FZR tappar två cyllar....

• Thread starter Thread starter DM
  • Start date Start date

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Efter en 150-milatur till Norge i helgen så tappar FZR:en 2:ans och 3:ans cylinder mellan tomgång och ca 2000 rpm. Hoppar igång på alla cyl över det. Problemet har blivit succesivt värre och värre och viss försämring (högre varv krävs innan den går på alla) kan skönjas när motorn blivit riktigt varm.
Problemet finns dock redan vid kall motor.

Haft isär och rengjort fuggar (inget skräp funnet, inga igensatta tomgångsmunstycken...)

Kollat ventilspel. Inom toleranserna på alla ventiler,dock kanske lite tajt, 0.13 som minst på insug, (0.11-0.20), 0.23 som minst på avgas (0.20-0.30). Borde dock räcka och inte ge upphov till detta symtom tycker jag.

Provat byta stift mellan 1 och 2 samt 3 och 4. Gav ingen förändring. 1:ans och 4:ans stift dock ljusare än 2 och 3.

Misstänker förstås 2:ans och 3:ans spole men kan en defekt spole ge upphov till detta symtom? Låter märkligt.

Någon som varit med om något liknande? Tips och spekulationer mottages tacksamt då jag börjar få slut på ideér... :va

DM skrev:
Efter en 150-milatur till Norge i helgen så tappar FZR:en 2:ans och 3:ans cylinder mellan tomgång och ca 2000 rpm. Hoppar igång på alla cyl över det. Problemet har blivit succesivt värre och värre och viss försämring (högre varv krävs innan den går på alla) kan skönjas när motorn blivit riktigt varm.
Problemet finns dock redan vid kall motor.

Haft isär och rengjort fuggar (inget skräp funnet, inga igensatta tomgångsmunstycken...)

Kollat ventilspel. Inom toleranserna på alla ventiler,dock kanske lite tajt, 0.13 som minst på insug, (0.11-0.20), 0.23 som minst på avgas (0.20-0.30). Borde dock räcka och inte ge upphov till detta symtom tycker jag.

Provat byta stift mellan 1 och 2 samt 3 och 4. Gav ingen förändring. 1:ans och 4:ans stift dock ljusare än 2 och 3.

Misstänker förstås 2:ans och 3:ans spole men kan en defekt spole ge upphov till detta symtom? Låter märkligt.

Någon som varit med om något liknande? Tips och spekulationer mottages tacksamt då jag börjar få slut på ideér... :va

Vad jag har hört, sett, och jobbat med så är det inte o-möjligt att det kan hända. Spolar kan vara riktigt konstiga:va

Last edited:
Alex.J skrev:
Vad jag har hört, sett, och jobbat med så är det inte o-möjligt att det kan hända. Spolar kan vara riktigt konstiga:va
Ja visst kan dom, en möjlighet kan ju vara att när du får upp motorn lite i varv så höjs spänningen såpass mkt att det slår över om det är brott på spolen.
Kan tänka mig att ett sådant fel blir värre i ganska rask takt....
om det nu är så vill säga.

För jag antar att du kollat tändkablar och hattar...
Hoppas det löser sig :tummenupp
//Tobbe

Cyl. nr2 och 3 har ju samma tändspole, så det är väl det första du ska kolla, enda som ska vara gemensamt mellan dem. skifta plats på spolarna och kolla.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Cyl. nr2 och 3 har ju samma tändspole, så det är väl det första du ska kolla, enda som ska vara gemensamt mellan dem. skifta plats på spolarna och kolla.

Testade att skifta plats på spolarna och vid provstarten i garaget så var problemet borta. Trodde då att det bara var glapp i någon kontakt, rengjorde alla, monterade tillbaka alltihop och tog ut hojen för en testsväng. Då var problemet tillbaka direkt.
Funderade en stund på vad som var förändrat och kom fram till att det enda som skiljde mellan provstarterna var att lyset var avslaget när jag hade skiftat plats på spolarna.

Testade avslaget/halvljus/helljus och hojen går nästan bra med avslaget lyse, sedan kommer mer problem med halvljus och med helljus blir det värst.

Tyder detta på taskig tändspole eller något annat? Nån som varit med om liknande?
Kan ju riva isär alltihop igen och skifta spolarna en gång till med lyset på men om nån VET så slipper jag ju...

Kollade just laddningen och den är perfekt, ligger på 14,5-14,8 volt genom hela registret. Sjunker något med helljus på, ca 13,5 volt. Batterispänning 12,8 volt.

Summering:
-Går på två cylindrar mellan 1000-2000 rpm. (2 och 3 cylinder faller bort)
-Missar ibland på högre varv, dock mycket sällan.
-Förvärras med lyse på, värst med helljus.
-Lite värre när den blir varm, men problemet finns redan från kallstart.
-Rengjorda förgasare. (kliniska!)
-Laddning och batteri ok.
-Ventilspel ok.

