Gängsallad på utgåendeaxeln

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Har lite problem med min fina lilla FZ. Det har nämligen blivit gändsallad på min utgåndeaxel till framdrevet med resultat att jag tappade framdrevet imorse påväg till jobbet. Så vad gör man åt detta? Vill helst inte byta hela axeln :(
Det verkar vara en M17 med fingänga.

Tack på förhand :Bugar
Emil

Funkar det med insatsgänga?

Borra ett hål o dra en sprint igenom!

Inga mer fylleförslag kvar! :D

/ Hannes

UrbanTiger skrev:
Enkelt. Borra ett hål i axelns centrum och gänga sedan så du kan dra en bult. Sen måste du svarva till en bricka som har en fläns som sedan trycke mot drevet. Mät noga och svarva så att du har runt 0,10 mm i förspänning.
När du borrar så är axeln först hård i ytan sen blir den mjuk inne i. Vet hårda skalet är nog 0,5-0,8 mm tjockt. Därför måste du borra med typ en 15mm borr så du kommer igenom härdningen, sen bottar du med en borr som passar för M12, Sen gängar du med gängtapp. Köp en bult med höga hållfasthetstal så den inte går av sedan. Tror det är 12.12 dom ska heta för att det ska vara bra som fan. Med M12 bör du borra och gänga 18 mm djup.

Ja, det var ju....eh.... enkelt! Jag hade nog slängt hojen å köpt en ny! :gnissla

Ursäkta det onödiga inlägget men jag har lite tråkigt och väntar på "Band of Brothers". :rolleyes:

UrbanTiger skrev:
Observera att jag justerat till en M10

Detta kan man fixa med elborrmaskin och en spottloska i näven. Svarv måste man ha tillgåg till :rolleyes:

Det är sånt där man ibland önskar att man behärskade. Vad mycket lättare livet skulle vara! :rolleyes:

Ring skroten och be dem skicka en ny motor, så slipper du den härliga lukten du sprider omkring dig samtidigt :tungan Det hade jag gjort.

Varför inte bara gänga om utgående axel till en mindre dimension? Fast det är klart att det inte är så lätt att hitta gängsnitt M16 eller liknande?!

Med en ny fräsch mutter kan du säkert dra den så pass hårt att den sitter resten av livslängden för drevet. Skippa eventuella brickor (för att få fler gängor) och använd gänglåsning. Ge fan i å dra så hårt. De axiella påfrestningarna är inte så stora på framdrevet om kedjan spårar rätt.

EBS skrev:
Har lite problem med min fina lilla FZ. Det har nämligen blivit gändsallad på min utgåndeaxel till framdrevet med resultat att jag tappade framdrevet imorse påväg till jobbet. Så vad gör man åt detta? Vill helst inte byta hela axeln :(
Det verkar vara en M17 med fingänga.

Tack på förhand :Bugar
Emil

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...