Gängpajhelvetes oljetrågsfan ZX9R - 98

Att det sitter alu bricka är för alu o koppar inte gillar varandra.

Det va väl det jag tänkte. Har fått för mig det jag med. För det satt en Alu bricka där innan.. men gick fan inte att få tag på nån i kväll så tänkte slänga på en kopparbricka så länge för ska snart byta olja i den igen... Men det är ju skit samma nu... Nu har jag ju all tid i världen att skaffa en alubricka det är det minsta problemet nu.

Hur hårt brukar ni dra oljepluggen ???...
jag drog min med 29 NM som det stod i den svenska instruktionsboken...
Sen kolla jag i den Engelska nyss där stod det 20 NM så dom har översatt fel. kan det lilla ha gjort så det gick sönder eller ska vi gissa på att det va momentnyckeln som hade hakat upp sig.

Hur hårt brukar ni dra oljepluggen ???...
jag drog min med 29 NM som det stod i den svenska instruktionsboken...
Sen kolla jag i den Engelska nyss där stod det 20 NM så dom har översatt fel. kan det lilla ha gjort så det gick sönder eller ska vi gissa på att det va momentnyckeln som hade hakat upp sig.

Kan det möjligen vara så att gängan var usel redan innan ditt ingrepp?
I så fall kan det nog räcka.
Du borde lämna in och kalibrera din momentnyckel.
Jag brukar köra med "handkraft" iaf, lättare att känna vad som är rimligt då, en oljeplugg behöver aldrig dras så hårt som regel.
Lossa oljetråget om möjligt, sedan svetsas sprickan (simpelt ingrepp med TIG svets) igen och det gängpajade hålet lagas, lämpligen med helicoil.
Lycka till.:tummenupp

Jag lånar tråden lite då jag inte vill göra en ny för en så enkel fråga...

Om man ska gänga m6 hur stort hål ska man borra innan? 5mm?

M3 = 2,5
M4 = 3,3
M5 = 4,2
M6 = 5
M8 = 6,8
M10 = 8,5
M12 = 10,2
M16 = 14

Jag brukar borra någon tiondel större beroende på material så går det lättare.

Nej nej oljepluggen ser fin ut... det är tråget som är köttat... det är typ helt rent med gängor nu... Första gången jag skulle byta olja och använde momentnyckeln för ville va seriös... Men det blev för hårt ska kasta momentnyckeln åt helvete den måste varit trasig.

Vad skulle du på oljetråget att göra om du nu bara skulle byta olja:va

momentnyckel är för stadsbor och fjortisar som har tummen mitt i hand. dra på känn istället.:yoparty

Kan det möjligen vara så att gängan var usel redan innan ditt ingrepp?
I så fall kan det nog räcka.
Du borde lämna in och kalibrera din momentnyckel.
Jag brukar köra med "handkraft" iaf, lättare att känna vad som är rimligt då, en oljeplugg behöver aldrig dras så hårt som regel.
Lossa oljetråget om möjligt, sedan svetsas sprickan (simpelt ingrepp med TIG svets) igen och det gängpajade hålet lagas, lämpligen med helicoil.
Lycka till.:tummenupp

det kan va möjligt.. sprickan kan ju även varit där innan med. första gången jag byter olja sen jag köpte hojen så vet inte om det va dåligt innan kolla just inget heller när jag skulle dra i pluggen...

Mjo får köra på handkraft i fortsättningen...

Tråget ligger nerplockat nu.. sprickan är genomgående mellan ytre kant och igenom till gängorna.
Får se om man lyckas få upp en bild på det hela...

Vad skulle du på oljetråget att göra om du nu bara skulle byta olja:va

momentnyckel är för stadsbor och fjortisar som har tummen mitt i hand. dra på känn istället.:yoparty

svårt att byta olja annars :) eller du kanske mena att det va onödigt att dra sönder gängorna.

mjo ska kasta den åt helvete.. i fortsättningen ska jag dra åt allt jätte löst för jag lyckas alltid dra av bult eller förstöra gängorna :huvet

Last edited:
Dåliga bilder hade bara en mobilkamera...

DSC00695.JPG.jpg

DSC00696.JPG.jpg

det kan va möjligt.. sprickan kan ju även varit där innan med. första gången jag byter olja sen jag köpte hojen så vet inte om det va dåligt innan kolla just inget heller när jag skulle dra i pluggen...

Mjo får köra på handkraft i fortsättningen...

Tråget ligger nerplockat nu.. sprickan är genomgående mellan ytre kant och igenom till gängorna.
Får se om man lyckas få upp en bild på det hela...

svårt att byta olja annars :) eller du kanske mena att det va onödigt att dra sönder gängorna.

mjo ska kasta den åt helvete.. i fortsättningen ska jag dra åt allt jätte löst för jag lyckas alltid dra av bult eller förstöra gängorna :huvet

Tror nog de flesta trodde du lossat hela tråget för oljebyte.:confused:
Allså att du lossat alla bultar från motorblocket:va

Men ja de där e bara att svetsa. men jag skulle helsvetsa och borra och gänga nytt no problem:yoparty

Tror nog de flesta trodde du lossat hela tråget för oljebyte.:confused:
Allså att du lossat alla bultar från motorblocket:va

Men ja de där e bara att svetsa. men jag skulle helsvetsa och borra och gänga nytt no problem:yoparty

Haha nej det har jag inte gjort :D då kan jag hålla med om att det låter lustigt... det är en spricka i tråget och det blev gängpaj när jag skulle skruva i oljepluggen. för att min kära momentnyckel inte funka.. kan väl inte skylla allt på den tyvärr :näsblod

Nu har jag varit och köpt lite prylar så nu blire att sätta ihop hojen i helgen...
Köpte även packningar till grenröret. hur ska dessa sitta ??? dom är helt platta på ena sidan och lite fasade/avrundad på den andra ska den sidan sitta in mot motorn eller mot grenröret ?

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul