Gängpaj i blocket på husaberg, vad göra

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Idag när jag bytte olja så hängde gängan med ut på en av skruvarna till pappersfiltret (m5?). Jag undrar hur jag bör gå tillväga nu för att ordna problemet, vill helst vända mig till en verkstad men det kanske finns något smidigt sätt att laga detta på själv? Kör inte gärna i en gängtapp då det inte känns hållbart. En lösning kanske är att tappa ur till en storlek större gänga? Läst på forumet om Helicoil men jag förstår inte riktigt vad det är.

philsson skrev:
Idag när jag bytte olja så hängde gängan med ut på en av skruvarna till pappersfiltret (m5?). Jag undrar hur jag bör gå tillväga nu för att ordna problemet, vill helst vända mig till en verkstad men det kanske finns något smidigt sätt att laga detta på själv? Kör inte gärna i en gängtapp då det inte känns hållbart. En lösning kanske är att tappa ur till en storlek större gänga? Läst på forumet om Helicoil men jag förstår inte riktigt vad det är.

Helicoil är en insats gänga, du borrar en viss dimension, den närmsta som finns, så gängar du i en helicoil, med ett sådant verktyg, finns på järnhandeln.

Du kan förmodligen ha samma storlek sedan

Helicoil är lösa gänger som man drar i.

Detta kräver speciell storlek på borr och tapp så det är oftast billigast att leta upp någon motorfirma/mekanisk verkstad osv så kan dom säkert hjälpa dig.

helicoil_vrezu.jpg

helicoil-01.jpg

30 € på Louis:

Suchergebnis: helicoil

10003811_50_910.JPG

GEWINDE-REPARATURSATZ
Die professionelle
Reparaturlösung für
Gewinde aller Art!
Restposten
statt: € 36.95
ab € 29.95

Aja. detta låter råsmidigt, antog att det redan var gjort såhär innan på samma skruvhål iom att gängan hängde med ut med skruven, men det kanske kan bli så ändå om man dratt åt för hårt? Vilken typ av verkstad kan jag vända mig till tror ni och går det bra att köra ner hela hojen så de tar det på plats? Handlar om den övre skruven till pappersfiltret så den är inte helt oåtkomlig, gör hälst inte jobbet själv då det handlar om blocket.

philsson skrev:
Aja. detta låter råsmidigt, antog att det redan var gjort såhär innan på samma skruvhål iom att gängan hängde med ut med skruven, men det kanske kan bli så ändå om man dratt åt för hårt? Vilken typ av verkstad kan jag vända mig till tror ni och går det bra att köra ner hela hojen så de tar det på plats? Handlar om den övre skruven till pappersfiltret så den är inte helt oåtkomlig, gör hälst inte jobbet själv då det handlar om blocket.

Kräver förmodligen noggrann rengöring, låsvätska och en ny helicoil, om den gamla gängan är användbar?

Svaret är naturligtvis en motorverkstad med mekaniker. Inte reservdelsbytare.

Det finns alternativ till Helicoil som i alla fall jag tycker är bättre. Kan de heta würth gänga? I alla fall, helicoil har en tendens att, precis som du märkt, följa med ut. Helicoilen är bara en fjäder och det känns tveksamt att sätta i såna på ställen där man gängar i och ur ofta.

Andra har kanske en annan syn på saken men det finns alternativ till helicoilen.

Har gängan gått sönder då?
Om insatsgängan skruvades ut antar jag att bara är att skruva in den igen. Du kan ju testa att sätta på gänglåsning så att den inte åker ut nästa gång.

Bearing skrev:
Har gängan gått sönder då?
Om insatsgängan skruvades ut antar jag att bara är att skruva in den igen. Du kan ju testa att sätta på gänglåsning så att den inte åker ut nästa gång.
Alltså det ser inte ut som en sådan på bilden ovan i tråden, känns mer som att det är riktig gänga (gods) som ligger runt skruven, blir sådär flisigt om man drar av material från själva skruven så att säga så jag utgår ifrån att det är original gängan som hängt med ut men jag är inte kunnig inom området så jag försäkrar er inte om något, kan eventuellt ta kort på skruven och gängan som hängde med ut så ni får se men jag antar att det är vanlig gängpaj av nåt slag. Vill helst ha en bra och hållbar lösning då skruven ska ut och in en hel del (varje service) men gänga behöver inte tåla massor av tryck för den skruven dras inte särskillt hårt.

Då är det nog inte en insattsgänga. Insatsgängor är av stål, det flisar nog inte så lätt.

