Gängpajhelvetes oljetrågsfan ZX9R - 98

Razer1

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Ort
på landet
Hoj
ZX9R -98 * Såld
Gängpaj + liten spricka ZX9R - 98...
Skulle byta olja och ut och brassa trodde jag :huvet

Nån som vet om det går att byta själva tråget bara ?
vad kan ett sånt kosta antar att det är cp dyrt ?

kan man köra med kopparbrickor eller ska det va alubrickor till pluggen ?

nu blir väl hojen stående hela sommarn.. vågar fan inte peta på den mer med min otur som man har jämt :(
 
Är tråget löstagbart är det inga problem ett nytt är billigt på skroten om man inte vill svetsa och gänga om. Har du sabbat gängor rakt in i blocket är det värre då det kräver en hel del demonterande för att gänga upp.
 
Är tråget löstagbart är det inga problem ett nytt är billigt på skroten om man inte vill svetsa och gänga om. Har du sabbat gängor rakt in i blocket är det värre då det kräver en hel del demonterande för att gänga upp.

Jag gissar på att det är löstagbart såg ut som det när jag kolla lite snabbt... men det får nån annan svara på om det går att skruva bort på plats...

Gängorna i blocket ?
trodde bara man skruva in själva oljepluggen i tråget ? nu blir jag nervös :confused:
 
Säker på att det inte bara är oljepluggen som är kass? Jag trodde att den brukade göras lite "mjukare" än själva tråget just för att man ska dra sönder den istället.

Och ge fan i att dra så hårt. :D
 
Boris menar nog om du dragit gängpaj på bultarna som fäster själva tråget mot blocket.
Är det bara oljepluggen som är fucked så blir det enklare. :tummenupp
 
Säker på att det inte bara är oljepluggen som är kass? Jag trodde att den brukade göras lite "mjukare" än själva tråget just för att man ska dra sönder den istället.

Och ge fan i att dra så hårt. :D

Nej nej oljepluggen ser fin ut... det är tråget som är köttat... det är typ helt rent med gängor nu... Första gången jag skulle byta olja och använde momentnyckeln för ville va seriös... Men det blev för hårt ska kasta momentnyckeln åt helvete den måste varit trasig.
 
Går det inte att fixa med helicoil? Har du även fått en spricka i tråget blir det nog till att byta eller svetsa :(

Man behöver inte dra åt pluggen av in i helvete, den sitter kvar ändå.
Är du orolig för att den ska lossna, kan du alltid naja den med ståltråd.

Själv brukar jag använda kopparbricka på ståltråg och alubricka på alutråg i största möjliga utsträckning på mina oljepluggar.
 
Last edited:
Boris menar nog om du dragit gängpaj på bultarna som fäster själva tråget mot blocket.
Är det bara oljepluggen som är fucked så blir det enklare. :tummenupp

Dom har jag inte rört så dom är hela än så länge :näsblod..
det är som sagt inga gängor kvar i hålet sen va det en liten liten spricka på kanten där.

Går det inte att fixa med helicoil? Har du även fått en spricka i tråget blir det nog till att byta eller svetsa :(

vad är Helicoil ???

Jag byter hellre tråget om det går smidigt än att snabb laga det för det brukar aldrig hålla i längden.
 
Last edited:
Dom har jag inte rört så dom är hela än så länge :näsblod..
det är som sagt inga gängor kvar i hålet sen va det en liten liten spricka på kanten där.



vad är Helicoil ???

Jag byter hellre tråget om det går smidigt än att snabb laga det för det brukar aldrig hålla i längden.

Leta runt på skrotar eller ebay efter ett nytt (beggat tråg) isf.
Alternativt få någon som svetsar igen tråget så får du borra upp och gänga om.

Helicoil kanske funkar också. Det är en insatsgänga som man sätter in.
 
Leta runt på skrotar eller ebay efter ett nytt (beggat tråg) isf.
Alternativt få någon som svetsar igen tråget så får du borra upp och gänga om.

Helicoil kanske funkar också. Det är en insatsgänga som man sätter in.


