten. Resten är finlir.
Sant, men många bäckar små o andra sidan..
Jag håller förövrigt med föregående talar som förespråkat HIIT, Det är oslagbart..

Hultan skrev:
Prova 30sekers intervaller istället på minst 80% av ditt max! :tummenupp
Bränner som fan..

H.I.I.T....

Edit, läs det som skrivits i tråden, det du tror är inte helt sant.. Men o andra sidan inte helt fel heller..

Ok, det är vad jag har fått höra, men ni har säkert rätt med.

Ännu mera sammanfattat: Ut och åk längdskidor i väldigt backig terräng!

/läge för swix blå ikväll...

Trango_B skrev:
I stället byter du som är smart ut träningsdurationen mot träningsintensiteten så att dina fettförbränningspass kommer att bestå av korta högintensiva intervaller varvade med viloperioder.

Enkelt förklarat:

Högintensiv träning bränner fler kalorier/tidsenhet men bränslet är huvudsakligen kolhydrater.

Lågintensiv träning bränner få kalorier men bränslet är i huvudsak fett.

Alltså är det bättre med högre intensitet i en timme än lågintensivt i en timme. (+att din efterbränning ökar med högintensiv träning)
Om du har en hyfsad kondis så kör en timme löpning i prattempo. Det är bäst också vad det gäller skador och återhämtning vilket gör att du kan köra fler pass i veckan.

Intervallträning är egentligen bara mjölksyretröskelhöjande... Helst ska man väl springa enormt fort, enormt länge men eftersom man inte orkar det så delar man upp det i intervaller och får därmed ganska mycket tid i en hög pulszon.

Edit: Kör man intervaller i 80% av sin kapacitet så är det en annan sak.. Det är ju en puls på ca 158 för en 24 årig kille, och det bör man orka i en halv till en timme utan att "intervalla". Då bränner du ju mer än om du låter pulsen sjunka ibland.

Last edited:
sandstream skrev:
Vet att det finns en hel del folk här på SH som kan det mesta om träning så jag tänkte kolla med er vad ni har för åsikter om gång v.s joggning när det gäller att bränna fett.

Vilket är bäst, en promenad i raskt tempo på tex 1 timme eller att jogga samma tid, för att uppnå optimal fett förbränning?

Det bästa tror jag är att gå 50 minuter och springa 10, eftersom förbränningen fortsätter en stund efter att man slutat springa, det är inte samma sak med att gå.

Läste f.ö i ilustrerad vetenskap att sitta i en bastu i 80 grader ger samma fettförbränning som gång i raskt tempo

Tror egentligen inte man kan se någon skillnad på om man promenerar eller intensivtränar sådär med blåtta ögat bara att intensivträning bygger ju upp din kondition också rätt bra... gör det bara på tom mage för full effekt! då helt på morgonen när du är tom i magen alltså innan du har hunnit äta något, sedan käka ordentligt när du är tillbaka (nyttig mat)

// mvh Q

Låt mig, som en liten motvikt till alla optimala ( :rolleyes: ) metoder påminna om viktregleringens fundamentalsamband:

Viktförändring = Kalorier in - Kalorier ut. Om ni inte skall tävla i Athletic Fitness, eller något jämförbart, om fyra veckor så kan ni strunta i allt annat. Det spelar ingen roll i vilken form kalorierna kommer in. Det spelar ingen roll i vilken form man spenderar dem, när man gör det osv. Se till att ligga på kaloriunderskott så kommer viktnedgången. Och går man ner i vikt så tappar man fett.

RQ (Respiratoriska kvoten)=VCo2/Vo2

Vid RQ=1 utnyttjar kroppen i huvudsak kolhydrater som energigivare
RQ=0,7 utnyttjar kroppen i huvudsak fett som energigivare

Vid vila ligger RQ på 0,8-0,85 och då är det 40% kolhydrater och 60% fett som används som energigivare.

Kontentan blir

Sitt du kvar i lugn och ro och fortsätt surfa på SH och fettet kommer att försvinna bara du ligger i en lätt negativ energibalans.:tummenupp :hihi

Stort tack för alla svar! :tummenupp

Känns som att intervallträning verkar lite bökigt så jag börjar nog med att försöka jogga 1 timme först för att få upp konditionen :)

Klart som korvspad att man förbränner mer om man springer än när man går. Iallafall när det är 1 timme som är frågan ... om det däremot hade varit en distans så är det inte lika självklart.

