Fz1 ?

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
kollar lite på mt-09 just nu, någon som kört både fz1 och mt-09?
i högre hastigheter lär fz1 vara en roligare hoj, men hur är fz1an i stan? ja tänker mest på att fz1an går så fort på första växeln. och om ja inte fattat fel så är mt-09 rätt lik mt-07an där vridet finns tidigare än fz1an.

det ja gillar med mt-07an ja har nu är den låga vikten och att de går att åka lite bakjul i lägre hastigheter, och fz1an kräver väl rätt höga hastigheter för att få upp framhjulet?
mt-07an gasar man ju upp på 2an i 40-50km/h...

är det ett för litet steg att gå ifrån mt-07 till mt-09? ja saknar ju vrid efter 130-140km/h.
75 vs 115 hk, medans fz1an har 140-150 med modds.
och som ja nämnt innan så är de inte bara busåkning som gäller, blir även en del längre sträckor ibland.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag har provat båda, dock kommer jag inte ihåg i detalj hur fz1an var men har ett svagt minne av att jag tyckte den kändes oerhört stabil. Motorn var lite som en turbo tyckte jag för så fort den fick lite varv då fick man hålla i hatten!

Mt-09
- Motorn är riktigt riktigt bra , den har gott om effekt överallt och ett enormt vrid. Känns som mer effekt än vad som står på pappret.
- Gasen ryckig uta bara fan, värre än att köra stånka. Har hört lite att de släppt nån uppdatering som ska få bot på de.
- Fjädringen.. Detta är den största akilleshälen, den är riktigt riktigt dålig. Svajar och känns väldigt osäker.
Jag kommer ihåg att jag ville köra tillbaka eftersom den inte kändes riktigt säker. Accelererar du lättar framhjulet utan problem men hela hojen hade en tendens att börja pendla från sida till sida vid acceleration.
- Stor fördel är priset då + att den även kommer med abs och tractioncontroll iår.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Då jag jagade hoj förra sommaren så var MT09 ett alternativ jag övervägde

Min polare hade då en MT09, fantastiskt rolig hoj, personligen tycker jag att den lite halvkassa fjädringen faktiskt gör den rolig som bushoj. Det jag inte gillade med den var allt mekaniskt oljud, möjligen var kamkedjesträckaren dålig på det ex jag körde. Och inte tyckte jag motorn lät så trevligt heller- mest ansträngt. Men bra går den! Som sagt en riktigt bushoj, som också faktiskt funkar att åka längre sträckor på.

Av en slump såg jag att det fanns en lågmilad FZ1 i mitt område till salu för rätt pengar. Efter provkörningen var jag helt såld. Jmf mot MT09 är FZ-1 en mognare hoj. Det är såklart upp till var och en att avgöra att om det är en fördel.

Men iom TS verkar vara lite av en "busare" så tycker jag absolut att du ska kolla i MT09.
Går att köpa billigt också. http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_mt09_64169942.htm?ca=11&w=3
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
kollar lite på mt-09 just nu, någon som kört både fz1 och mt-09?
i högre hastigheter lär fz1 vara en roligare hoj, men hur är fz1an i stan? ja tänker mest på att fz1an går så fort på första växeln. och om ja inte fattat fel så är mt-09 rätt lik mt-07an där vridet finns tidigare än fz1an.

det ja gillar med mt-07an ja har nu är den låga vikten och att de går att åka lite bakjul i lägre hastigheter, och fz1an kräver väl rätt höga hastigheter för att få upp framhjulet?
mt-07an gasar man ju upp på 2an i 40-50km/h...

är det ett för litet steg att gå ifrån mt-07 till mt-09? ja saknar ju vrid efter 130-140km/h.
75 vs 115 hk, medans fz1an har 140-150 med modds.
och som ja nämnt innan så är de inte bara busåkning som gäller, blir även en del längre sträckor ibland.
Har bara kört en kompis Mt09 en kortare sväng men det lilla jag kände var possetivt. Den är råstark i botten så bakhjulsåka i lägre hastigheter funkar kanon.

Det som stör ägaren en del är hastighetsspärren som ligger i ecu:n. Hastighetsspärren ligger på 225km/h vilket är jävligt fort på en nakenhoj ändå men nu vet du om det ändå.

Det går att få upp fz1:an tidigt också men det kräver lite mer av föraren. Med lite kopplingskontroll så får du upp hojen jätteenkelt vid 20-30km/h. Ska du få upp den genom att bara vrida på rullen så kommer Mt09:an göra det tidigare än FZ1:an men med modsen vi diskuterat här så lyfter framhjulet tidigt på fz1:an också.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vi säger att en förare kör 15-tider på gåsen med en R1, hur mycket tappar han vid byte till FZ1(S)? Vill veta hur högt på sportstegen jag kan sätta FZ1:an? :)
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
okej men om chassi och fjädring är mycket bättre på fz1an så lär de va ett bättre val.
alltid kul att kunna gasa upp hojen men ja föredrar att koppla upp den.
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
kollar lite på mt-09 just nu, någon som kört både fz1 och mt-09?
i högre hastigheter lär fz1 vara en roligare hoj, men hur är fz1an i stan? .

