FZ6 vs. SV650

UnderDOG skrev:
varför inte löpa linan ut och köpa en Firestorm?
Billig försäkring, max 6200 för dig (beroende på hur/var du bor) hel/helår. Och fullvuxen..

//Anders.

Jag har inte ens vågat fråga pris på den hojen. Tänkte att det säkert är superdyrt. Jag menar zoon 2 är bra, 30+ är bra (inte ofta man säger det) men att jag håller på att ta lappen kan väl inte bli på på en firestorm med hel/hel?

Men jag kanske har fel.

eccentric skrev:
Jag har inte ens vågat fråga pris på den hojen. Tänkte att det säkert är superdyrt. Jag menar zoon 2 är bra, 30+ är bra (inte ofta man säger det) men att jag håller på att ta lappen kan väl inte bli på på en firestorm med hel/hel?

Men jag kanske har fel.

Honda märkesförsäkring
http://www.hondamc.com/templates3/Page.asp?id=3376

VTR1000F Firestorm
Försäkringsklass: S.Touring 2 Maxpremie: 9 350 kr

Last edited:
Aaah, just det, priset jag sa var för en hoj som är 4 år eller äldre.
Köp isåfall en 01a, då får du större tank, annan instrumentering, svart övre gaffelbrygga och lite annat som har annan färg, annars ingen större skillnad mot de äldre.

//Anders.

eccentric skrev:
Väldigt fin hoj och bra fösäkring. Tack för tippset men nu tillbaks till FZ vs SV!

Just SV 650:ian kikade jag också på men fastnade för FZS:en. Iofs en -01:a men den är körgladsomfan och lite semi-krama-tankensittställningen som SV:n har ogillade jag. Nu är iofs jag kanske inte rätt man att uttala mig av minst två skäl, 1.) jag håller själv på med kortet just nu och 2.) jag köpte Fazern och inte SV:n så jag är ju partisk :)

Jag tycker V-twindunket i SV:n är ganska lågmält och inte ens i närheten av andra större twinnar. FZS:en är tyst och fin så grannarna lär inte klaga. Lite svårt att hålla hastighetsbegränsningarna däremot, den vill ju bara gå fortare och fortare :)

Mälaren runt var helt okej att köra på med Fazern men jag tror en mer framåtlutad sittställning hade varit jobbigare.

Mina 5 cent. Take it or leave it :)

duckie skrev:
Alla coola katter kör SV.

Några tankar om SVn

Jag har haft min i snart 3000 problemfria mil
*går bra att åka långt inga problem med turer på 50 mil
*går bra att busa både på framhjul och bakhjul
*funkar bra för inspirerad körning även på bana

det som är klent är framgaffeln på de äldre modellerna annars en väldigt trevlig hoj.

För min del så skulle sv bli så fruktansvärt mycket dyrare att försäkra
så det var inget riktigt val. Har även lite svårt för lysena på svn så...

Har numera ett remus system på min fz så symaskinsljudet har försvunnit,
ytterligare en sak som försvann var resosonansvibrationerna vid 5k rpm.

Är nöjd med min hoj, tycker den drar riktigt bra från 4-5k rpm och uppåt.
Att ligga på 10k rpm som någon skrev verkar lite overkill.

eccentric skrev:
grymt, tack för info.

Det lär väl även finnas en del annan skillnad mellan hojarna, som inte har att göra med den mer uppenbara skillnaden i just motorerna.

Typ värdebeständighet, kvalité, service, etc.
Såg precis i specen att FZ6 har 180 bugg bak och SV 160. Gissa vilket som verkar roligast :yoparty. Även gällande detta kanske någon kan ta ner en på jorden :mattias

mvh
ecce

Jadu...kvalitetsmässigt är de nog likvärdiga. SVn är ju iofs en mer beprövad konstruktion som hängt med ett tag men jag som sagt det inte skiljer så mkt. Värdebeständigheten för Fazern är svårare att sia om eftersom den kom förra året men för den gamla (som du fö inte kan jämföra den nya med som jag sett en del gjort...) betingar ju en hel del pengar i begledet. SVn är såpass etablerad att andrahandsvärdet inte bör vara något att bekymra sig över. Generellt är det inte svårt att hitta köpare till den här typen av moderna, roliga hojar som vare sig kostar skjortan att köpa eller försäkra, Jag sålde min på 3 dagar....

