Fzr 1000: är den så dålig?

Har en gammal FZR 1000 -87. Har gått 4400 mil. Går skitbra, inga mekaniska problem över huvudtaget och trots att det är som att svänga med en slilja line jämfört med nya hojar så behåller jag den
 
Badger skrev:
Personlig erfarenhet av de tidigare modellerna, eftersom du skriver att det är inget vidare :va (87,88)???

Skillnader finns men knappast grundläggande, mellan 87/88 till 89 och frammåt hände en del, speciellt chassimässigt.

På motorsidan mellan den "svarta" och de nyare är det småskillnader men det är samma grundkonstruktion. Den nyare tar mer olja med mer mil, men inte den svarta av någon anledning.

Det irriterande bekymmret med FZR 1000 från 87 till thunderacen, (samt 600 o 750) är att den förbannade japanen som konstruerade motorn fick för sig att placera ett par bultar under cyllarna. Vilket gör att man måste riva motorn vid växellåderenovering, blir lite smådyrt än jämförelsevis med gixxern.

Lådan är inget bekymmer igentligen (87 och framåt) men vid "inspererad" körning tar den klart stryk, FZR:en är lite svårwheelad, vilket gör att tvåan får ta en hel del "smällar". Vilket jag tror ligger bakom lite av myterna, samt växellåde konstruktionen ovan. Så lådan är klart den "svaga länken" på en äldre sporthoj som kan ha levt ett hårt liv.



:tummenupp Tackar för upplysningen, kände inte till detta, har vatt lite konfys över FZ750R

Har haft både 87 och 89, kompisen likaså. Egentligen gillar jag modellen men Yamaha var faktiskt inget vidare på stora radfyror på den tiden....1052 och 1127-spisarna som sitter i gixxer 1100 ÄR mer välbyggda, fråga vilken mek som helst.

Min 87a fzr var bara skit. Bytte samtliga kolvbultar samt vevaxlar vid 2500 mil och vid 3500 rasade växellådan utan förvarning. Har aldrig förlorat så mkt pengar på en hoj....89 var bättre och kändes modernare men drack både olja och bensin i kopiösa mängder...SÅ kul var den inte och sedan dess har det varit mest gixxer 1100 där det varit väldigt få mekaniska problem.

Räcker det? :rolleyes:
 
Last edited:
fazerfun skrev:
Har haft både 87 och 89, kompisen likaså. Egentligen gillar jag modellen men Yamaha var faktiskt inget vidare på stora radfyror på den tiden....1052 och 1127-spisarna som sitter i gixxer 1100 ÄR mer välbyggda, fråga vilken mek som helst.

Min 87a fzr var bara skit. Bytte samtliga kolvbultar samt vevaxlar vid 2500 mil och vid 3500 rasade växellådan utan förvarning. Har aldrig förlorat så mkt pengar på en hoj....89 var bättre och kändes modernare men drack både olja och bensin i kopiösa mängder...SÅ kul var den inte och sedan dess har det varit mest gixxer 1100 där det varit väldigt få mekaniska problem.

Räcker det? :rolleyes:

Fanemej, på de första de släppte av 87:an hade just de bekymmren. En "barnsjukdom" tråkigt att riva motorn med 1000 mila intervall. Men på de få som finns kvar av dessa är detta fixat förhoppningsvis med 17 år på nacken.
Att Yamahas sporthojar (89 och framåt) tar olja med ökade mil är ett litet signum för dem

Bränna en låda är inga problem vid de milen även med en r1:a om man hantera dem lite elakt.

Känner även till gixxern väl, vill inte kalla de "välbyggda" men förbannat robusta (trimma en fzr kontra gixxern är skillnad i både pengar och prestanda till knockout fördel för gixxern)

Det är rätt kul att diskussionen finns fortfarande mellan gammel gixxern och fzr'n kontra de nya hojarna. They are still going strong........Säger en del vilka föregångare de var.

Personligen gillar jag FZR pga utseende samt en kanonhoj för t ex coola streetfighter bygge (med den feta ramen som gixxern saknar). Men vara snabbast på 402 meter för en billig peng går fördelen över till gixxern. :tummenupp
 
Har oxå haft en -87a Det var dom allra allra första som hadde problem
med kolvbultarna och var åtgärdat på dom senare -87orna.
Vad det bekommer växellåderna så hmm! tja två ggr
fick jag renovera lådan, den andra gången cuttades lådan och
sedan höll den så länge jag hadde den.

Bild på gamla järnet här med 6" bakfälg och hemmabyggt rykrör.
 

Bifogat

  • FZR tröinge.jpg
    FZR tröinge.jpg
    44.8 KB · Visningar: 72
Badger skrev:
Fanemej, på de första de släppte av 87:an hade just de bekymmren. En "barnsjukdom" tråkigt att riva motorn med 1000 mila intervall. Men på de få som finns kvar av dessa är detta fixat förhoppningsvis med 17 år på nacken.
Att Yamahas sporthojar (89 och framåt) tar olja med ökade mil är ett litet signum för dem

Bränna en låda är inga problem vid de milen även med en r1:a om man hantera dem lite elakt.

