Gäller halvförsäkring vid väjning för vilt?

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Om man tecknar en halvförsäkring, och kör på landsväg och får väja för ett djur och klotar. Kommer jag få full ersättning på bågen eller får jag betala allt själv?

Ursäkta om frågan är oklar...

Om inte älgen har en gällande trafikförsäkring förstås. Dock är smitning mycket vanligt bland vilt. :mad:

sharpedge skrev:
Om man tecknar en halvförsäkring, och kör på landsväg och får väja för ett djur och klotar. Kommer jag få full ersättning på bågen eller får jag betala allt själv?

Enligt Folksam så gäller inte försäkringen om man väjer för ett rådjur, du måste kollidera med det för att få ut ersättning.
Jag hade helförsäkring och detta var svaret som jag fick förra sommaren.

MIDA skrev:
Enligt Folksam så gäller inte försäkringen om man väjer för ett rådjur, du måste kollidera med det för att få ut ersättning.

Inte med helförsäkring inte, då kan du ju säga att du kollade klockan eller vad du vill.

ok, för jag har hört att man är skyldig att väja för vilt och om det då händer ngt så kommer man få ersättning för skadan... Men då är det fel alltså.. en önskedröm helt enkelt.

MIDA skrev:

Vad står det i det finstilta i förs villkoren då??

sharpedge skrev:
ok, för jag har hört att man är skyldig att väja för vilt och om det då händer ngt så kommer man få ersättning för skadan... Men då är det fel alltså.. en önskedröm helt enkelt.

Ring ditt bolag och fråga, det är nog där du får det säkraste svaret.

Nja, då hade nog alla trafik/halvförsäkrare sagt att de väjde för en isbjörn om de klotar.
Du måste smälla med djuret isåfall, vet inte om halvförsäkringen täcker det, men det står i försäkringsbrevet.

MIDA skrev:
Jag fattar inte :confused:

Du skriver ju:

"Enligt Folksam så gäller inte försäkringen om man väjer för ett rådjur, du måste kollidera med det för att få ut ersättning.
Jag hade helförsäkring och detta var svaret som jag fick förra sommaren."

Jag menar att om det är helförsäkring kan de inte neka dig ersättning förrän du varit rattfull eller grovt vårdslös. Jag har själv smällt en bil när det dök upp fyrfotingar på vägen och det var inget strul. De frågar inte ens vad som hänt (vad bil anbelangar...) utan konstaterar att fordonet är trasigt och om det var helförsäkrat så betalar de.

Okej Markus, jag förstår vad du menar.
Jag ringde till mitt bolag och frågade:
"Jag ... bla bla ... väjde... bla bla rådjur...bla bla...ersättning.."

Och då svarade dom att jag var tvungen att kollidera för att få ersättning.
Men eftersom jag inte drev frågan vidare och försökte utnyttja föräkringen så vet jag inte till 100%, därför rekomenderade jag också trådskaparen att ringa sitt bolag...

sharpedge skrev:

Nej, om du har "halvförsäkring" får du INTE ersättning för kollidering med vilt. Du måste ha vagnskadegaranti för att få ut detta och det har du endast med helförsäkring!

Ev. personliga skador mm kan dock ersättas på halvförsäkringen enlig försäkringsbolagets villkor.

MIDA skrev:
Okej Markus, jag förstår vad du menar.
Jag ringde till mitt bolag och frågade:
"Jag ... bla bla ... väjde... bla bla rådjur...bla bla...ersättning.."

Och då svarade dom att jag var tvungen att kollidera för att få ersättning.
Men eftersom jag inte drev frågan vidare och försökte utnyttja föräkringen så vet jag inte till 100%, därför rekomenderade jag också trådskaparen att ringa sitt bolag...

Han e blåst han e blåst han har blivit lurad... Närå, men hade du helförsäkring så kvittar det som andra sagt HUR du kraschade bara du va nykter o sånt. Det är ju det som är själva grejjen med helförsäkring, att man ska kunna klanta sig bäst man vill och ändå få ut sina dinarer.

Suomalainen skrev:
Det är ju det som är själva grejjen med helförsäkring, att man ska kunna klanta sig bäst man vill och ändå få ut sina dinarer.

Det är väl lite därför klass 7 är så billigt att helförsäkra.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman