fazerfun skrev:
De första två årsmodellerna var inget vidare...det är anledningen till att den gjordes om i grunden till 89 års modell och blev rätt ok. Inte lika bra som gsxr 1100 men ändå....
Personlig erfarenhet av de tidigare modellerna, eftersom du skriver att det är inget vidare
(87,88)???
Skillnader finns men knappast grundläggande, mellan 87/88 till 89 och frammåt hände en del, speciellt chassimässigt.
På motorsidan mellan den "svarta" och de nyare är det småskillnader men det är samma grundkonstruktion. Den nyare tar mer olja med mer mil, men inte den svarta av någon anledning.
Det irriterande bekymmret med FZR 1000 från 87 till thunderacen, (samt 600 o 750) är att den förbannade japanen som konstruerade motorn fick för sig att placera ett par bultar under cyllarna. Vilket gör att man måste riva motorn vid växellåderenovering, blir lite smådyrt än jämförelsevis med gixxern.
Lådan är inget bekymmer igentligen (87 och framåt) men vid "inspererad" körning tar den klart stryk, FZR:en är lite svårwheelad, vilket gör att tvåan får ta en hel del "smällar". Vilket jag tror ligger bakom lite av myterna, samt växellåde konstruktionen ovan. Så lådan är klart den "svaga länken" på en äldre sporthoj som kan ha levt ett hårt liv.
Mr Vader skrev:
det är en FZ750R... importerad från danmark eftersom den inte togs in i Sverige... ser exakt ut som FZR1000... skillnad förutom kubik var att den är 6 växlad låda och att bromsok bak är monterat under skivan... FZR1000 över... finns ca. 5-6st i Sverige... denna användes till Superbike innan OW01 var framtagen, den kom -88 el, -89...
Tackar för upplysningen, kände inte till detta, har vatt lite konfys över FZ750R