Servicekostnaderna har jag sämre koll på men Yamaha brukar ligga bra till i de flesta tester jag läst. FZ6an har 2000 mila intervaller vilket ju är helt ok.

En 180 sula är klart fetare om inte annat :yoparty och däri ligger mkt av skillnaden mellan hojarna: SV ser tamare ut. Fazern har mer attityd, framförallt den nakna modellen.

Vad gäller körställningen så ja den är något mer upprätt på FZ6 (med kåpa) än på SVn. Den nakna har ett lägre placerat styre så där lutar du dig mer framåt.

tuppjuck skrev:
Just SV 650:ian kikade jag också på men fastnade för FZS:en. Iofs en -01:a men den är körgladsomfan och lite semi-krama-tankensittställningen som SV:n har ogillade jag. Nu är iofs jag kanske inte rätt man att uttala mig av minst två skäl, 1.) jag håller själv på med kortet just nu och 2.) jag köpte Fazern och inte SV:n så jag är ju partisk :)

Jag tycker V-twindunket i SV:n är ganska lågmält och inte ens i närheten av andra större twinnar. FZS:en är tyst och fin så grannarna lär inte klaga. Lite svårt att hålla hastighetsbegränsningarna däremot, den vill ju bara gå fortare och fortare :)

Mälaren runt var helt okej att köra på med Fazern men jag tror en mer framåtlutad sittställning hade varit jobbigare.

Mina 5 cent. Take it or leave it :)

Med all respekt för din hoj men nu är det FZ6 :fakta som gäller för vår vän här. :7peta Det är faktiskt en viss skillnad (har du öh kört den nya?)

fazerfun skrev:
Med all respekt för din hoj men nu är det FZ6 :fakta som gäller för vår vän här. :7peta Det är faktiskt en viss skillnad (har du öh kört den nya?)

:hihi

asså jag vet inte varför men jag känner jag lutar mer åt symaskin än traktor.. Synd bara att naked-varianten är så jävla snygg för kåpvarianten är ju vettigare. fan vilka ilandsproblem man har :gnissla

eccentric skrev:

asså jag vet inte varför men jag känner jag lutar mer åt symaskin än traktor.. Synd bara att naked-varianten är så jävla snygg för kåpvarianten är ju vettigare. fan vilka ilandsproblem man har :gnissla

jaa, visst är det jobbigt... :) Hade samma problem förra året: en jävla massa cash och ett gäng nya hojar att välja mellan. Å den nya Shoeikrukan var trång också...ja det var en motig tid i mitt liv :rolleyes:

Alltså, man kan snacka praktisk nytta hur mkt man vill. Visst kan det vara smartare att köpa S-modellen men gillar du den nakna, kör! En sån här hoj köper du med hjärtat och lilla huvudet. Känn efter..."search your feelings Luke"...och gör ditt val efter det. Utseendet är för mig rätt viktigt och jag tycker Yama har en jävla koll där: kolla Bulldog, MT-01, Road Star Warrior och R1...nån har kul när de ritar de hojarna :) FZ6 är samma formspråk. Det i kombination med fjong i motorn, smidiga vägegenskaper och ett vettigt ägande rent ekonomisk (bra försäkringspremie, vettiga servicekostnader, 5-års garanti mm) fällde avgörandet.

Jag valde precis mellan samma hojar.