Hej, jag hade en Fz1SA -07, dvs med kåpa. Körde den något år med originaldrevning både gata och lite bana - sedan bytte jag till 16t fram. Jag upplevde motorn tillräckligt stark på lägre varv och med ganska bra insprut så den fungerade bara fint i stan även om den blev mycket trevligare med mindre framdrevet. På banan gjorde det än större skillnad då det blev så mycket lättare att komma ur kurvorna med lite varv, vilket den behöver då den inte lever upp förrän uppemot 8000 där det roliga börjar på riktigt :rock. Ska du åka bana bör du fundera på andra fotpinnar då originalen sitter så de hamnar i backen mycket tidigare än nödvändigt... Lite tung i låga farter jämfört med Mt09:an men mer knuff på topp. Bra hoj som jag bara bytte bort för att jag ville prova något annat - saknar den ibland..
 
Last edited:

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Efter 2 säsonger med min FZ1-N 2012 funderar jag på att sälja.
Är grymt nöjd med den, men eftersom det kommer barn i februari så känner jag att jag inte kommer att ha tid.

Någon som är intresserad, bara hör av dig kommer en Blocket annons i veckan.

Fz1-n 2012 uttagen 2014
ca 700mil (fullservad alla nycklar osv.)
köpte den ny
Yamaha ledblinkers och tailtiddy
slipon och växelindikator

original dämpare finns kvar enbart 150mil är som ny.

Pris: ge ett bud kan även tänka mig att byta till något billigare med bra försäkrings premie. Sporthoj från -00 eller liknande (även ombyggda)
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hur mycket är det de första tre växlarna är begränsade i fz1 som man kan ta bort med flashning? Läste det någonstans, men hittar det inte igen.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
påverkar flashningen vridet på 1an 2an o 3an eller är det enbart toppeffekten som ändras?
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
påverkar flashningen vridet på 1an 2an o 3an eller är det enbart toppeffekten som ändras?
Framförallt mellanregistret förbättras, vilket är det fz1:an "lider" mest av. Ettan, tvåan och treans växel är strypta original, flashningen tar bort detta och krutar på fullt. Tidigare öppning av spjäll etc gör sitt med..
 
Last edited:

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
najs, låter ju som att drevning och flashning är ett måste :)
någon som vet hur lång tid tex yamaha center tar på sig att flasha om hojen? vet inte om de finns någon i örebro som flashar om, så kanske blir en roadtrip till någon som gör det. tänkte om dom kan göra det medans man väntar där med hojen. leva utan hoj en vecka är ju drygt :)

om nu bara snöhelvetet kan försvinna snart så ja kan provköra en hoj, sen åker mt-07an ut på blocket om ja är nöjd med provkörningen :) inbytesvärdet var enligt en firma 47-48k o på blocket ligger dom för 53k men de va väl väntat, hoppas man får lite mer eftersom ja har helsystem på vilket kostade 6.5 :)
finns ju en fin på blocket o vore ju trist om den hinner säljas :/
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Det brukar komma ut en hel del hojjar på annons efter mc mässan så du blir nog inte utan när du väl är där:)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Håller på och monterar en tail tidy. Instruktionsboken säger typ "skruva av gammal skärm, fäst nya". Sen medföljer en påse med 1000 muttrar och skruvar..
Hur gör man egentligen med sladdarna från blinkers och skyltbelysningen? Klipper man bara av dom och virar fast de nya i dom eller ska man följa dom till roten och koppla av där? Går ju fan inte att se ett skit vart dom går bland allt bröte
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Håller på och monterar en tail tidy. Instruktionsboken säger typ "skruva av gammal skärm, fäst nya". Sen medföljer en påse med 1000 muttrar och skruvar..
Hur gör man egentligen med sladdarna från blinkers och skyltbelysningen? Klipper man bara av dom och virar fast de nya i dom eller ska man följa dom till roten och koppla av där? Går ju fan inte att se ett skit vart dom går bland allt bröte
Är det R&G? Jag klippte kablarna i någorlunda lagom längd och lödde sedan ihop dem med de nya blinkersena och skyltbelysningen. Kablarna blir ju lite för långa iaf men det går att gömma ned en strapp bakom skylten. Annars är det ju att montera bort blasten och följa kablarna vilket iaf jag inte pallade.

Ett tips, glöm inte alla täckbrickor, muttrar mm innan du löder kablarna till blinkersen. Det gjorde jag vilket blev ett helvete eftersom jag använde krympslang :p
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Är det R&G? Jag klippte kablarna i någorlunda lagom längd och lödde sedan ihop dem med de nya blinkersena och skyltbelysningen. Kablarna blir ju lite för långa iaf men det går att gömma ned en strapp bakom skylten. Annars är det ju att montera bort blasten och följa kablarna vilket iaf jag inte pallade.

Ett tips, glöm inte alla täckbrickor, muttrar mm innan du löder kablarna till blinkersen. Det gjorde jag vilket blev ett helvete eftersom jag använde krympslang :p
Precis, r&g ja. Jag klipper kablarna då också helt enkelt. Var ju fan helt omöjligt att spåra kablarna vart dom kom ifrån och vart dom gick.
Har dock inga löddningsgrejor, men en rejäl tvinning borde väl räcka?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top