gäng paj oljeplugg

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
sävsjö
Hoj
KTM 660 -04
ibland är man för hård...
oljepluggen jag har skruvat dit förhårt. ha gängerna gått sönder och även i godset. provade att gäng om hållet med samma storlek på gängan (M12) i skruva dit med ny oljeplugg. men den glappar. å nu vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det på nåt smidigt sätt

gäng om till m14? å dra dit någon annan m14 skruv
helicoil? vet inte riktigt hur det funkar men kanske en lösning?
gänglåsnings tejp på oljepluggen?

va tro ni. hur löser jag detta problem jag lider av
 
Jobbigt problem, för du får dela motorn för att fixa det ordentligt. :D

Skruva ner, lämna till nån som gängar om till dig och fixar ny plugg.

Använd ALLTID momentnyckel till oljepluggen!
 
vill helst unvika de.
de gå inte att sätta igen hållet. för va jag tycker så kommer det aldrig nån olja då jag tappar ur den stor oljepluggen (finns 3).. men den skruven som är sönder har en magnet så de e la det man förlora om man skulle sätta igen hållet
 

Bifogat

  • Bild014.jpg
    Bild014.jpg
    159.9 KB · Visningar: 467
Använd ALLTID momentnyckel till oljepluggen!
Momentnyckel används alldeles för lite... Det är många som drar för hårt. :huvet

För att det ska bli riktigt bra så tror jag det är bäst att sätta upp i ett stativ (pelarborrmaskin/fräs) och borra upp hålet och sedan gänga om det. Det är ganska svårt att få det bra när man borrar för hand.

Dessutom kommer du att få massor med skit i hålet när du borrar och gängar om. Det måste du få bort. Alternativet är att lita på filtret och det skulle inte jag göra. Vilken är den minsta delen som hålet sitter på? Ka du inte ta bort den delen och lämna till någon som har en maskin för det?
 
Last edited:
trodde jag hade gjort likadant som dig, men det visade sig att det bara va oljeskruven som va kass. Så prova byta den om du inte redan gjort det. Min skruv såg helt perfekt ut men va altså kass
 
Oavsett hur du gör så får det inte ligga kvar spån ifrån borrningen och gängningen i motorn.

Är du stadig på handen så kanske det skulle gå att borra med handmaskin men kolla upp om det finns en magnetborr så kanske du slipper massa spån i motorn.

Att sätta in helicoil funkar men jag skulle inte göra det i oljepluggshålet (det är tryck där inne). Annars befarar jag att du måste dela motorn som du beskriver.

Kanske någon annan som har en bättre idé?
 
Ska kanske tillägga att jag ringde Jonte Engdahls i löddeköpinge, och dom sa att det skull kosta ca 1500 att fixa. Ring och kolla med dom hur dom skulle göra. Tror det va Markus jag snacka med, han brukar ha bra koll.
 
På min YZ från 97 så hade jag samma problem.
Hade en duktig fan som utan problem sparkade i en helicoilgänga och det blev snustorrt.
De är ju lite av en konst att sätta i dom så det blir bra, men anlita någon med lite tallang om du känner dig osäker. Det är ju dessutom nästan kostnadsfritt. Mig kostade det en bullkrans och det var gjort på 10 minuter. GL
 
tänk på att om du sätter i en helicoilgänga så bör du inte skruva ut skruven igen.

vart tvungen å sätta en sån i min cross vid dekompen då jag tappade den skruven å när jag skulle ha lös toppen så kom heilacoilgängan med.
 
1. Montera rätt borr i gängtappshållaren
2. Ta på massor av fett
3. Borra lite för hand, backa, gör rent, borra, backa, gör rent.
4. Samma sak med gängtappen
5. Gänga upp
6. Montera en time-cert, helicoli är bajs om man jämför.
7. Byt olja, inspektera, spola igenom med samma olja ett par gånger om det är spån i oljan, ta bort spånen såklart.
8. Köp en momentnyckel

Bra om du lägger hojen på sidan så spånen inte trillar in i motorn.
Är du noga så byt olja + filter ganska snabbt igen.

