DM
MC-intresserad
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Ort
- Piteå
- Hoj
- KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Efter en 150-milatur till Norge i helgen så tappar FZR:en 2:ans och 3:ans cylinder mellan tomgång och ca 2000 rpm. Hoppar igång på alla cyl över det. Problemet har blivit succesivt värre och värre och viss försämring (högre varv krävs innan den går på alla) kan skönjas när motorn blivit riktigt varm.
Problemet finns dock redan vid kall motor.
Haft isär och rengjort fuggar (inget skräp funnet, inga igensatta tomgångsmunstycken...)
Kollat ventilspel. Inom toleranserna på alla ventiler,dock kanske lite tajt, 0.13 som minst på insug, (0.11-0.20), 0.23 som minst på avgas (0.20-0.30). Borde dock räcka och inte ge upphov till detta symtom tycker jag.
Provat byta stift mellan 1 och 2 samt 3 och 4. Gav ingen förändring. 1:ans och 4:ans stift dock ljusare än 2 och 3.
Misstänker förstås 2:ans och 3:ans spole men kan en defekt spole ge upphov till detta symtom? Låter märkligt.
Någon som varit med om något liknande? Tips och spekulationer mottages tacksamt då jag börjar få slut på ideér...
Problemet finns dock redan vid kall motor.
Haft isär och rengjort fuggar (inget skräp funnet, inga igensatta tomgångsmunstycken...)
Kollat ventilspel. Inom toleranserna på alla ventiler,dock kanske lite tajt, 0.13 som minst på insug, (0.11-0.20), 0.23 som minst på avgas (0.20-0.30). Borde dock räcka och inte ge upphov till detta symtom tycker jag.
Provat byta stift mellan 1 och 2 samt 3 och 4. Gav ingen förändring. 1:ans och 4:ans stift dock ljusare än 2 och 3.
Misstänker förstås 2:ans och 3:ans spole men kan en defekt spole ge upphov till detta symtom? Låter märkligt.
Någon som varit med om något liknande? Tips och spekulationer mottages tacksamt då jag börjar få slut på ideér...