Fz'an

Bra fjädring
Rolig motor om man varvar
Tråkig sittställning om man gillar lite mer racestuk
180/55*120/70 = bra om man som jag har mycket sådana däck liggande
Vet ej hur den är på bana. Säkert ok om man gillar upprätt körställning.

Sv >03

Lite mjuk fjädring fram men är bara att sätta lite hårdare förspänning, plättlätt
Sportigare än Fz'an i körställning och känsla
lätt (170kg)
Motor som drar från botten
Funkar att köra riktigt hårt med utan att den protesterar
Funkar på bana
Eftersom jag kör som jag gör drar den ca 0.85 men då ligger jag oftast lite under varvskyddet, fullgas mil efter mil (varvskydd 11500). Vet inte vad den drar om man kör "normalt"
Har nog aldrig varit under 8000rpm ;)
Är inte någon effekt kick, min gör ca 219 som referens förmodar att fz'an har en del mer pulver.

Välj vilken du vill, är bra hojar bägge men 2 olika typer.

Jag valde Sv'n för jag tycker den är sportigare och för att jag får ge 4600 hel/hel med 3000kr självrisk (bilsport). Är väldigt nöjd.

Garantin är 5år på bägge
Servicen tror jag faktiskt är lite billigare på Sv'n ventiljustering är vid 2400mil vet ej på Fz'an troligen samma.

Last edited:
Efter provkörning av SV:n fastnade jag för soundet o smidigheten, typ i stan även om det inte är där man kör aktivt.

Men ändå köpte ja en Fazer. :näsblod
IXIL-sliponet gör att den ylar fint, nerdrevad ett kugg fram o den är rappare,
crosstyret gör den betydligt busvänligare. :tummenupp

My opinion... :) / Thomb

eccentric skrev:

FZ6N 04a o frammåt är ju riktigt snygg!! En tjejkompis såg den på MC Varuhuset. Hon sa VILL HA!! :tummenupp

fazerfun skrev:

Nope, inte FZ6:an. Min tanke var att om det var skitbra förr så lär det ju bara bli bättre med en nyare modell :banana

Men åas så var jag lite stressad när jag skrev det. Haft lite chokat på jobbet och privat så jag har inte ens varit inne här sen jag skrev det och så här med facit i hand så skulle jag nog låtit bli. Finns ju de som vet mer och kan svara bättre :mattias

Tacksam för druids inlägg om Remus. Ska kolla upp det själv. Vibrationerna får det att låta grrzzzzz i kåpan vid vissa varvtal. Så, nu droppar jag det här och lämnar åter tråden till FZ6 vs SV. :felämne :hej

tuppjuck skrev:
Remus. Ska kolla upp det själv. Vibrationerna får det att låta grrzzzzz i kåpan vid vissa varvtal. Så, nu droppar jag det här och lämnar åter tråden till FZ6 vs SV. :felämne :hej

Det kittlade ju liksom på delar av kroppen som jag inte ville bli kittlad på...
För övrigt så kan jag rekomendera:
http://fz6.sportbikes.net/ för att läsa mera om fz6.

Jag kan ge några synpunkter på min SV650S, -99. Den har gått över 4500 mil och den går fint fortfarande. Inga problem med varken motor eller vxl-låda.

Den är VÄLDIGT lättkörd. Man behöver aldrig tvinga ner den vid rejsigare körning på krokiga vägar. Dock är stötdämparna lite för svampiga på min, men det beror troligen på åldern. De nyare modellerna har väl ställbara dämpare fram och bak; de äldre har bara ställbar bak.

Byte till rejsigare ljuddämpare är ett måste på en SV. Skillnaden från original är som natt och dag.

Finns inget som är ställbart på SVn förutom förspänning fram å bak. Klart budget.
Från 02 kom förspänning fram på gamla modellen, innan dess fanns bara förspänning bak.
Grejerna funkar väl dock helt ok, SVn ÄR riktigt trevlig att köra både på bana och landsväg.

//Anders.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...