Hoppas nu att intervall träning funkar, för fy satan va jobbigt de va.
Kom precis in efter en runda i skogen, dock så kanske nio års rökande inte hjälper en på traven men ack den som ger sig
Jogga i uppförsbacke är jobbigt :3freak

Alicia skrev:
nio års rökande

30 års rökande och 25 års stillasittande... fast numera åker man iaf skidor på samma tider som man gjorde som vältränad 13-åring runt elljusspårets backar. 5 månaders jobbig träning efter rökstoppet. Pust och stön och phew.... skönt iaf att ha kommit förbi stadiet där man fick träningsvärk.

andersbrink skrev:
30 års rökande och 25 års stillasittande... fast numera åker man iaf skidor på samma tider som man gjorde som vältränad 13-åring runt elljusspårets backar. 5 månaders jobbig träning efter rökstoppet. Pust och stön och phew.... skönt iaf att ha kommit förbi stadiet där man fick träningsvärk.

Jag får väl kämpa på ett tag då, bara varit rökfri i två månader.
Förhoppningsvis så lägger sig träningsvärken snart

Alicia skrev:
Jag får väl kämpa på ett tag då, bara varit rökfri i två månader.
Förhoppningsvis så lägger sig träningsvärken snart

Var försiktig nu i början så att du inte skadar dig. Konditionen får du upp mycket snabbare än styrkan hos senor ligament. Jag skulle inte intervallträna förrän du har en bra kondis (kunna springa 8-10 km) eftersom det tär otroligt mycket mer än "vanlig" jogging. Dessutom så måste det vara roligt för annars så kommer man träna i fyra veckor och sen lägga av...
Lycka till!!

juha01 skrev:
Var försiktig nu i början så att du inte skadar dig. Konditionen får du upp mycket snabbare än styrkan hos senor ligament. Jag skulle inte intervallträna förrän du har en bra kondis (kunna springa 8-10 km) eftersom det tär otroligt mycket mer än "vanlig" jogging. Dessutom så måste det vara roligt för annars så kommer man träna i fyra veckor och sen lägga av...
Lycka till!!

Roligt är de men jobbigt, jag har tränade 6 gånger i veckan nästan hela förra året, dock så tränade jag kampsport, men la av för några månader sen,
nu känner jag att jag måste komma igång igen.
Jag tar det jätte lugnt, man kan knappt kalla de jogga, snarare lunka fram :)

Alicia skrev:
Roligt är de men jobbigt, jag har tränade 6 gånger i veckan nästan hela förra året, dock så tränade jag kampsport, men la av för några månader sen,
nu känner jag att jag måste komma igång igen.
Jag tar det jätte lugnt, man kan knappt kalla de jogga, snarare lunka fram :)

Är du ute efter max fettbränning, samtidigt som du måste vara lite rädd om kroppen i startskedet?

Isåfall, jogga lugnt och kör bara en liten tempoökning i ca 10sek per minut.
Det där ökar fettbränningen en del samtidigt som det går snabbare att vänja kroppen och konditionen ökar. Försök att springa så långt du kan.
Men inte mer än 90 minuter.

Mitt knä pallar inte löpning, så för mig är valet enkelt. Dock är jag inte direkt den som behöver bli kvitt fett utan snarare tvärtom. Jag går enbart för att må bättre.

Trango_B skrev:
Är du ute efter max fettbränning, samtidigt som du måste vara lite rädd om kroppen i startskedet?

Isåfall, jogga lugnt och kör bara en liten tempoökning i ca 10sek per minut.
Det där ökar fettbränningen en del samtidigt som det går snabbare att vänja kroppen och konditionen ökar. Försök att springa så långt du kan.
Men inte mer än 90 minuter.

Jag tar det jätte lugnt, jag är inte van att springa överhuvudtaget så jag joggar endast korta sträckor och går resten, jag brukar vara ute cirka 40 min till en timma

mb skrev:
Mitt knä pallar inte löpning, så för mig är valet enkelt. Dock är jag inte direkt den som behöver bli kvitt fett utan snarare tvärtom. Jag går enbart för att må bättre.

Testa att simma om du vill röra dej, det borde ju vara bra för knät.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back