FZR 1000 -92 i behov av räddning

gatecrasher

Miss behave
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
Yamaha FZR 1000 -92
Köpte ny hoj efter att jag och min gamla vurpa nyligen. Säljaren garanterade att den var ok men att han fått vatten i tanken pga att det tydligen läckt in genom tanklocket. Jaja tänkte jag det är ju inget direkt svårt att fixa. Nu har den stått på verkstan i en månad, någon klåpare hade satt en skruv i dräneringshålet så ja vattnet rann rätt ner när det regnade men detta var inte orsaken till problemet med den dåliga gången. En tändkabel var så nerklippt och utan kontakt att det inte gick att ta mer och fick bytas och en synkning av förgasarna gjordes men problemet kvarstod. Hojen liksom "dör" efter ett tag som om den inte får kraft och sen kommer den tillbaka. Jag kan tycka att det känns som om den liksom inte får bränsle ett tag som om flödet stryps men återigen någon klåpare har vatt och meckat med det oxå så den får mer än den behöver. Min verkstad säger att det är elektriskt, kollade stödet och sedan boxen och nått relä men kan inte hitta något. Vad fan kan det vara? någon? I am dying here!

Om den dör och sen kommer igen så tror jag minsann inte att det är något elektriskt, låter som felinställda förgasare eller något i den stilen.

gatecrasher skrev:
2389890 Köpte ny hoj efter att jag och min gamla vurpa nyligen. Säljaren garanterade att den var ok men att han fått vatten i tanken pga att det tydligen läckt in genom tanklocket. Jaja tänkte jag det är ju inget direkt svårt att fixa. Nu har den stått på verkstan i en månad, någon klåpare hade satt en skruv i dräneringshålet så ja vattnet rann rätt ner när det regnade men detta var inte orsaken till problemet med den dåliga gången. En tändkabel var så nerklippt och utan kontakt att det inte gick att ta mer och fick bytas och en synkning av förgasarna gjordes men problemet kvarstod. Hojen liksom "dör" efter ett tag som om den inte får kraft och sen kommer den tillbaka. Jag kan tycka att det känns som om den liksom inte får bränsle ett tag som om flödet stryps men återigen någon klåpare har vatt och meckat med det oxå så den får mer än den behöver. Min verkstad säger att det är elektriskt, kollade stödet och sedan boxen och nått relä men kan inte hitta något. Vad fan kan det vara? någon? I am dying here!

Var är hojen lämnad?
Vad är det för verkstad som säger att det är elektriskt men inte VAD som är trasigt?

Ljunghusen skrev:
2390531 Var är hojen lämnad?
Vad är det för verkstad som säger att det är elektriskt men inte VAD som är trasigt?

yamaha center i helsingborg, dom har kollat typ allt men kan inte komma på vad det kan vara.

Solid snake skrev:
2390517 Om den dör och sen kommer igen så tror jag minsann inte att det är något elektriskt, låter som felinställda förgasare eller något i den stilen.

Förgasarna är ju precis synkade. Tänkte lite på slitna nålar men det borde dom väl isåfall kommit på på verkstan.

Last edited:
Förstod inte riktigt din felbeskrivning men det är ju en FZR så:

Är ventilspelet kontrollerat?

Fel ventilspel / trasiga ventiler, på insugssidan, borde ge liknande symptom.

Bränslepumpen fungerar? (om ovan är okej)

Sliten förgasare/fel nivå i flottörhusen?

UltraMarine skrev:
2391421 Förstod inte riktigt din felbeskrivning men det är ju en FZR så:

Är ventilspelet kontrollerat?

Fel ventilspel / trasiga ventiler, på insugssidan, borde ge liknande symptom.

Bränslepumpen fungerar? (om ovan är okej)

Sliten förgasare/fel nivå i flottörhusen?

Ja jag vet ju inte exakt vad som kollats men borde inte yamaha center liksom sett eller fattat detta, måste fråga varför dom tror det är nått elektriskt. Och sen var det så att förra ägarens verkstad noterat detta fel oxå men visste inte vad det var så det är nog fan inte nått vanligt enkelt fel. Jag får spel. Har ingen hoj ju!!! Köra omkring mig... någon =)

gatecrasher skrev:
2392287 Ja jag vet ju inte exakt vad som kollats men borde inte yamaha center liksom sett eller fattat detta, måste fråga varför dom tror det är nått elektriskt. Och sen var det så att förra ägarens verkstad noterat detta fel oxå men visste inte vad det var så det är nog fan inte nått vanligt enkelt fel. Jag får spel. Har ingen hoj ju!!! Köra omkring mig... någon =)

Bränslefiltret i tanken är det inte stopp i?
Jag fick också vatten i min tank då dräneringsröret hade lossnat och vattnet rann in i tanken.

Du har inte läck på slangen till vakuumventilen? När du gasar så minskar ju vakuumet och har du läcka så kanske den inte orkar hålla den öppen. Har du fått ut allt vatten ur tanken? Prova annars med k-sprit.

Tomass skrev:
2392324 Bränslefiltret i tanken är det inte stopp i?
Jag fick också vatten i min tank då dräneringsröret hade lossnat och vattnet rann in i tanken.

Du har inte läck på slangen till vakuumventilen? När du gasar så minskar ju vakuumet och har du läcka så kanske den inte orkar hålla den öppen. Har du fått ut allt vatten ur tanken? Prova annars med k-sprit.

Jag har dränkt det aset i k-sprit =) jag ska dra allt detta med min verkstad och verkligen fråga vad dom menar med elektriskt.

