FZ1 2011 överhettas

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hoj med 3000km, service utförd @ 1000km, oljenivån är OK, kylarvätska OK, inga läckor. Överhettas snabbt till över 102º vi pratar om en grad i sekunden typ. Den går att köra i 90-100 och då håller den sig runt 74ºC. Snabbare eller långsammare så stiger temperaturen.

Jag har garanti, men vad kan det vara? Vattenpumpen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte ovanligt med drifttemp över 100C på moderna vattenkylda hojar. Fläktstart långt över 100C tex. Kolla i manualen i vilket temperaturintervall den ska ligga.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hade en annan fz1 i 3 år och den har aldrig gjort detta. Denna hojen har jag haft sen februari och det e första gången den överhettar så fort
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du säger överhettas. Hur varm blir den?
Om den inte visar tecken på toppackningsproblem, då är det ofta termostaten eller att fläkt inte startar som den ska. Att fläkten startar som den ska kan du också kolla i manualen. Det brukar stå specat vid vilken motortemp fläkten ska starta. Är det kökörning så stiger tempen ganska snabbt upptill den nivå där fläkten startar.

Men moderna hojar går ofta varmt pga av de magra blandningarna. Senare årsmodeller av samma hojtyp, har ofta högre drifttemp. För FZ1 2007 är den övre tempgränser tydligen 117C. Dvs under 117C är den inte överhettad.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Du säger överhettas. Hur varm blir den?
Om den inte visar tecken på toppackningsproblem, då är det ofta termostaten eller att fläkt inte startar som den ska. Att fläkten startar som den ska kan du också kolla i manualen. Det brukar stå specat vid vilken motortemp fläkten ska starta. Är det kökörning så stiger tempen ganska snabbt upptill den nivå där fläkten startar.

Men moderna hojar går ofta varmt pga av de magra blandningarna. Senare årsmodeller av samma hojtyp, har ofta högre drifttemp. För FZ1 2007 är den övre tempgränser tydligen 117C. Dvs under 117C är den inte överhettad.
Jag reagerade för att den blev varmare än vanligt - 102º - efter att ha kört av motorvägen och kört i 50 i typ 3-4 minuter. Tempen ökade snabbt som aldrig förr. Jag stängde av den när den gick över 103º. Jag vet att jag har varit på 103º innan men då var det mitt på dagen mitt i sommaren. I kväll var det ca 17º ute
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag får väl testa igen i morgon ..kanske spela in .. tack för svaren i kväll. Nu e det bingen så jag orkar ta hand om barnen i morgon bitti
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Min Bmw går lätt upp till 100 (och över, innan fläkten startar) efter några minuter i stadstrafik, jag tycker inte det låter konstigt.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Luftficka i systemet kanske?. Igensatt kylare?

Min bil funkade sådär, gick bra i 100 kmh. ökade jag till 120 gick den varm. Kanalerna i kylaren var så igensatta att de bara orkade med upp till 100.

Prova med kylarrens. Kan ha nackdelar, läs på.

Min R1 har lugn drifttemp på 73 grader, fläkt går på vid 106.
 

FJohansson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2012
Ort
Ronneby
Hoj
2007, Yamaha FZ-1
Manualen säger att upp till 116ºC är okej, men passerar det 116ºC så skall du stanna och låta hojen stå på tomgång tills tempen gått ner. Går den inte ner efter en kort stund så skall motorn stängas av. :)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
på min R1 -09 ligger tempen runt 80 grader på landsväg
så fort jag kommer in i stan & det blir kökörning, drar den upp över 100 grader

106 drar fläkten igång, ett par ggr har den varit uppe på 116 grader, vid 118 tänds varningslampa
ibland trycker den ut lite vatten via expansionskärlet när jag stannat, speciellt efter hård körning/bankörning
detta skall tydligen vara normalt på cross plane motorerna enligt Yamaha


men du behöver inte oroa dig för din temp iaf.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Nu , idag, verkade problemet inte finnas längre. den var stabil på 75 grader vid rödljus i början. Efter en halvtimmes körning överskred den sällan 92-93 grader. plus att temperaturen ökade inte så våldsamt som i går, en grad i sekunden.. jag hörde dock lite skrammel på vänster sida, som om nåt snurrar men ojämt och rasslar ojämnt

så fort den kom upp på 100 grader så gick fläktarna igång och tempen droppade till strax över 90. Märkligt. Grejen är att jag har ägt en annan FZ1 i 3 år, och har haft denna sen februari, och det är sällan tempen ska hamna på över 100. Oftast varma sommardagar i stan.

R1:an vet jag att den blir asvarm .. man känner det på låren, värmeutveckling från avgasrören :/
Jag får åka till mekanikern och se vad han säger om rasslet. Återkommer med mer info
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Luftficka i systemet kanske?. Igensatt kylare?

Min bil funkade sådär, gick bra i 100 kmh. ökade jag till 120 gick den varm. Kanalerna i kylaren var så igensatta att de bara orkade med upp till 100.

Prova med kylarrens. Kan ha nackdelar, läs på.

Min R1 har lugn drifttemp på 73 grader, fläkt går på vid 106.

på en motor som är två år gammal???. tror ej på det. men visst, allt kan ju hända.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Min blir varm fort den med, och så har det varit hela tiden.
Fläktarna går stup i kvarten vid stadskörning, men tempen stabiliseras fort på 76 grader när farten kommer upp lite.

Edit: Hysteresen på min termostat ligger på 89:101 så vid kryp/stadskörning är det där den ligger och pendlar.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
tack VBK. Lyssna ev på vänster sida nästa gång du kör, om du hör nåt skrammel
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top