Känner även till gixxern väl, vill inte kalla de "välbyggda" men förbannat robusta (trimma en fzr kontra gixxern är skillnad i både pengar och prestanda till knockout fördel för gixxern)

Det är rätt kul att diskussionen finns fortfarande mellan gammel gixxern och fzr'n kontra de nya hojarna. They are still going strong........Säger en del vilka föregångare de var.

Personligen gillar jag FZR pga utseende samt en kanonhoj för t ex coola streetfighter bygge (med den feta ramen som gixxern saknar). Men vara snabbast på 402 meter för en billig peng går fördelen över till gixxern. :tummenupp

tja, antar att någon skulle ju få de första sunkiga exen och den här gången var det jag...jävligt surt var det i alla fall för den var riktigt fin och funkade klanderfritt i 1000 mil. Men sen så.... :( :4skrika

gixxer/fzr diskussionen kommer vi oldskoolfantaster nog att leva så länge det finns lok som rullar....och det kommer de att göra länge än...iaf gixxrarna... :hihi
 
Silwer skrev:
Ibland fattar jag inte vad folk är ute efter, sporthojar körs från dag ett som om ägaren stulit den och som i detta fallet kan de vara över 15 år gammla och kanske med 7-8 tusne mil på mätarna, jag menar vad fan väntar man sig?

Men samtidigt är det väl inte nån hemlis att utvecklingen går frammåt. Jämför en splitterny konserverad Volvo 245 mot en årets V70.
Gårdagens hojar är långsamma, tunga och har ingenting att hämta mot nya om man mäter prestanda.
Men sen kanske saker som pris, försäkringskostnad och annat spelar in.
 
Hade en FZR 1000 -93. Olja i mängder dricker de, det står också som nackdel i bl a bikes tester. Annars en hoj som min sambo var mycket nöjd med. Tuvärr så gick den "i slutet" bara på en cylinder och såldes som renoveringsobjekt för att nu åter rulla på vägarna.


Bytte till en 10 år nyare hoj (sv 1000) och toppfartmäsigt så skiljde det inte mycket, båda gick i runt 250 som mest på mätaren. Ganska besviken på att sv:n inte gick i mer..(V-twin var inget för killen så han sålde den efter en månad)

De väsentligaste skillnaden på nyare hojar är vikten, chassit och körställningen. Körställningen på FZR:n är enligt sambon, som är ganska kort, mycket jobbig.

Hittar man ett fint exemplar så får man mycket hoj får pengarna till en billig försäkringskostnad. :tummenupp

Beg-priset på en -93 i toppskick ligger på 28000.

Saknar den :( Hade varit perfekt för mig egentligen då den är låg, 77 orginal, dock liite för tung för :tuttar. Ingen skulle se mig köra för jag kunde i princip gömma mig bakom kåpan, ala ghostgirl :D

Lite onödigt vetande..Stuntaren Magnus Carlson började sin karriär med FZR 1000, har ägt många.
 
Last edited:
Victor skrev:
Men samtidigt är det väl inte nån hemlis att utvecklingen går frammåt. Jämför en splitterny konserverad Volvo 245 mot en årets V70.
Gårdagens hojar är långsamma, tunga och har ingenting att hämta mot nya om man mäter prestanda.
Men sen kanske saker som pris, försäkringskostnad och annat spelar in.

kör man oldschool så är det sannolikt inte kolfiber och 35 inställningar på gaffeln som är intressant. Eller tiderna runt Gelleråsen (med en vikt på under 200 kg och 122 hk på slangen hänger jag iofs med det mesta modernt rakt fram... :) ) Man vet också att man kommer att få ett helvete att hitta kåpdetaljer i original om man klotar liksom att ram och bromsar sällan matchar motorn. Istället handlar det om känsla, något som de här hojarna förmedlar på ett mkt direkt sätt.....dessutom till löjligt låga driftskostnader.
 
Victor skrev:
Men samtidigt är det väl inte nån hemlis att utvecklingen går frammåt. Jämför en splitterny konserverad Volvo 245 mot en årets V70.
Gårdagens hojar är långsamma, tunga och har ingenting att hämta mot nya om man mäter prestanda.
Men sen kanske saker som pris, försäkringskostnad och annat spelar in.

Köp en gammal FZR med 130+ (som standard) på slangen, pris ca 25-30tusen. Tag sedan mellanskillnaden i försäkringspremie (gentemot en ny R1:a) och köp årligen lite nytt godis till hojen.

Ex: magnesiumfälgar, bromsar, öhlinare, trim osv.

Du behöver nog inte skämmas med den hoj du sedan har. Det mesta hänger ju dessutom på föraren. En del tycker det är kul att meka också.

Bara ett orealistiskt exempel på hur mkt value for money det är i dessa hojar kontra nytt.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top