Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Badger skrev:Personlig erfarenhet av de tidigare modellerna, eftersom du skriver att det är inget vidare(87,88)???
Skillnader finns men knappast grundläggande, mellan 87/88 till 89 och frammåt hände en del, speciellt chassimässigt.
På motorsidan mellan den "svarta" och de nyare är det småskillnader men det är samma grundkonstruktion. Den nyare tar mer olja med mer mil, men inte den svarta av någon anledning.
Det irriterande bekymmret med FZR 1000 från 87 till thunderacen, (samt 600 o 750) är att den förbannade japanen som konstruerade motorn fick för sig att placera ett par bultar under cyllarna. Vilket gör att man måste riva motorn vid växellåderenovering, blir lite smådyrt än jämförelsevis med gixxern.
Lådan är inget bekymmer igentligen (87 och framåt) men vid "inspererad" körning tar den klart stryk, FZR:en är lite svårwheelad, vilket gör att tvåan får ta en hel del "smällar". Vilket jag tror ligger bakom lite av myterna, samt växellåde konstruktionen ovan. Så lådan är klart den "svaga länken" på en äldre sporthoj som kan ha levt ett hårt liv.
Tackar för upplysningen, kände inte till detta, har vatt lite konfys över FZ750R
fazerfun skrev:Har haft både 87 och 89, kompisen likaså. Egentligen gillar jag modellen men Yamaha var faktiskt inget vidare på stora radfyror på den tiden....1052 och 1127-spisarna som sitter i gixxer 1100 ÄR mer välbyggda, fråga vilken mek som helst.
Min 87a fzr var bara skit. Bytte samtliga kolvbultar samt vevaxlar vid 2500 mil och vid 3500 rasade växellådan utan förvarning. Har aldrig förlorat så mkt pengar på en hoj....89 var bättre och kändes modernare men drack både olja och bensin i kopiösa mängder...SÅ kul var den inte och sedan dess har det varit mest gixxer 1100 där det varit väldigt få mekaniska problem.
Räcker det?![]()
Badger skrev:Fanemej, på de första de släppte av 87:an hade just de bekymmren. En "barnsjukdom" tråkigt att riva motorn med 1000 mila intervall. Men på de få som finns kvar av dessa är detta fixat förhoppningsvis med 17 år på nacken.
Att Yamahas sporthojar (89 och framåt) tar olja med ökade mil är ett litet signum för dem
Bränna en låda är inga problem vid de milen även med en r1:a om man hantera dem lite elakt.
Känner även till gixxern väl, vill inte kalla de "välbyggda" men förbannat robusta (trimma en fzr kontra gixxern är skillnad i både pengar och prestanda till knockout fördel för gixxern)
Det är rätt kul att diskussionen finns fortfarande mellan gammel gixxern och fzr'n kontra de nya hojarna. They are still going strong........Säger en del vilka föregångare de var.
Personligen gillar jag FZR pga utseende samt en kanonhoj för t ex coola streetfighter bygge (med den feta ramen som gixxern saknar). Men vara snabbast på 402 meter för en billig peng går fördelen över till gixxern.![]()
Silwer skrev:Ibland fattar jag inte vad folk är ute efter, sporthojar körs från dag ett som om ägaren stulit den och som i detta fallet kan de vara över 15 år gammla och kanske med 7-8 tusne mil på mätarna, jag menar vad fan väntar man sig?
Victor skrev:Men samtidigt är det väl inte nån hemlis att utvecklingen går frammåt. Jämför en splitterny konserverad Volvo 245 mot en årets V70.
Gårdagens hojar är långsamma, tunga och har ingenting att hämta mot nya om man mäter prestanda.
Men sen kanske saker som pris, försäkringskostnad och annat spelar in.
Victor skrev:Men samtidigt är det väl inte nån hemlis att utvecklingen går frammåt. Jämför en splitterny konserverad Volvo 245 mot en årets V70.
Gårdagens hojar är långsamma, tunga och har ingenting att hämta mot nya om man mäter prestanda.
Men sen kanske saker som pris, försäkringskostnad och annat spelar in.
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |