FZR1000 Caferacer

Fräään!! :yoparty

Skumt chassie, har du nån mer info?!

Chassit är ett Claude FIOR, han har patent på framgaffeln som sitter på cykeln, en udda A arms upphängning med låg ofjädrad vikt, hur det fungerar i praktiken vet jag dock inte.

Last edited:
Nu har jag meckat lite med hojarna tagit bort SF-styret och satt på Clipp-on.
monterat fast kutsen med hjälp av lite träbitar. vad tycker ni.
kanske kan bli något?

Bifogat

• DSC00586.JPG
    DSC00586.JPG
    142.9 KB · Visningar: 175
  • DSC00591.JPG
    DSC00591.JPG
    125.7 KB · Visningar: 252
  • DSC00593.JPG
    DSC00593.JPG
    145.4 KB · Visningar: 205
Gött!

Häcken ser lite stor ut, eller är det bara jag?

Kunde låta bli att pilla 2 sek

Bifogat

• DSC00583_förslag1.JPG
    DSC00583_förslag1.JPG
    139.8 KB · Visningar: 172
Kunde låta bli att pilla 2 sek

Ser mer caferace ut som den är nu... ditt förslag blir lite modernare.
Jag tycker det ser jävligt bra ut iaf. Snyggt att den smalnar av bakåt :tummenupp

Har du orginal bakram förresten? Du kanske skulle försöka bygga om den så att den täcks helt av baken.

Ser ut som att det kan bli svårt med en snygg övergång mellan tank och sadel också. Rent spontant skulle jag kapa loss själva sadeln och sänka den lite och sen göra en tjockare sadel för att få rätt sitthöjd.

Stämmer nog in som du säger att det kanske blir lite för modernt, men jag tycket ändå han skall satsa på att göra den lite mer smäcker. Kanske runda den lite?

Dumt att hänga ett kylskåp på röven!

Tror nog att du skulle kunna få den röven sketasnygg med lite kärlek (shit mad "meckofilaktigt" det där lät).

Tack ska ni ha för kommentarerna.

Jag håller med Calle.s att den blir lite för modern om man tightar till den.
jag vill nästan att hojen ska se äldre ut än var den är.
glappet mellan kutsen och tanken tror jag att jag ska plasta igen dvs förlänga kutsen lite så den ansluter till tanken.

bakramen är original fast av kapad som det den ut på bilderna.
jag ska ordna till den så att den passar linjerna med kutsen är planen.

Hur menar du med att sänka sadeln?

jag tycket att kutsen ser större ut på bilderna än vad den gör i verklighet.

ja ja tack i alla fall...

Last edited:
Hur menar du med att sänka sadeln?

Alltså att man kapar loss den främre delen på baken (delen med skumgummit) och sänker ner sadeln så att den linjerar med underdelen på tanken. Så plastar du ihop baken igen och sen är det bara att fixa en tjockare sadel om du vill sitta lite högre upp, blir nog lite bekvämare också :)

Alltså att man kapar loss den främre delen på baken (delen med skumgummit) och sänker ner sadeln så att den linjerar med underdelen på tanken. Så plastar du ihop baken igen och sen är det bara att fixa en tjockare sadel om du vill sitta lite högre upp, blir nog lite bekvämare också :)

ok då förstår jag.
men då kommer inte överdelen på baken att liva med tanken, det tycker jag är viktigare.

//Timmy

ok då förstår jag.
men då kommer inte överdelen på baken att liva med tanken, det tycker jag är viktigare.

//Timmy

Det var ju just därför jag tänkte att du skulle kapa loss och bara sänka själva delen som man sitter på. Risken är att det blir en enorm höjdskillnad, men du kanske kan PSa en bild och kolla. Jag har inte fått mitt PS att fungera så jag kan tyvärr inte hjälpa till med någon bild och paint är helt åt helvete, jag lyckas bara markera fyrkanter :näsblod

ta av den ca 5cm undertill, ev få ner hela skapelsen lite till.. på en caferäser behöver den ju inte va i samma nivå som tanken bara den följer linkerna..
lite PS skulle behövas. skulle gjort de själv om jag hade tid.
om du gör ovanstående tror jag att bakändan kommer funka fin fint. nu ser den riktigt stor o klumpig ut.

ta av den ca 5cm undertill, ev få ner hela skapelsen lite till.. på en caferäser behöver den ju inte va i samma nivå som tanken bara den följer linkerna..
om du gör ovanstående tror jag att bakändan kommer funka fin fint. nu ser den riktigt stor o klumpig ut.

:fakta

Gick loss lite i PS och kom bara mer och mer fram till att du lika gärna kan börja från scratch. Då får du precis de linjer du vill ha utan att behöva kompromissa med vad utgångsmaterialet tillåter.
Jag flyttade lite på röven... men du lirade inte vinkeln på sadeln med tankens undersida. Dessutom ser det ut som den är för smal för att kunna flyttas fram/ner lite. Hur jag än vände och vred och pusslade så fick jag det inte att se bra ut utan att "bygga om den helt". :va

...för jag antar att du ändå tänkt plasta om o på o så?

Gillar stuket men tror att det blir svår att få det 100 med den baken som utgångsobjekt.

Last edited:
Jag tycker det ser bra ut... skulle inte vara fel att slimma den lite i underkant och flytta fram den en aning, men det ger ju massa extra jobb. Ser ut att bli svårt att få ihop den med tanken också, men "plastar" du ihop dem så det ser ut som en del blir det nog snyggt. Problemet med om man tar av kåpan i underkant blir ju att de dubbla lysena i bak inte får plats. Inte så snyggt med bara ett runt lyse, isånnafall ska man bygga om till ett kantigt med samma form som det vitlackerade i bak.

I princip 2 st TZ/RD350 motorer i bredd. Rad 4 :)
Riktigt ball!

Mats
Man använde "bara" cylindrarna och placerade dessa på blocket från fabriks räcern YZR500. Togs sedan upp till 750cc och gav då 130bhp vid 11,200 rpm. Finns mer att läsa i "Ultimate Racers" av Alan Catchcart.

"I love big butts, and I cannot lie...."

Tycker hysterin med minimala bakdelar gått för långt! Försöker tänka mig hur det ser ut med förare och då tycker jag ofta det fattas något. Avslutet blir ofta rumphugget i ordets rätta bemärkelse och sen sticker en oproportionerligt stor förare upp som puckeln på Quasimodo.

Tom ditt fina bygge gör sig bäst utan förare, (sanningen svider ibland).

Till Timpalompa:

Kan du inte ta en bild där du sitter på? Vill se proportioner, så ta gärna en hjälm för att undvika distraktioner då det inte är hur bildskön du är som är intressant.

Du gör som du vill min vän, det är din hoj!

Men om du nu redan bestämt dig, varför frågar du om du inte är så jätteintresserad av andra åsikter? :confused:

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show