Eftersom man är som man är går man alltid och dreglar efter något nytt, trots att man har en fin hoj i garaget. Låt säga att man går och köper sig en nästan ny hoj, t.ex en Yamaha R6, som det lämnas 5 års garanti på från Yamaha. Så här står det om garantin på Yamahas hemsida:
Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka. Alla Yamaha standardmotorcyklar från 250 cc och uppåt samt arbetsfyrhjulingar omfattas. Tävlingsmotorcyklar och lekfordon innefattas således inte av garantin. Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad. För att garantin ska gälla måste motorcykeln eller fyrhjulingen vara privatägd och inte användas för exempelvis budkörning eller som övnings-MC vid trafikskolor.
Blir R6:an en tävlingsmotorcykel så fort man kör bana med den regelbundet, eller vad avses? Min fråga är då förstås, kommer garantin för motor och växellåda gälla om jag kör bana?
Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka. Alla Yamaha standardmotorcyklar från 250 cc och uppåt samt arbetsfyrhjulingar omfattas. Tävlingsmotorcyklar och lekfordon innefattas således inte av garantin. Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad. För att garantin ska gälla måste motorcykeln eller fyrhjulingen vara privatägd och inte användas för exempelvis budkörning eller som övnings-MC vid trafikskolor.
Blir R6:an en tävlingsmotorcykel så fort man kör bana med den regelbundet, eller vad avses? Min fråga är då förstås, kommer garantin för motor och växellåda gälla om jag kör bana?