FZ6 vs. SV650

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
r1200gs esa pwnage
Ok.. behöver lite synpunkter inför stundande hojköp!

Jag har haft en lång lista men nu kortat ner den till FZ6 (nya fazern) och SV650. Det är ju 2 ganska lika hojar men ändå olika, så att säga.

SV650 har lite mindre hästar, ca70, med fördelade på 2st cylindrar. Vad jag förstår ett ok bottendrag utan någon större puckel.

FZ6 har ca 100 hästar :tungan fördelade på 4 cylindrar med ganska risigt bottendrag och en puckel från typ 8000 rpm.

Priset är ungefär det samma men yamma-säljare verkar vara lite mer på och kreativa i sin försäljningsstrategi och just nu ligger FZ6 lägre än SV:n där man från säljarna får samma pris som står i suzukikatalogen för 2005 :huvet.

Fazer har ett gott andrahandsvärde och det samma verkar helt klart gälla för SV.

Jag har ingen stor erfarenhet från olika typer av cycklar så därför behöver jag lite feedback från er! :Bugar

Jag har sökt på forumet men inte hittat någon samlad information som jämför just dessa 2 modeller. Jag kan tänka mig att jag inte är den enda som funderar på dessa 2 modeller då dom ju är tilltalande för nybörjare genom ett lågt pris, bra försäkring och relativt enkla att hantera.

mvh
ecce

eccentric skrev:
Jag har sökt på forumet men inte hittat någon samlad information som jämför just dessa 2 modeller. Jag kan tänka mig att jag inte är den enda som funderar på dessa 2 modeller då dom ju är tilltalande för nybörjare genom ett lågt pris, bra försäkring och relativt enkla att hantera.
Har du kollat försäkringen på Fazern? För det är väl nästan gränspuck på att den hamnar i försäkringsklass 7?

Jag har för mig att Kawasaki Z750 hamnar i klass 7 med en torrvikt (ja, jag vet att förs.klasserna baseras på tjänstevikt) på 195kg och med 81kw (110hk) i motorn. Fazern har en torrvikt på 187kg och har 72kw (98hk) i motorn.

SV:n är en twin och har förmodligen mycket högre vridmoment.

Utséendemässigt hade jag valt Yamahan.

Esquire skrev:
Har du kollat försäkringen på Fazern? För det är väl nästan gränspuck på att den hamnar i försäkringsklass 7?

Jag har för mig att Kawasaki Z750 hamnar i klass 7 med en torrvikt (ja, jag vet att förs.klasserna baseras på tjänstevikt) på 195kg och med 81kw (110hk) i motorn. Fazern har en torrvikt på 187kg och har 72kw (98hk) i motorn.

Jag är 30 fyllda i år, håller på att ta lappen, bor i zon2 (värmdö stockholm) och får pris på 10 000 hel/hel från yamaha power insurance. Har man haft kortet lite längre blir det 6 000. De priser jag fått (inte grottat in mig så mycket ännu) på SVn är högre :kocko. Troligen då Suzuki inte har någon märkesförsäkringsdeal som yamaha har.

/ecce

SVn har drag från 0 till 8 000 _typ_. Vid 8 000 börjar väl FZ6 och är rolig fram till 12000 nått sånt. Hur ofta när man åker varvar man över 10 000 liksom? Från det perspektivet kanske SV är bättre... fast det är klart när man väl vill ha klippet så har ju FZ det som SV saknar.

bah rah fan va svårt.. :3freak

eccentric skrev:
SVn har drag från 0 till 8 000 _typ_. Vid 8 000 börjar väl FZ6 och är rolig fram till 12000 nått sånt. Hur ofta när man åker varvar man över 10 000 liksom? Från det perspektivet kanske SV är bättre... fast det är klart när man väl vill ha klippet så har ju FZ det som SV saknar.

Du kommer nog varva rätt ofta över 10 000 rpm, ivarje fall på en 600, där är ju där det roliga börjar, men som du säger effektpuckeln kommer lägre på en twin. Om du kört en rad 4 på 600 cc och inte ofta varvar över 10 000, så är ju mitt råd i alla fall, köp en twin...

