Gäller försäkring på motpartens fordon om du krockar utan körkort

s1ege

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2023
Hoj
Yamaha mt09
Jag hittade ingen tidigare tråd som besvarade denna fråga.

Gäller försäkring på motpartens fordon om du krockar in i dem utan att ha körkort???
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Du får nog förtydliga VEM som inte har körkort.

Trafikförsäkringen gäller alltid för skador du orsakar annan, även om du kör olagligt.
Övriga delar av försäkringen kan ha egna krav satta av försäkringsbilaget
 

s1ege

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2023
Hoj
Yamaha mt09
Du får nog förtydliga VEM som inte har körkort.

Trafikförsäkringen gäller alltid för skador du orsakar annan, även om du kör olagligt.
Övriga delar av försäkringen kan ha egna krav satta av försäkringsbilaget
Jag som krockar in i någon annan
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Är 99% säker på att försäkringen gäller då, försäkringsbolag har väldigt svårt att bortförklara just trafikförsäkringen då den styrs av en hel mängd lagar
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Bör gälla den som blir/får skador. Däremot får du som kör olovligt med största sannolikhet en höjd självrisk med minst 10% och kan få nedsatt ersättning om du skadas vid tillfället i.o.m att det är olovligt körning.

Såhär står det i min bilförsäkring:


Skydd vid personskador
Alla som skadas i trafiken har enligt trafikskadelagen rätt till
ersättning som betalas av trafikförsäkringen. Den som drabbas får
ersättning oavsett vem som orsakat olyckan. Både förare och
passagerare har samma rätt till ersättning.
Det spelar ingen roll om skadan händer vid en krock med annat
fordon eller vid en singelolycka. Även fotgängare, cyklister och
motorfordon som skadas av din bil får ersättning från bilens trafik-
försäkring.
Skydd vid skador på saker
Om du krockar med ett annat fordon kan du få betalt från det andra
fordonets trafikförsäkring för skador på saker som du transporterar i
din bil. Men du måste kunna bevisa att det var den andre förarens fel.
Om det var ditt fel att olyckan inträffade får du ingen ersättning,
varken för skador på din bil eller på sakerna i din bil. Däremot betalar
din trafikförsäkring skadorna på det andra fordonet eftersom
trafikförsäkringen alltid ersätter skador som din bil orsakar på
annans egendom. Det gäller även skador på till exempel staket eller
lyktstolpar.
Självrisker vid trafikskador
Vid trafikskador är självrisken 1 000 kronor för privatpersoner
och 3 500 kronor för företagsägda bilar.
Är föraren yngre än 24 år har trafikförsäkringen en extra självrisk
på 1 000 kronor. Den extra självrisken tas inte ut om du är ägare
till fordonet eller vid en djurkollision.
I vissa fall förekommer även en brottssjälvrisk, till exempel vid
olovlig körning.
 
Last edited:

s1ege

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2023
Hoj
Yamaha mt09
Är 99% säker på att försäkringen gäller då, försäkringsbolag har väldigt svårt att bortförklara just trafikförsäkringen då den styrs av en hel mängd lagar
Men om vi säger att jag kör en mc som är reggad som a2 men jag tagit bort strpningen och krockar in i någon. Då är mc föräkrad som a2 när det är A. Vad kan konsekvenserna bli då.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja dina försäkringar vägrade mej ersättning för att jag körde om efter ett övergångsställe o den jag kör om gör vänster sväng rakt in i min höger sida på hojen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men om vi säger att jag kör en mc som är reggad som a2 men jag tagit bort strpningen och krockar in i någon. Då är mc föräkrad som a2 när det är A. Vad kan konsekvenserna bli då.
Fordonet är olagligt eftersom det är registrerat med en annan effekt än det har, och du saknar behörighet att framföra fordonet. Du hade lika gärna kunna hoppa i en avställd buss eller en lastbil, eller något annat du inte har körkort för.

Dessutom har du vilselett försäkringsbolaget, så du kan bli åtalad för bedrägeri. På samma sätt som om du hade köpt ett par regplåtar till en Ferarri för 500kr och försäkrat dom som ett fordon potentiellt värt en halv mille, och sen blev det plötsligt stulet, och du ville ha ut ersättning.

Jag väntar med spänning på en tredje tråd i samma ämne, som kommer att ge dig samma svar. Och ja, hade jag varit din farsa, och du hade gjort så att försäkringsbolaget krävde mig på massor med pengar så skulle det drabba dig i slutändan.