/Fredde
 
En mek som vet vad han/hon gör, monterar i en Helicoil (eller motsvarande) utan föregående demontering av motorn (infettad gängtapp - inte ens tändstiftshål vållar problem med rätt handlag).

Helicoil och dess kloner blir betydligt starkare än original och gängan trillar absolut inte ut om det görs på rätt sätt.
Tätt? You bet!

Leta rätt på en maskinfirma eller någon finmekanisk verksamhet så får du det gjort proffsigt och för några hundralappar. Vore jag som du, skulle jag inte ens tänka tanken att fixa detta själv - lätt att bara förvärra ditt elände!
 
Leta rätt på en maskinfirma eller någon finmekanisk verksamhet så får du det gjort proffsigt och för några hundralappar. Vore jag som du, skulle jag inte ens tänka tanken att fixa detta själv - lätt att bara förvärra ditt elände!

:tummenupp
 
tänk på att om du sätter i en helicoilgänga så bör du inte skruva ut skruven igen.

vart tvungen å sätta en sån i min cross vid dekompen då jag tappade den skruven å när jag skulle ha lös toppen så kom heilacoilgängan med.

.... Där har du väldigt fel...
för att inte tala om helt fel..

Helicoli sitter hur bra som helst 99 gånger av 100...

skulle så vara fallet så sätt lite loctight på gängan... inte på skruven,..
 
Oavsett hur du gör så får det inte ligga kvar spån ifrån borrningen och gängningen i motorn.

Är du stadig på handen så kanske det skulle gå att borra med handmaskin men kolla upp om det finns en magnetborr så kanske du slipper massa spån i motorn.

Att sätta in helicoil funkar men jag skulle inte göra det i oljepluggshålet (det är tryck där inne). Annars befarar jag att du måste dela motorn som du beskriver.

Kanske någon annan som har en bättre idé?

Är det stål i motorblocken numera?:D
 
1. Montera rätt borr i gängtappshållaren
2. Ta på massor av fett
3. Borra lite för hand, backa, gör rent, borra, backa, gör rent.
4. Samma sak med gängtappen
5. Gänga upp
6. Montera en time-cert, helicoli är bajs om man jämför.
7. Byt olja, inspektera, spola igenom med samma olja ett par gånger om det är spån i oljan, ta bort spånen såklart.
8. Köp en momentnyckel

Bra om du lägger hojen på sidan så spånen inte trillar in i motorn.
Är du noga så byt olja + filter ganska snabbt igen.

/Fredde


Detta med gängpaj på oljepluggen verkar vara ett extremt vanligt problem på KTM 660-04:orna. Samma sak skedde på min även om jag alltid drog med momentnyckel. Det finns flera liknande trådar som denna startade av folk med KTM 660 här på sporthoj.

Jag löste det precis som Fredde ovan, även om jag använde helicoil. Jag hade inga problem efteråt så länge jag hade kvar hojen.
 
hur lyckas alla med detta, bottenpluggen ska dras ganska lätt med känsla å kopparbricka

ett tips är att använda en ringnyckel (inte hylsa å största spärrskaftet) och hålla långt in på skaftet, så får du inte så mycket kraft

pluggen har förmåga att fasna även om man drar den löst...
Jag vet ingen som har tappat oljepluggen av för lös dragning, snarare tvärtom
 
Last edited:
Aluminiumlegering, föga magnetiskt.:D

jaja.. så kan det bli.. Tänkte mest praktiskt på att det inte ska komma in onödigt mycket spån i motorn (men det går ju så klart inte i detta fall, vet inte vad jag tänkte med :pangihuve ).. Det är inte så specielt kul att skölja massor med ggr och ändå inte veta om man fått bort allt.. På den tiden jag hade moppe så böjde jag vevstaken på en Sachs, just för att det satt en del skit/spån i vägen för kolven.. Det tar tvärstopp och det var tur att det inte gick så fort, då, som det kan göra med riktiga cyklar. :D
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top