FZR 1000 -strul

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Har i helgen bytt motor på min fzr 1000 -89 till en motor från en 91'a. Allt gick bra (nästan) och den startade så snällt när allt var ihopplockat.. Så jag tog en testtur och körde lugnt o försiktigt på riktigt låga varv <4000 och allt gick fint. Sen när jag testar att dra på så hackar hojen och vill dö, rent spontant så känns det som att den inte får tillräckligt med bränsle.

Släpper jag ner den på låga varv igen så går den ordentligt efter några sekunder igen. Jag har kollat det jag har kommit på, att soppapumpen går, att ingen slang ligger i kläm, att tändkablarna och spolarna sitter fast ordentligt, har även testat att köra på reserven med samma resultat.

Jag plockade ur ett av stiften och kollade och det var väldigt ljust, så nu börjar jag fundera på om det kan vara insugsgummina som läcker, men borde den inte gå dåligt på låga varv också i så fall? Någon som vet nåt?

Förresten så är förgasare och bränslepump och allt annat överflyttat från gamla motorn, det som kom med nya motorn var startmotorn, vattenpump, oljekyl och generator så det har jag inte rört. Skulle generatorn kunna ha nåt med saken att göra?

Limstift skrev:
2297875

Förresten så är förgasare och bränslepump och allt annat överflyttat från gamla motorn, det som kom med nya motorn var startmotorn, vattenpump, oljekyl och generator så det har jag inte rört. Skulle generatorn kunna ha nåt med saken att göra?

låter lite skumt för min första tanke var ju att bestycka om förgasarna. fast det kanske behövs ändå om det e en nyare motor? ska du regga in hojen med den nya motorn föresten? kommer motorn från sverige eller utomlands?

Perkidde skrev:
2298274 låter lite skumt för min första tanke var ju att bestycka om förgasarna. fast det kanske behövs ändå om det e en nyare motor? ska du regga in hojen med den nya motorn föresten? kommer motorn från sverige eller utomlands?

Tycker inte att det ska behöva bestyckas om, den ska ju inte dö bara för att den går lite fett eller snålt.

Nä reggning skiter jag i, har köpt motorn på RN MC i Göteborg.. grymt bra folk att ha att göra med.

Kolla pumpen igen och mät upp strömmen. Hade liknande problem med min förra fzr då funkade pumpen men den drog +20A och blev hyffsat het...
Låna en pump från en annan yamaha (R1 passar och säkert fler) och testa.

Nu tror jag att det äntligen är fixat.. efter en jäkla massa vel o strul.

I samband med motorbytet var jag tvungen att lossa Exup'ens vajrar för att få ner avgassystemet, vajrarna var rena sopor, bara två-tre kardeler kvar i ändarna så dom slängde jag och tänkte köra utan ett tag. För att inte riskera att exupmotorn började kärva eller jäklas så lätt jag den vara inkopplad så att den fortfarande rörde sig men utan vajrar... Bad Idea!

Det visade sig att du har en annan tändkurva när exupen är inkopplad och fungerar, min var ju inkopplad men fungerade inte (eftersom jag hade plocket bort vajrarna..

Lösningen var ju helt enkelt att dra ut kontakten till exupmotorn så gick den som en fröjd.. Hoppas bara att det var det som var strulet, ska testa en sista gång imorrn när den är kall o allt.

Alltid lär man sig nåt...

kan säga som så men facit i näven att köra utan exup servot och öppna venilen helt får hojen att gå som en skållad råtta på varv över 3500 varv.. dock där under bludrar och går riktigt skit. ställde ventilen på hälften och nu funkar den på lägre varv men toppfarten ligger väl på en 180 på sin höjd..

Perkidde skrev:
2300986 kan säga som så men facit i näven att köra utan exup servot och öppna venilen helt får hojen att gå som en skållad råtta på varv över 3500 varv.. dock där under bludrar och går riktigt skit. ställde ventilen på hälften och nu funkar den på lägre varv men toppfarten ligger väl på en 180 på sin höjd..

Nja tyckte väl inte att den gick så himla super på högre varv, men å anddra sidan har motorn stått i fem år... Ska försöka synka o ställa in förknasarna nån dag också.. Nån osm är duktig på detta?

*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...