Aha okej byter hellre tråget om det inte är alltför dyrt och om det går att göra det.

Såg att nån hade dragit gängpaj till sin suzuki 04a eller nått och köpte ett nytt tråg i butik för ca 1400 kr... det ger jag lätt för ett nytt tråg om det inte är dyrare.

Helicoil är en insatsgänga, dvs. du gängar upp en ny större diameter i tråget och därefter skruvar i en "lös" gänga i stål i den större gängan. Vips har du en ny gänga i den ursprungliga storleken.

Finns på biltema för 79:-

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81245


Verka smidigt. frågan är ju den där sprickan kan ju varit innan det vet jag ju inte och då va det tätt.
 
Last edited:
Tänk bara på om du skulle använda helicoilen att se till att du inte får in aluminiumspån i motorn. Plocka allra helst av hela tråget.

Jag har fixat många gängras efter olika klåpare (ta det inte personligt:pannkyss) genom mina år med helicoil, funkar perfekt :tummenupp Billigare än ett utbytestråg...

Ta gärna en detaljerad bild på sprickan och släng upp den här.
 
Last edited:
Kawasaki 49034-1144; 1390 kr på Lelles och troligen samma pris hos andra Kawasaki-handlare...
 
Jag lånar tråden lite då jag inte vill göra en ny för en så enkel fråga...

Om man ska gänga m6 hur stort hål ska man borra innan? 5mm?
 
jag gjorde samma sak på min förra hoj! en gammelgixxer iofs men jag skruvade loss tråget o tog det till den verkstad, betalade 100kr för att få det fixat med insatsgängor:tummenupp
 
Tänk bara på om du skulle använda helicoilen att se till att du inte får in aluminiumspån i motorn. Plocka allra helst av hela tråget.

Jag har fixat många gängras efter olika klåpare (ta det inte personligt:pannkyss) genom mina år med helicoil, funkar perfekt :tummenupp Billigare än ett utbytestråg...

Ta gärna en detaljerad bild på sprickan och släng upp den här.

jag tar det inte personligt jag erkänner att jag är en klant :)
vet du om det är svårt att plocka ner tråget ?
avgassystemet måste jag ju plocka ner så mycket såg jag.

kan ta bild på sprickan när jag får tid.. har hojen på annan ort..

Kawasaki 49034-1144; 1390 kr på Lelles och troligen samma pris hos andra Kawasaki-handlare...


Det va fan inte så farligt som jag trodde.. trodde det skulle gå på uppåt 5000 eller nått..

nu blev jag lite glad iallafall... :tummenupp
 
Last edited:
Jag lånar tråden lite då jag inte vill göra en ny för en så enkel fråga...

Om man ska gänga m6 hur stort hål ska man borra innan? 5mm?

Stämmer bra att du använder ett 5mm borr.

jag tar det inte personligt jag erkänner att jag är en klant :)
vet du om det är svårt att plocka ner tråget ?
avgassystemet måste jag ju plocka ner så mycket såg jag.

kan ta bild på sprickan när jag får tid.. har hojen på annan ort..

Det frågan bollar jag över till någon som har mer Kawaerfarenhet än mig, skruvar själv för det mesta i Suzuki.
 
Last edited:
jag tar det inte personligt jag erkänner att jag är en klant :)
vet du om det är svårt att plocka ner tråget ?
avgassystemet måste jag ju plocka ner så mycket såg jag.

kan ta bild på sprickan när jag får tid.. har hojen på annan ort..




Det va fan inte så farligt som jag trodde.. trodde det skulle gå på uppåt 5000 eller nått..

nu blev jag lite glad iallafall... :tummenupp

Är tråget löstagbart så är det vanligtvis lätt fixat. Av med avgasystemet och sen lossa skruvarna så är det klart. Sen bär du iväg trådet till en kille som har helicoilsats och ber om en insatsgänga, tar 15min och kostar styvt hundringen.
 
Att det sitter alu bricka är för alu o koppar inte gillar varandra.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top