Man kan inte jämföra motorer och varv så där, låt oss säga att du har maxvrid vid 10 000 på en rad 4:a och 6000 på en twin, så kommer du GARANTERAT vara kanske ofta vid dessa varvtal, och är det så du inte gör det då skall du nog överväga en customhoj.

eccentric skrev:

Suzukin blir fort trött... först veckorna tänker man att det är tillräckligt men det är det inte, det märks mest när man skjutsar.
Jag skulle gått på yamman, om den nu hade billigare försäkring.

MattE. skrev:
SV:n är en twin och har förmodligen mycket högre vridmoment.

Utséendemässigt hade jag valt Yamahan.

50cc kan ge lite mer vrid, men jag skulle tro att registret ser lite annorulunda ut på hojjarna. Twinnarna brukar ju ha vridet lite tidigare i registret, 4an får man varva lite för att få vridet.

Men jag tror att draget i fz6 är lite roligare. Beror nog mycket på körstil skulle jag tro!

Matterunken skrev:
Suzukin blir fort trött... först veckorna tänker man att det är tillräckligt men det är det inte, det märks mest när man skjutsar.
Jag skulle gått på yamman, om den nu hade billigare försäkring.

Bilsport och mc gav mig en premie på 3800 hel helår på min SV när jag bodde mitt linköping. Då var jag inte mer än 23. Så jag tycker inte det är ett bra argument.

/Urban

Du får väl åka o provköra båda. Det är väl enda sättet att veta vilken du gillar bäst! Sedan får du väga försäkringskostnader in i bilden oxo.

Du måste ju provköra förstår du väl. Att välja mellan en V-twin och en rad 4 utan att ha kört hojarna verkar väldigt mysko.

cloud79 skrev:
Du får väl åka o provköra båda. Det är väl enda sättet att veta vilken du gillar bäst! Sedan får du väga försäkringskostnader in i bilden oxo.

Jag har en Fazer av den gamla modellen (-01), och den kör jag halvförsäkrad (3400:- / år). Tycker inte att den går så dåligt på låga varv.. Däremot så behöver den varv för att vakna till riktigt. Jag är nog på det hela ganska nöjd med cykeln, även om växellådan hade kunnat vara smidigare..

Edit:
Jag är också 30 år ( eller fyller i år )..

Lite partisk men jag hade valt sv650 i allafall.
Kollade på lite olika hojar bla. Thundercat och liknande 600cc, men jag föll för svn pga att man slipper ligga och tokvarva för att det ska hända nått. Sen var försäkringen bra mycket billigare på sv än dom andra jag kollade på.
Betalar knappt 2500:-halv/helår hos if.

Mr D skrev:
Jag har en Fazer av den gamla modellen (-01), och den kör jag halvförsäkrad (3400:- / år). Tycker inte att den går så dåligt på låga varv.. Däremot så behöver den varv för att vakna till riktigt. Jag är nog på det hela ganska nöjd med cykeln, även om växellådan hade kunnat vara smidigare..

Edit:
Jag är också 30 år ( eller fyller i år )..
Drkosmos skrev:
Lite partisk men jag hade valt sv650 i allafall.
Kollade på lite olika hojar bla. Thundercat och liknande 600cc, men jag föll för svn pga att man slipper ligga och tokvarva för att det ska hända nått. Sen var försäkringen bra mycket billigare på sv än dom andra jag kollade på.
Betalar knappt 2500:-halv/helår hos if.

Det är detta jag menar, två personer som tycker lite olika, det enda en köpare kan göra är att prova själv och se vad man gillar. När det gäller hojar är ju meningarna väldigt delade. Vissa gillar custom, vissa gillar att köra hoj ;)
Att fråga ngn om vilken hoj du ska köpa är nästan samma sak som att fråga om apelsiner eller äpplen är godast.

Provköra är det enda som funkar!

Hade en -04 FZ6 förra säsongen samtidigt som grannen införskaffade en blå SV650. Hojarna är på många sätt jämförbara men helt klart olika till karaktären. Generellt tycker jag att Yamahan känns piggare och spänstigare, i synnerhet om hojarna pressas lite mer på en kurvig väg. SV´n fjädringskomponeter är väl mjuka och inte lika vassa som Yamahans även om ramen håller hög klass. Visst är det så att FZ6:ns radfyra kräver mer varv än SVns twin men för att vara en radfyra är registret brett. Från 5000 varv tyckte jag den sköt på bra ända upp till 10 000 varv men det är ju en rent subjektiv uppfattning. Hornet 600 är tex avsevärt klenare på låga varv. Hojar som Bandit 600 och Monster 620 var tunnare rakt av.