Tomass skrev:
2392324 Bränslefiltret i tanken är det inte stopp i?

Mig veterligen sitter det inte någon vakuum kran på FZR då den har bränslepump. När man lossar tanken så ska man vrida runt (med skruvmejsel) en minibränslekran för att hindra att bränslet rinner ut.

UltraMarine skrev:
2393281 Mig veterligen sitter det inte någon vakuum kran på FZR då den har bränslepump. När man lossar tanken så ska man vrida runt (med skruvmejsel) en minibränslekran för att hindra att bränslet rinner ut.

Det gör det kanske inte, men min mc har både vakuum ventil på tanken och bränslepump så det var det jag hade i huvudet.
:)

Tomass skrev:
2393570 Det gör det kanske inte, men min mc har både vakuum ventil på tanken och bränslepump så det var det jag hade i huvudet.
:)

Jag har faktiskt inte reflekterat över det så jag ska inte svära på det...

Däremot har jag, på min XJ, varit med om att vakuumslangen mellan kran och förgasare varit lite klämd och att det gjort att hojjen gått dåligt!

Men hallå där!!! nu var det ju faktiskt MIG det handlade om =) Jo så här är det- genom att mäta avg när hojen går så ser man att värdena är samma när den är ok som när den kluddar, vilket visar att det är elektriskt. Om man slår av och på tändningen medans den tramsar sig så snabbt att den inte slocknar så blir den genast ok. Detta borde vara boxen (eftersom det enda som händer då är att den reset´ar sig) men dom har provat 2 andra boxar och ändå beter sig hojen likadant. 2 verkstäder vet inte vad detta beror på och har aldrig varit med om något liknande. Grabbar kom igen TÄNK =)

okej nu har jag fått veta av någon annan att värdena omöjligt kan vara samma då det börjar kludda, att dom måste förändras. Det var en sak jag tänkte på och det var att den baktände och det kom jättemycket svart rök när jag startade den vilket borde tyda på att det är tändningen..? Alltså medans jag kör är den ok tills jag växlar och drar på igen då pluddrar den bara först sen kommer den med kraft igen. Detta händer när jag ändrar hastighet vid växling inte i jämn fart. Ja oxå kan jag inte ge den choke när den ska startas utan måste gasa massa innan jag startar den och då pluddrar den först och sen får den kraft..? Sleten tändhatt, förgasarmembran, pickup... äh jag vet fan inte. någon som vill ha en hoj =)

gatecrasher skrev:
2396327 okej nu har jag fått veta av någon annan att värdena omöjligt kan vara samma då det börjar kludda, att dom måste förändras. Det var en sak jag tänkte på och det var att den baktände och det kom jättemycket svart rök när jag startade den vilket borde tyda på att det är tändningen..? Alltså medans jag kör är den ok tills jag växlar och drar på igen då pluddrar den bara först sen kommer den med kraft igen. Detta händer när jag ändrar hastighet vid växling inte i jämn fart. Ja oxå kan jag inte ge den choke när den ska startas utan måste gasa massa innan jag startar den och då pluddrar den först och sen får den kraft..? Sleten tändhatt, förgasarmembran, pickup... äh jag vet fan inte. någon som vill ha en hoj =)

Alltså, det låter i mina öron som om du har problem med förgasarna, men det kan också vara en kombination av andra fel. Mitt resonemang går såhär, går det fint rakt fram, men brjar klydda när gasar på? Då ändrar du läge på de fjäderbelastade trottlarna, går de trögt eller förgasarmenbranen läcker så kommer den att gå fel, vid ökad gas kommer den att gå för fett.(Gasar du så ska trotten gå upp så att du har samma vakuum i förgasaren som du hade innan du gasade på). Samma sak vid start, går de trögt så behöver du gasa och köra på startmotorn lite grann innan de börjar röra på sig och släpper in rätt mängd bränsle. Att du inte då kan choka beror på att om de inte rör sig så kommer du att få ett för stort indertryck i förgasaren och få in mycket soppa. Chokar du då så dör den pga av för mycket soppa.

Men som sagt, mycket möjligt att det är något helt annat. :va

Om du inte synkat fjuckarna så kan du ju kolla så att synk/vakuum skruvarna på insugen sitter fast.

De hade vibrerat upp så hojen drog tjyvluft, tog en bra stund att hitta på't.

Kan ju vara nåt att kolla.

Annars tycker jag du börjar med att kolla ventilspel.

Du kan ju utesluta ev. vakuum ventiler å sånt till tanken om du kör utan tanklock?

UltraMarine skrev:
2393281 Mig veterligen sitter det inte någon vakuum kran på FZR då den har bränslepump. När man lossar tanken så ska man vrida runt (med skruvmejsel) en minibränslekran för att hindra att bränslet rinner ut.

Alldeles riktigt ingen vakuum.:tummenupp

Är förgasarna kollade vad gäller insidan. Munstycken osv?

Last edited:
Om hojen stannar (eller går dåligt) efter en kort stund är de tre vanligaste orsakerna, spruckna insugsgummin, avluftningen av tanken igensatt och för tajt ventilspel. Förmodligen är det nåt skitfel som meckarna inte tänkt på för att det är "för osannoligt - det kollar vi inte".

Tror inte det, hojen går till 4000-4500 sen går den inte längre, kommer inte över. Om man då slår av och på tändningen så snabbt att hojen inte stannar så blir den ok igen. Det är nästan som om det är tids bestämt.

Last edited:
förmodligen gapp i bränse pumpem eller igensatt filter

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!