Ps. Du kan fortfarande inte försäkra en hoj som A2, du kan strypa den, och registrera om den med nya effekten, så att du får köra den med ett A2-körkort. Omvänt får du bara köra en viss typ av hojar med A2-behörighet. Annars är det olovlig, alternativt grov olovlig körning, beroende på omständigheterna. Du hade alltså kunnat spara in pengarna för körkortet, för det spelar ingen roll.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
...och till slut så visar det sig att vederbörande är nolltaxerare. Då får försäkringskollektivet som har behörighet och fordon som överensstämmer med registreringsbevis stå för notan genom högre premier.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
...och till slut så visar det sig att vederbörande är nolltaxerare. Då får försäkringskollektivet som har behörighet och fordon som överensstämmer med registreringsbevis stå för notan genom högre premier.
I det här fallet är nog TS "nolltaxerare", jag har svårt att tro att någon så korkad kan behålla ett arbete.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag hittade ingen tidigare tråd som besvarade denna fråga.

Gäller försäkring på motpartens fordon om du krockar in i dem utan att ha körkort???
Om du är vållande till olyckan så är det din trafikförsäkring som täcker skadorna på motpartens fordon. Så vitt jag förstått så kan vem som helst teckna trafikförsäkring för vilket fordon som helst, oavsett om det är lagligt, registretat eller om du har behörighet att framföra det. Sen finns det kanske försäkringsbolag som har särskilda regler och förbehåll som jag inte känner till... Oavsett vilket, ge fan i det. Ta körkort för det fordon du vill framföra och försäkra det enligt gällande regler, annars låt bli helt och hållet. Du ställer bara till det för de som gör sitt bästa för att följa reglerna. Är det rätt tycker du? Att du ska få leva rövare på andras bekostnad?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Men om vi säger att jag kör en mc som är reggad som a2 men jag tagit bort strpningen och krockar in i någon. Då är mc föräkrad som a2 när det är A. Vad kan konsekvenserna bli då.
Upprepar från din förra tråd. Du betalar i slutändan hela kalaset...

Motparten får alltid ersättning via försäkringsbolaget, trafikförsäkringen etc etc. Men i slutändan kommer det ifatt och du få ett krav på allt.

Dessutom, skadar du personen så att denne inte är arbetsför mer, eller får nån skada denne får dras med, så är det du som får ta smällen. Innebär att du får med lite otur leva på existensminimum resten av ditt liv. Kan vara så att det är lite billigare om motparten dör.

Så, då är det bara dras med det livet ut och hoppas det blir bättre i nästa liv.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Upprepar från din förra tråd. Du betalar i slutändan hela kalaset...

Motparten får alltid ersättning via försäkringsbolaget, trafikförsäkringen etc etc. Men i slutändan kommer det ifatt och du få ett krav på allt.

Dessutom, skadar du personen så att denne inte är arbetsför mer, eller får nån skada denne får dras med, så är det du som får ta smällen. Innebär att du får med lite otur leva på existensminimum resten av ditt liv. Kan vara så att det är lite billigare om motparten dör.

Så, då är det bara dras med det livet ut och hoppas det blir bättre i nästa liv.
Exakt allt det här tänkte man inte alls på i tonåren, dvs noll konsekvenstänk. Säkert också pga av en viss grad av adhd.

Man körde avställd 125a utan körkort och lånade farsans tunga hoj utan att han visste det. Förlåt far (han ligger i graven nu)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Exakt allt det här tänkte man inte alls på i tonåren, dvs noll konsekvenstänk. Säkert också pga av en viss grad av adhd.

Man körde avställd 125a utan körkort och lånade farsans tunga hoj utan att han visste det. Förlåt far (han ligger i graven nu)
Precis....samma här :)
Man har gjort så tokiga saker så man funderar ibland hur man tänkte.

Människans hjärnan ska ju vara fullt utvecklad vid 24/25 års ålder. Det är då man börjar förstå konsekvenser och risker. Dvs, om hjärnan då utvecklats normalt.

Sen att man kör helt galet farligt nör hjärnan utvecklats emellanåt har väl inte direkt med hjärnans utveckling att göra(hoppas jag), utan....när adrenalinet kommer försvinner vettet.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men om vi säger att jag kör en mc som är reggad som a2 men jag tagit bort strpningen och krockar in i någon. Då är mc föräkrad som a2 när det är A. Vad kan konsekvenserna bli då.
Den största konsekvensen för dig blir att mc-kollektivet kommer att söka upp dig, och hänga upp dig i ögonlocken, och därefter piska dig tills du blinkar.

Detta på grund av att du bidrar till ökade premier, samt att statliga pengar kommer att förbrukas i rättsväsendets kostsamma maskineri.

Så….enkelt val, eller?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Människans hjärnan ska ju vara fullt utvecklad vid 24/25 års ålder. Det är då man börjar förstå konsekvenser och risker...
Jag tog MC-kort när jag var 28, om jag hade tagit det när jag var 18, hade jag inte kunnat skriva om det nu.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top