SVn är en klart underskattad hoj och twinnen ger en avspänd gångkultur. Med en juste pipa så mullrar det rätt gott också (för att vara en 650...). MEN...jag tycker FZ6 har mer attityd, mer bus över sig och känns mer fullvuxen. SVn är lite för "vattenkammad", lite snäll...därför blev det Fazern för mig, en naken i silver och svart med Devil kolfibersystem som lät helt ljuvligt!! :) :) vi hade mkt kul den sommaren...

Försäkringsmässigt bör Fazern bara vara marginellt dyrare eftersom den trots effekten klassas in i klass 5 (jo, det är sant). Kolla med LF Yamaha Power Insurance eller Bilsport och MC, de var billigast för mig (35 år, hojkort sedan -93, bosatt zon 2, full bonus). Vad jag vet har Suzuki ännu ingen märkesförsäkring.

Oavsett vad du väljer så är jag rätt säker på att du kommer att bli nöjd med ditt hojval. :banana

Last edited:
cloud79 skrev:
Det är detta jag menar, två personer som tycker lite olika, det enda en köpare kan göra är att prova själv och se vad man gillar. När det gäller hojar är ju meningarna väldigt delade. Vissa gillar custom, vissa gillar att köra hoj ;)
Att fråga ngn om vilken hoj du ska köpa är nästan samma sak som att fråga om apelsiner eller äpplen är godast.

Provköra är det enda som funkar!

Provkörning är ju lite knepigare då jag tar kort nu men visst är det så att det ska köras!

Men jag vill dock understryka att det jag är ute efter är personliga uppfattningar om respektive modell. Det kan va så att man vet om något som är dåligt med nån av hojarna eller något som är bra. Eller som fazerfun som har lite erfarenhet av båda men det förstår jag ju att alla inte har.

Alltså.. för att förtydliga vill jag inte att någon ska berätta för mig vilken av dom som JAG ska köpa.. det bestämmer jag gärna själv. Men jag är grymt tacksam för all info jag kan få från nuvarande och tidigare ägare av dessa modeller. :Bugar

fazerfun skrev:
Hade en -04 FZ6 förra säsongen samtidigt som grannen införskaffade en blå SV650....

grymt, tack för info.

Det lär väl även finnas en del annan skillnad mellan hojarna, som inte har att göra med den mer uppenbara skillnaden i just motorerna.

Typ värdebeständighet, kvalité, service, etc.
Såg precis i specen att FZ6 har 180 bugg bak och SV 160. Gissa vilket som verkar roligast :yoparty. Även gällande detta kanske någon kan ta ner en på jorden :mattias

mvh
ecce

på fazern så sitter du ju som på en offroadare medan på sv'n har du lite framåtlutad och mer sportig körställning, TROR även att sv'n är lägre. sen får du tänka på att sv'n kostar mer än vad försäljaren säjer då du måste köpa ett nytt avgasrör till den, annars är känns hojen kass pga det mesiga ljudet och den fula torpeden...

Du får lättare att få tag på beggade bandäck om du väljer en hoj med 180-däck, dock svänger du ju marginellt lättare med 160 däck.

SVn är en ruggigt trevlig hoj. Körde en Fazer 600 och jämförde mot min SV som jag hade och jag tyckte att SVn var trevligare på alla sätt.. Tur var väl det :-)
Om du nu ändå är inne på Twin, varför inte löpa linan ut och köpa en Firestorm?
Billig försäkring, max 6200 för dig (beroende på hur/var du bor) hel/helår. Och fullvuxen..

//Anders.

eccentric skrev:
Ok.. behöver lite synpunkter inför stundande hojköp!

Priset är ungefär det samma men yamma-säljare verkar vara lite mer på och kreativa i sin försäljningsstrategi och just nu ligger FZ6 lägre än SV:n där man från säljarna får samma pris som står i suzukikatalogen för 2005 :huvet.
mvh
ecce

Kolla http://www.mc-kompaniet.se/ där får du en ny sv650s 2005:a för 61.900kr

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...