FZR600 som bluddrar vid 8000rpm

noa

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
vasastaden
Hoj
1991 Yamaha FZR600
Hej, jag tog körkort för en månad sen och har köpt en FZR600 från 91 och har märkt i efterhand att den inte drar något bra efter ca 8000rpm. Den drar fint upp till 8000 och sen är det som om kraften tar slut och den bluddrar. Det går att skrämma upp den till 10000rpm men det tar ett tag.

Någon som vet vad felet kan vara?

Tack för hjälpen :)
 
Kolla också så att bensinkranen flödar tillräckligt och att bensinfiltret inte är igensatt.
 

Tack för snabba svar :)

Den var strypt med strypsats förut men killen jag köpte den av är mekaniker och han sa att han plockat bort alla strypningar.

Hur kollar man att man har tillräckligt med flöde i bensinkranen?

Det blir en mekar dag imorgon och förhoppningsvis Gelleråsen på lördag :)
 
Tack för snabba svar :)

Den var strypt med strypsats förut men killen jag köpte den av är mekaniker och han sa att han plockat bort alla strypningar.

Hur kollar man att man har tillräckligt med flöde i bensinkranen?

Det blir en mekar dag imorgon och förhoppningsvis Gelleråsen på lördag :)

Om hojen har varit strypt så är säkert bestyckningen åt helvete. Skruva loss bryggan och kolla om det sitter originalmunstycken. Troligtvis är dom mindre, iaf huvudmunstyckena.
 
Tack för snabba svar :)

Den var strypt med strypsats förut men killen jag köpte den av är mekaniker och han sa att han plockat bort alla strypningar.

Hur kollar man att man har tillräckligt med flöde i bensinkranen?

Det blir en mekar dag imorgon och förhoppningsvis Gelleråsen på lördag :)

Tänkte bara så att det inte rinner pyttelite utan att det rinner som det ska. Man lär ju märka om det är något fel. Detta är dock ingen prio att kolla.

Eftersom han har strypt av den så kanske det sitter för små huvudmunstycken i föggarna. Kolla upp vilka som sitter i och kolla upp vilka som är original. Kolla även så att munstyckena är i bra skick. Detta hade jag börjat med, sen kollar du luftfilter och bensinfilter :tummenupp
 
FZR:en är bara strypt med brickor i insuget, ingen ombestyckning eller så behövs. Det är nåt annat fel.
 
Min Polare hade en 91:a som han köpte som strypt. Efter att ha plockat bort brickorna så gick den hur bra som helst. Så Rätt. Jag var med och hjälpte honom med jobbet.
Förvisso kan ju säljaren ha ljugit om att den skulle gått 1600 mil strypt, och därmed bestyckat om den tidigare. Det är isåfall inget jag vet nåt om.

Han hade efter detta en Fireblade som var strypt till 35 hästar. Även denna vara endast strypt med brickor i insuget och ingen ombestyckning krävdes.

En annan polare hade en CBR600-95. Denna var också endast strypt med brickor i insuget. Och gick helt normalt efter avstrypning.

Såatteeee....
 
...
Förvisso kan ju säljaren ha ljugit om att den skulle gått 1600 mil strypt, och därmed bestyckat om den tidigare.
...

Jag tror också att folk stoppar i brickorna till försäljning men inte orkar byta till dom mindre munstyckena som som borde sitta om man stryper luftflödet...

Men oavsett hur det nu är så tycker jag att TS ska kolla bestyckningen i sina förgasare.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top