Gäller garantin på hojar som går bana?

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Eftersom man är som man är går man alltid och dreglar efter något nytt, trots att man har en fin hoj i garaget. Låt säga att man går och köper sig en nästan ny hoj, t.ex en Yamaha R6, som det lämnas 5 års garanti på från Yamaha. Så här står det om garantin på Yamahas hemsida:

Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka. Alla Yamaha standardmotorcyklar från 250 cc och uppåt samt arbetsfyrhjulingar omfattas. Tävlingsmotorcyklar och lekfordon innefattas således inte av garantin. Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad. För att garantin ska gälla måste motorcykeln eller fyrhjulingen vara privatägd och inte användas för exempelvis budkörning eller som övnings-MC vid trafikskolor.

Blir R6:an en tävlingsmotorcykel så fort man kör bana med den regelbundet, eller vad avses? Min fråga är då förstås, kommer garantin för motor och växellåda gälla om jag kör bana?

Det finns säkert något fintstilt någostans att läsa men man tycker ju att det blir en tävlingsmotorcykel så fort den tävlas med.

Kör du på bandagar för gatförare,där du bara tejpar för dina blinkers
och dylikt, så är det ok.

Ställer du upp i ett race, så gäller det inte längre.

Kör du på bandagar för gatförare,där du bara tejpar för dina blinkers
och dylikt, så är det ok.

Ställer du upp i ett race, så gäller det inte längre.

Som jag anade då. Men jag hoppades att det inte skulle vara så, hoppet är det sista som överger människan... :)

Vem ska kunna kolla det?
Lämnar du in hojen för ett garantifel och den är fullt racekittad kanske det blir problem. Kommer den in i originalskick med lite prylar najade kan dom inte säga något tycker jag.

Är det inte något finstilt med att man måste serva den på verkstad eller nått sånt blaj?

Utan att veta skulle jag gissa att Yamaha har någon typ av goodwill-garanti men du kan nog bara få ett vettigt svar genom att prata med Yamaha.

Slänger in en fråga angående garantier och försäkringar i denna tråden. Finns det försäkring att få då man kör på bandagar med sin vanliga mc och vad kostar sådana banförsäkringar? Betaler man per gång, eller månadsavgift eller något annat...

Slänger in en fråga angående garantier och försäkringar i denna tråden. Finns det försäkring att få då man kör på bandagar med sin vanliga mc och vad kostar sådana banförsäkringar? Betaler man per gång, eller månadsavgift eller något annat...

Vad jag vet så finns det ingen försäkring som täcker din mc. Men tänk på att inte ens din trafikförsäkring gäller! Så vanligtvis när du kör bana så har du inte ens en personförsäkring! För att få det så måste du teckna en olycksfallsförsäkring. Men de flesta bolagen från skriver sig t ex bankörning på sådan försäkringar. De bolaget som täcker i stortsätt allt i sin olycksfallsförsäkring är Länsförsäkringar.

\Masonit

Vad jag vet så finns det ingen försäkring som täcker din mc. Men tänk på att inte ens din trafikförsäkring gäller! Så vanligtvis när du kör bana så har du inte ens en personförsäkring! För att få det så måste du teckna en olycksfallsförsäkring. Men de flesta bolagen från skriver sig t ex bankörning på sådan försäkringar. De bolaget som täcker i stortsätt allt i sin olycksfallsförsäkring är Länsförsäkringar.

\Masonit

Beror på om vi pratar "vanliga" bandagar eller tävlingsdagar...
Vid normala bandagar för allmänheten så gäller försäkringarna som
vanligt UTOM om man har TryggHansa eller IF. Därför får dessa
oftast köra i oförsäkrad grupp eller inte köra alls (tex i Linköping-LMS).

Vad gäller försäkringar vid tävlingar så finns mera info här:
http://www.svemo.se/view.php?&p=140

Vem ska kunna kolla det?
Lämnar du in hojen för ett garantifel och den är fullt racekittad kanske det blir problem. Kommer den in i originalskick med lite prylar najade kan dom inte säga något tycker jag.

Jag har ingen aning om hur det går till, eller hur mycket Yamaha skulle anstränga sig att ta reda på sådan information, men svårt är det inte om de vill. Det är ju bara för de att kolla om du ställt upp i någon tävling. Jag skulle dock inte tro att de kollar något alls, om hojen inte är i raceutförande då du lämnar in den.

Är det inte något finstilt med att man måste serva den på verkstad eller nått sånt blaj?

Jo det står ju att den måste vara servad på Yamaha verkstad. Å andra sida rullar en racehoj inte många mil, så så många servicar borde det inte bli. Därimellan server man ju hojen själv.

Det tror jag inte, den gäller iallafall inte för Folksam iheller och är tveksam till att den gäller hos något bolag. Men man bör iallafall kolla upp det innan man kör...

\Masonit

Vem ska kunna kolla det?

Dom har hyffsat bra koll kan jag säga..
Köper man en ny hoj, och får tex kanske litta rabatt för att man skall
tävla med den, så finns det med i leverantörernas anteckningar. Så blir
det växellådsras på en hoj med det motornumret, så går det inte på garanti..
Men visst, går du in och handlar en hoj för listpriset, och säger inget om
racingen, så vet jag inte hur mycket energi dom lägger ner på att kolla upp
ärendet..

/Benny

beror nog på bolag...
på en bana gäller väl inte trafikförsäkringen annat än vid fortbildning(typ SMC)? annars är väl banhållaren skyldig att teckna en olycksfallsförsäkring?

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP