Fzr 1000

enhjuling skrev:
Nu är det jag som blir nyfiken på vad det var för problem med de tidiga som inte fanns sen.
växellådan är ju svag punkt på nya hojar så den kan man ju räkna bort.

Tydligen kunde motorhaverier uppkomma på dessa, sen förstärktes det mesta så varför ta risken?
De gammla har 135 hk och de nyare uppgav 145hk.
moroten gick i något modifierat utförande i av till thunderace, dock lättad i svängmassan bla.

Första modellen hade problem med dåliga kolvbultar som glappade upp och orsakade haverier vilket åtgärdades på garantin om jag minns rätt. Växellådan var rätt dålig och det var lätt att kröka skiftgafflar och kanske även haverera drev. Den jag själv har kört runt en del på hoppade 3:ans växel ur på till följd av ovanstående. -89 och framåt skulle vara betydligt bättre men någon sådan har jag inte kört.

Att en del av dagens modeller har problem med växellådorna innebär ju inte att man ska bortse från det på FZR. Pengar och tid kostar det att åtgärda ändå.

Silwer skrev:
Tydligen kunde motorhaverier uppkomma på dessa, sen förstärktes det mesta så varför ta risken?
De gammla har 135 hk och de nyare uppgav 145hk.
moroten gick i något modifierat utförande i av till thunderace, dock lättad i svängmassan bla.

Pungis skrev:
Det är ju som att säga "Man börjar inte köra 125a" till en 16åring..

Nja...det resonemanget var nog inte helt genomtänkt va??

En 16-åring har inte mycket annat att välja på än just 125cc.

När man får köra tung så har man rätt mycket att välja på. Jag tycker iofs att FZR1000 har varit kanon för mig som nybörjarhoj, bara man inser sina begränsningar. Den går fort, men bara för det så måste man inte köra fort.

Pungis skrev:
Det är ju som att säga "Man börjar inte köra 125a" till en 16åring..

Hur fick du ihop det där? :va Rätta mig om jag har fel, men är det inte nån form av skillnad på 15 hk och 140? Jag frågade förut om det var din första tunga hoj, fick inget svar.

Last edited:
KRK skrev:
Här finns en hel del info om FZR 1000:

http://ymedc.introweb.nl/en/archive/classics/FZR1000_spec.shtml

och här:

http://ymedc.introweb.nl/en/archive/classics/FZR1000.shtml

Har själv ägt en FZR 1000 '89. Den modellen kan jag rekommendera starkt! Duger för knäskrap, touring och vardagskörning. Visst det är ingen R1 men den kostar inte lika mycket heller!
jag har ägt en 94a.. och som sagt duger till knäskrap snabba repor mellan rödljusen och mycket mer :)

-89 kom det en ny motor på 1002 cc,145 bhp & exup, ny är även kåpan.
gaffel byts x antal ggn under året.
-90 kom det en ny kåpa igen & usd gaffel, motorn är i stort sett den samma som tidigare.
sen ser den i stora drag lika dan ut till -95...
jag har en -89 som är trimad, det enda som har varit något problem är kopplingen.
man ska förstärka kopplingskorgen annars spricker den...
kan ochså tillägga att fzr 1000 -89 är den mest lättkjörda hoj för årsmodellen.
dom flesta hojar i slutet av 80 & början av 90 talet är trähästar, och då lär man ha lite pondus för att köra....

Påhlgren skrev:
-89 kom det en ny motor på 1002 cc,145 bhp & exup, ny är även kåpan.
gaffel byts x antal ggn under året.
-90 kom det en ny kåpa igen & usd gaffel, motorn är i stort sett den samma som tidigare.
sen ser den i stora drag lika dan ut till -95...
jag har en -89 som är trimad, det enda som har varit något problem är kopplingen.
man ska förstärka kopplingskorgen annars spricker den...
kan ochså tillägga att fzr 1000 -89 är den mest lättkjörda hoj för årsmodellen.
dom flesta hojar i slutet av 80 & början av 90 talet är trähästar, och då lär man ha lite pondus för att köra....

-89 och -90 är väl likadana? Det var väl inte förrän -91 som USd och ny kåpa kom??

Rodentboy skrev:
-89 och -90 är väl likadana? Det var väl inte förrän -91 som USd och ny kåpa kom??

stämmer bra... jag har blandat ihop lite..sorry!!

Kontentan av det hela är alltså att man får en hyffsat kul & vettig båge för vettiga stålars eller? :va

Jag håller nämligen också på att kolla lite FZR 1000 (kanske får bli en 600:a iom att man tydligen måste köpa en -91:a eller nyare. Har INGA stålar :( )
Så det är fint med lite tips :tummenupp

Lartes skrev:
Kontentan av det hela är alltså att man får en hyffsat kul & vettig båge för vettiga stålars eller? :va

Jag håller nämligen också på att kolla lite FZR 1000 (kanske får bli en 600:a iom att man tydligen måste köpa en -91:a eller nyare. Har INGA stålar :( )

1000 är väl billigare? Kanske inte 91+ :brinnerup

Lartes skrev:

hooo hooo, FZR 600 fin fin hoj =).... Rekommenderas!!! :tummenupp.... Kan väl kanske inte uttala mig så mycket ännu eftersom jag bara kört på min ett par mil, men ändå =) Den e fin iallafall =)

:hej

cRoC skrev:
1000 är väl billigare? Kanske inte 91+ :brinnerup

Billigare?? :va
Är 1000cc billigare än 600cc??? Coolt då kanske det kan bli en 1000 ändå :yoparty

hållundan skrev:
hooo hooo, FZR 600 fin fin hoj =).... Rekommenderas!!! :tummenupp.... Kan väl kanske inte uttala mig så mycket ännu eftersom jag bara kört på min ett par mil, men ändå =) Den e fin iallafall =)

Vad betalade du för din?
För du har väll just köpt den eller? :va

Har haft en Fzr1000 -87. Köpte den som första-hoj och hade den i två år.
Hade lite strul, de mesta var dock ålders/slitdelsrelaterat men motorn (som f ö var lite vässad) fungerade klockrent hela tiden.
Kan dock inte rekomendera den som första-hoj eller som annat än sporttouring-hoj.
Den är tung och klumpig men går som ett skållat rakt fram.
Lärde mig mer hojkörning första veckan på bläjden än två år på Fzr'en...

Lartes skrev:
Vad betalade du för din?
För du har väll just köpt den eller? :va

Jo den 1 november for jag iväg till kalmar å köpte bågen...

Pynta 28K för den... Ruskigt fint skick, nitt drivpaket, nya lager, nytt framdäck, hyffsat bakdäck, miniblinkare, slipon... Fick med hans kläder oxå, visserligen sixe XL på allting, handskar å goretex grejor. Hade ju iofs allt innan, men men.

Är riktigt nöjd än så länge, har dock som sagt bara avverkat en 3-4 mil =(

Chefen Alabama skrev:
Kan dock inte rekomendera den som första-hoj eller som annat än sporttouring-hoj.
Den är tung och klumpig men går som ett skållat rakt fram.
Lärde mig mer hojkörning första veckan på bläjden än två år på Fzr'en...

Det blir inte min förstahoj.
Haft Både Kawasaki ZX7R (som förstahoj iofs) samt en Ducce Monster

Sen kan jag tyvär inte välja en Bjäjd eftersom stålarna tryter :(

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...