FZR1000 dör vid gas

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ducati Hyperstrada
Hej bullen!

Vart ute och körde med min yama FZR1000 '88a idag och plötsligt på motorvägen bara dör han. Känner att den svarar sämre och sämre på gasen under en tidsperiod av ca 10 sekunder och sedan orkar han inte mer. Kör in till sidan, ställer mig och klurar lite... Sparkar på däcken.. nä det hjälpte inte... Lyfter på sadeln (trots att jag vet att jag inte kommer få se något spännande därunder).. nä, inget kul där.. Snilleblixt - Soppatorsk? näe, där var massor med soppa.. Hmm, med tanke på att jag har tummen mitt i handen så tar mina idee'r slut där :D

Sätter mig och tjurar ett tag och inbillar mig att hojar är som personer.. När dom är sura behöver dom bara lite tid, sen är allt bra igen.
Provar starta hojen igen ... den startar endast på choke och med full choke varvar den cirka 3k (full choke brukar ge långt mycket högre varv än så). Lyckas köra ca 500m på choke sedan stopp. Så fort jag ger gas så dör den igen. Efter ett par försök startar den inte heller på choken. Startmotorn går runt och den tänder.. startar i nån sekund men när choken skall ta fart så dör den igen.

Lyckligtvis kommer en förbaskat trevlig herre på en bwm fg800 farandes och skjutsar mig hem iaf :Bugar (läser du detta, TACK SOM FAN!). Så nu sitter jag här helt villrådig. Kommer att hyra att MC-släp imorgonbitti och bogsera den till ett garage. Sedan börjar felsökningen ... Det är här ni kommer in!

Vad kan dessa symptom tyda på? Att hojen dör vid gaspåslag är väl tecken på att den antingen får för lite/för mycket soppa/luft eller en kombination av de båda? Soppapumpen (denna hörs tick tick tick när man vrider om tändningen)? Nån slang? Förgasare? Vad undersöker jag först? Har endast meckat MC mycket sporadiskt och definitivt inte på en hoj som är såhär gammal. Hilfe bitte :)

Kolla om bränsleslangen från pumpen till förgasarbryggan är klämd. Inte helt ovanligt. Du ser det enkelt genom att lyfta på tanken.

låter som ngt bränslerelaterat ,, är det första turen för i år ?
skruvat under vintern o glömt ngt ?

Killawife; Tack för tipset. Jag skall kika på det!

Mugge, nej, dessvärre inte. Har kört ca. 80 mil i år. Köpte hojen för endast 2 månader sen!

Kolla om bränsleslangen från pumpen till förgasarbryggan är klämd. Inte helt ovanligt. Du ser det enkelt genom att lyfta på tanken.

Ja det råkade jag ut för efter att ha bytt soppaslang på min -91a men det var mellan tanken och pumpen, hade fortfarande inte fått till en lagom längd som var nog lång att få på plats men kort nog för att inte vecka sig när jag sålde den. En armerad slang borde funka.

Fick lyfta på tanken lite då och då för att soppan skulle ta sig fram, sen har jag läst att soppapumpen ofta ger upp och att det är ett vanligt fel.

Last edited:
Soppa pumpen är ett vanligt fel på dom där. Jag köpte en ny universalpump på Mekonomen, med lägsta bränsletrycket. Nu har den fungerat perfekt i 5-6 år.

Dock slutade min ticka... det gjorde ju trots allt din!

Mats

Har hittat felet. Troligtvis någon kabelklämma/upphängning el. liknande som släppt. Returslangen till bromsvätskan, soppaslangen och en annan som jag inte lyckats spåra ännu satt klämda och avkapade i fjädringen. Inge kul.. tur att det inte gick värre. Lyckligtvis har jag service inbokad om nån vecka, meken får ta en titt på det då. Tack för alla tips!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT