Fzr 1000

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Någon som kan beskriva vad som hände med åren på den modellen?
Några barndomsfel? Ös på med lite info nu :tungan

De 2 (?) första åren (-87/-88?) hade en motor (989 cc 135 hk?) som det verkar vara frisk åtgång på. Sen (ca -90) kom 1002 cc motorn på ca 149 hk som verkar vara en riktig slitvarg, samma motor sitter i Thunderace.
Ung samtidigt kom USD-gaffel och 6" bakfälg, 5,5" innan.
-95 (sista året) kom 6-kolvsok fram, 4-kolv innan men det är ändå herrejösses hejdare om vi bortser från dagens absolut värsta knarrar.
Lite osäker på de första åren där men man bör nog (om stålarna räcker) satsa på 1002 cc motorn.
Jag har en fin -91:a till salu så fort jag hunnit till SBP (men det får bli när snön är borta!). Och en hel del bitar från skrotad FZR om du behöver nåt.

Så 90-93 ska man satsa på? Har den verkligen 149 hk? Vad väger den?
Läste att den gick upp försäkringsklass 7 94-95 någonting, inget jag är intresserad av.

Generation 1 hade klena vevstakar som kan titta ut när du minst anar det. Är det första tunga hojen? Välj en annan.

Varför tror du det är min första? Varför lämpar sig inte den som första tunga hoj?

Pungis skrev:
Så 90-93 ska man satsa på? Har den verkligen 149 hk? Vad väger den?
Läste att den gick upp försäkringsklass 7 94-95 någonting, inget jag är intresserad av.
90-95. Eller möjligen -91 (USD-gaffel kom -90 eller -91). Såvitt jag vet samma vikt och samma effekt -90/-95 = samma försäkring. 235 kg? (osäker). 145 eller 149 hk, minns inte, har Alzheimer Light! :-))

Jag har en -91:a i min ägo sedan -92 som fungerar mycket bra..
Rekommenderas att välja denna generation (dvs from -91) som bara går och går. Min hoj har hittills gått över 11000 mil utan några som helst problem.
Och den har 149 Hkr, ja.....

Det som skiljer -91 till -94 från modellen som fanns 89-90 är USD-gaffel och annan utformning på kåpan (glömmer kanske nåt). Fabriksuppgifter är 145hk, 107nm och 236kg.

Min -91 är min första hoj. Är helnöjd med den. Billig försäkring (för min del iallafall 3114:- hel/hel, 25 år, körkort sen Maj -03, zon 3), relativt smidig (fixade uppköringen på min).

Visst är den kanske inte lika smidig och snabb som nyare literhojar, men det är inte något som jag lider över iallafall.

Alla FZR1000 är i fklass 7 väl? Går som skott gör dom iaf. :banana

Köp den hoj du gillar men vill du bli duktig så köp en som är lättare att hantera än en stor, tung och effektstark. om du nu skulle göra premiär på tunghoj.

enhjuling skrev:
Och alla som byter till helsystem slipper problem med sin exup :-)

Exakt vad är det för problem som uppstår med Exup?

Jag har aldrig kört en första generationens fzr1000, men man har ju hört och läst att den hade lite problem. Växellådan var väl en ganska svag punkt har jag för mig?

Rodentboy skrev:
Exakt vad är det för problem som uppstår med Exup?

Jag har aldrig kört en första generationens fzr1000, men man har ju hört och läst att den hade lite problem. Växellådan var väl en ganska svag punkt har jag för mig?

Jag vet inte om det är nåra problem med exup, jag svarade på inlägget innan.
87-88-orna är väl ganska lika de senare förutom volymen och just exup.
växellådorna har vi väl problem med i nyare hojar med eller??

inget fel med exup, det jag menar är at den tidiga modellen hade en hel del barnsjukdommar o käns inte särskilt genuin idag, köp en modernare om du nu inte får den äldre tokbilligt.

Silwer skrev:
inget fel med exup, det jag menar är at den tidiga modellen hade en hel del barnsjukdommar o käns inte särskilt genuin idag, köp en modernare om du nu inte får den äldre tokbilligt.

Nu är det jag som blir nyfiken på vad det var för problem med de tidiga som inte fanns sen.
växellådan är ju svag punkt på nya hojar så den kan man ju räkna bort.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti