Fzr 1000-94 ventiljustering.

Recer

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZR 1000 - 94
Hallå.
Sitter i garaget och håller på med hojjen. Var just och mätte ventilspel. Avgas var bra, alla har legat på ca: 0.20, men insug fick jag inte ens 0.05 på vissa ventiler. Hojjen går då bra och startar alltid. Men nu när man vet att spelet är för liten så måste man ju åtgärda detta. Tänkte slipa shims. Så frågan är: Hur tar man ut shimsen? Har justerat många ggr ventiler på bilar, dok alldrig på en hojj. Jag vill göra det själv. Någon gång måste man lära sig det åxå.
 

sportbike

Guest
Om du ursäktar mitt dåliga minne för hur det ser ut på just din hoj,så finns det lite olika konstruktioner.
1.Underliggande shims = ur me kammen,lyft på tryckaren.
2.Överliggande shims,brukar finnas en liten tolk som du sätter mellan 2 ventiltryckare,för att hålla ner dom,peta ur shimset.
Har jag glömt nåt ?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Av med kammaxlarna och lyft ur alla lyftare. Där under ligger schimsen. Visst kan man slipa ner dom. MEN... Efter som att din justering kommer att hålla ungefär 300 mil sen är spelet nere på noll igen. SÅ är det ingen ide.


Det är en FZR sjuka. När ventilespelen börjar gå ner mot noll, så är det ventilbyte på gång. Händer mellan 6-8000 mil.
Gör det nu när det är vinter. Surt att göra det i juni.
Byt helst ventilfjädrarna på en gång.
8st ytter Insugsventiler och 4 st inner Insugsventiler.

Mats
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Av med kammaxlarna och lyft ur alla lyftare. Där under ligger schimsen. Visst kan man slipa ner dom. MEN... Efter som att din justering kommer att hålla ungefär 300 mil sen är spelet nere på noll igen. SÅ är det ingen ide.


Det är en FZR sjuka. När ventilespelen börjar gå ner mot noll, så är det ventilbyte på gång. Händer mellan 6-8000 mil.
Gör det nu när det är vinter. Surt att göra det i juni.
Byt helst ventilfjädrarna på en gång.
8st ytter Insugsventiler och 4 st inner Insugsventiler.

Mats

är det verkligen så illa???
var precis och kolla ventilerna på min FZR 1000 -87 och där var alla mått mindre än vad det ska vara. vad i hundans går ett ventil byte på? låter dyrt och tidskrävande.
vad är det som händer? tar en ventil slut och börjar krympa?
vad händer om man kör ändå, hojen går bra som det är?:va :va :va

mvh Timmy
 

A.N.T

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR 1000 (under konstruktion)
är det verkligen så illa???
var precis och kolla ventilerna på min FZR 1000 -87 och där var alla mått mindre än vad det ska vara. vad i hundans går ett ventil byte på? låter dyrt och tidskrävande.
vad är det som händer? tar en ventil slut och börjar krympa?
vad händer om man kör ändå, hojen går bra som det är?:va :va :va

mvh Timmy

Ja det är så illla!!! Vet inte om det är samma problem på modellerna före 89. Jag upptäckte problemet när hojen vart svår startad och svartrök som en gammal diesel mersca. Enklaste lösningen för mig då vart en Thunderace motor!!
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
är det verkligen så illa???
var precis och kolla ventilerna på min FZR 1000 -87 och där var alla mått mindre än vad det ska vara. vad i hundans går ett ventil byte på? låter dyrt och tidskrävande.
vad är det som händer? tar en ventil slut och börjar krympa?
vad händer om man kör ändå, hojen går bra som det är?:va :va :va

mvh Timmy

Vad jag har läst, så är det så illa.
Jag köpte alla insugsventiler och Alla ventilfjädrar. DÅliga fjädrar är också en orsak till att ventilerna går ner sig. Kommer inte ihåg vad det kostade. 4000:- kanske det va? Mycket pengar, men ganska mycket delar för pengarna. Hojen blev som ny efter det, startade direkt.
Problemet var att den var otroligt svårstartad. Alla insug låg på 0,05-0,00mm spel.
Insugsventilproblem är vanligt förekommande på Crossar med Titanventiler också. BÖrjar ventilspelet gå mot noll så är det byte som gäller. Att justera är bara att skjuta på problemet.

EN rolig detalj. När jag monterade dom nya ventilerna och satt ihop toppen, när jag skulle juster ventilerna, så låg alla 12 nya ventiler perfekt i spel. :D Klart och tydligt var det dom gamla ventilerna det var fel på. Vet inte om det var ren j-la tur eller om det är så otroligt bra precision på delarna. På en 20 år gamal hoj:yoparty

Mats
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Fast jag har ju inga problem med att starta hojen. den är till och med riktigt lätt startad.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Av med kammaxlarna och lyft ur alla lyftare. Där under ligger schimsen. Visst kan man slipa ner dom. MEN... Efter som att din justering kommer att hålla ungefär 300 mil sen är spelet nere på noll igen. SÅ är det ingen ide.


Det är en FZR sjuka. När ventilespelen börjar gå ner mot noll, så är det ventilbyte på gång. Händer mellan 6-8000 mil.
Gör det nu när det är vinter. Surt att göra det i juni.
Byt helst ventilfjädrarna på en gång.
8st ytter Insugsventiler och 4 st inner Insugsventiler.

Mats

Lyfter lite...

mätte lite på min "nya" motor, ett par ventiler ligger på "0"
för att säkerställa att det är ventilen som är kass...
man mäter tjockleken på skaftet på ventilen, inte längden ?

Mikrometer inköpt idag !

Har ju även min gamla motor.
Är det för mkt sneak att ta en ventil & kanske fjäder som är OK från den och flytta över ?
inslipning och schimsning med naturligtvis !!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top