Kom igen nu och bjud på era erfarenheter! :Bugar

Om lyset påverkar så luktar det taskig laddning lång väg.
Men dina uppmätta värden (14,5-14,8 resp 13,5v) verkar ok. Likaså 12,8 batterispänning. Alltså antagligen inte fel på ladd eller batteri.

I övrigt låter det som om det är fel på t-spole.
Men följde felet med över till 1/4 när du skiftade spolar? Eller stannade felet kvar på 2/3?
Sitter det enkel eller dubbla givare för tändläge?
Om det är dubbla så kan det ju vara en av dom som gått hem.

Kan du låna ett par friska spolar?
(Jag har nog spolar att sälja om du behöver men testa att låna först)

Spänningsfall :(
Kan du låna ett annat batteri och testa med,
en lr flera dåliga celler kan ge mystiska problem.

Robban_C skrev:
I övrigt låter det som om det är fel på t-spole.

Men följde felet med över till 1/4 när du skiftade spolar? Eller stannade felet kvar på 2/3?

Sitter det enkel eller dubbla givare för tändläge?
Om det är dubbla så kan det ju vara en av dom som gått hem.

Kan du låna ett par friska spolar?
(Jag har nog spolar att sälja om du behöver men testa att låna först)

Upptäckte att lyset påverkade först efter jag hade skiftat spolar. Då jag testade att skifta hade jag inte lyset inkopplat varpå jag trodde att det bara var glapp i nån kontakt. Så svaret blir att jag vet inte..... Gäller att tänka på att ha allt lika och bara ändra en sak i taget....

Har dock plockat loss spolarna nu och mätt upp dem. Bra värden på primärsidan på bägge spolarna (2,2 ohm) och bra värde på sekundär sidan på spolen till 1 & 4 (13800 ohm).

Sekundär till 2 & 3 är dock totalt ute och cyklar. 1,1 megaohm och om jag skiftar om tändkablarna så kommer den upp i fantastiska 4,8 megaohm. Tror jag börjar närma mig pudelns kärna....

Frågan är då: Kan en spole ge såna här värden och ändå vara frisk? En spole kan ju ge bra värden och ändå vara skjuten, men kan det vara tvärtom?
Har tyvärr ingen att låna och vill inte köpa nån om det skulle kunna råka vara nåt annat.

DM skrev:
... Gäller att tänka på att ha allt lika och bara ändra en sak i taget ...

Har dock plockat loss spolarna nu och mätt upp dem. Bra värden på primärsidan på bägge spolarna (2,2 ohm) och bra värde på sekundär sidan på spolen till 1 & 4 (13800 ohm).

Sekundär till 2 & 3 är dock totalt ute och cyklar. 1,1 megaohm och om jag skiftar om tändkablarna så kommer den upp i fantastiska 4,8 megaohm. Tror jag börjar närma mig pudelns kärna....

Frågan är då: Kan en spole ge såna här värden och ändå vara frisk? En spole kan ju ge bra värden och ändå vara skjuten, men kan det vara tvärtom?
Har tyvärr ingen att låna och vill inte köpa nån om det skulle kunna råka vara nåt annat.
1. "Gäller att tänka ..." Dagens kloka ord! :tummenupp

2. Jag tror också på spolen eller på tändkablarna.
Går det att få loss och återmontera tändkablarna i spolarna? Räcker längden på t-kablarna om du kapar 20-30 mm? Skulle ju kunna vara så att kablarna är dåliga i anslutningarna. Inte så vanligt men det har faktiskt hänt och det kostar inget att åtgärda om nu kablarna räcker i längd.

För övrigt är ju faktiskt kablarna slitagevaror.

Hur var det nu, följde felet med från 2/3 till 1/4 när du skiftade spolarna?

Avgör själv om du ska byta kablar eller hela spolarna (kablar ingår oftast om man köper nya) men jag tror definitivt att felet sitter där nånstans.

Och skyll inte inte på mig!
Men jag vill gärna veta vad som var felet!

DM skrev:
Ja, helt klart. Mätvärdet är ett mått på hur bra kontakten är igenom lindningen, gnistan klarar av att hoppa över ett litet avbrott i lindningen och ändå ge fullt tillräcklig gnista på stiftet, trots att mätvärdet blir "oändligt" motstånd. Enda sättet att se om en spole verkligen fungerar är att prova den med gnistprovare, en apparat som bör finnas på de flesta MC-verkstäder. Prova båda dina spolar och jämför resultatet, om 2/3-spolen är betydligt sämre är den sannolikt kass.

Beggad tändspole från Robban_C och hojen blev som ny igen :tummenupp
Tack Robban för den snabba leveransen!

En intressant grej är att jag snackat med ett gäng mc-verkstäder om detta problem och INGEN har trott att det varit en spole som varit på väg att ge upp när jag frågat om det.
"En dålig spole funkar bra på låga varv och börjar missa på höga" är vad samtliga har sagt.

Men nu är det alltså konstaterat att en spole kan ge upphov till detta symtom också....
Tack för all hjälp/
Danne

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...