Efter en månads långt motorras så är hojen äntligen igång. Men det har uppstått gängpaj på en av gängorna till transmissionskåpan tyvär :( Jag ville då bara ställa frågan, kan man montera insattsgänga utan att ta loss tranmissionskåpan? Hade gärna velat montera dit kåpan med alla skruvar utom den ända sista (packningspasta och locktight) för att sedan åka till verkstad när tid finnes och dra dit ny gänga där det var paj. Är detta möjligt eller måste hela kåpan bort?

-ah skrev:
1974909 Kräver förmodligen noggrann rengöring, låsvätska och en ny helicoil, om den gamla gängan är användbar?

Svaret är naturligtvis en motorverkstad med mekaniker. Inte reservdelsbytare.

Man använder INTE låsvätska till Helicoil!
Helicoil är dimensionerat så att en rensad gänga (i det här fallet M5) motsvarar den kärndiameter som insatsgängan har.
Dvs, man borrar med 5 mm, gängar med en specialtapp som har samma stigning som en M5 (0.8 mm) och skruvar sedan in gänginsatsen.
När man knackat bort vridpinnen så har man en perfekt M5-gänga igen, t o m bättre än original eftersom fler gängvarv tar upp dragkraften.
På en vanlig gänga bär de första 4 gängorna 90% av lasten, på Helicoil sprids lasten ut på alla gängorna.

Ingenting jag skulle rekommendera, borrning och gängningen går nog bra men när man monterar Heli-Coil är det viktigt att den går in rätt i gängningen.
Det kan vara lite svårt att montera insatsgäng när kåpan sitter kvar men har man tur så går ju allting.

philsson skrev:
2165835 Efter en månads långt motorras så är hojen äntligen igång. Men det har uppstått gängpaj på en av gängorna till transmissionskåpan tyvär :( Jag ville då bara ställa frågan, kan man montera insattsgänga utan att ta loss tranmissionskåpan? Hade gärna velat montera dit kåpan med alla skruvar utom den ända sista (packningspasta och locktight) för att sedan åka till verkstad när tid finnes och dra dit ny gänga där det var paj. Är detta möjligt eller måste hela kåpan bort?

Beror på hur mycket frigång det är i kåpan för skruven. Helicoil M5 borras med 5.8mm tror jag och hålet i kåpan måste vara större eller klara av att ökas till det annars får du ta av kåpan. En riktig mekaniker kan fixa det med lite trix...

J

aja.. sååååå mycket måste jag ju inte ha kvar kåpan, vore bara en smidighetsgrej för min del att låta allt stå och torka, packningspastan och locktighten så att de bara var ut och köra och sedan montera insatsgänga så fort som eller om det skulle läcka. Får se hur mycket det finns i godset för att kunna köra i en insatsgänga, surt när gängor pajar!

En liten tanke: Om skruven ska tas lös ofta, kolla om du inte kan sätta in en insatsgäng i blocket och sen bygga om till pinnbult istället.
Rostfri gängstång kostar inte mycket och du slipper risken med att insatsgängen följer med ut.
Du kanske borde limma pinnbulten i blocket isf. men det borde fungera ändå.

elwe skrev:
2165874 Man använder INTE låsvätska till Helicoil!
Helicoil är dimensionerat så att en rensad gänga (i det här fallet M5) motsvarar den kärndiameter som insatsgängan har.
Dvs, man borrar med 5 mm, gängar med en specialtapp som har samma stigning som en M5 (0.8 mm) och skruvar sedan in gänginsatsen.
När man knackat bort vridpinnen så har man en perfekt M5-gänga igen, t o m bättre än original eftersom fler gängvarv tar upp dragkraften.
På en vanlig gänga bär de första 4 gängorna 90% av lasten, på Helicoil sprids lasten ut på alla gängorna.
Men kommer då inte bulten att skaka loss? :confused:

philsson skrev:
2168110 Men kommer då inte bulten att skaka loss? :confused:

Låsvätska är ett otyg som man ska försöka undvika så mycket det går! Har du haft det i blocket innan så är det troligt att just det har pajat din blockgänga.
Helicoilgängan, som består av en lindad stålprofil, nyper om skruvens gängor.
Kör utan låsvätska, men om du är orolig så känn på skruven ibland för att se om den lossnar. Det skulle förvåna mig om den gör det.

Sedan för formens skull :) En "Bult" har inga gängor utan det är en axel, tapp, sprint, eller liknande. Allt som har gängor är skruvar.

philsson skrev:
2168110 Men kommer då inte bulten att skaka loss? :confused:

Helicoil är självhämmande (självlåsande) ibland låser det så bra att insatsgängan följer med skruven ut.

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back