Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0
Tidigare i tråden så har vi snackat om bukkåpor till FZ:an och jag har då alltid trott att det bara fanns en modell att köpa (den som satt på 86:orna) och att alla andra var resultat av hemmapulare, men idag när jag var ute o slösurfa så hittade jag följande sida.

Med tanke på att 100 yen motsvarar ca 7,11 kr så borde en sån där bukkåpa kosta från cirka 2090 kr och uppåt.

70726f647563742f6c5f33363031312e6a70670032353000.jpg
 
Last edited:

Snyyyygg, jag vill ha men inte för dom pengarna...

När jag jobbade i mc-affär så hittade jag en frontkåpa till nån skotermoppe som hade passat perfekt som magkåpa! Tyvärr glömde jag sno åt mig den innan den åkte i soporna (från en krockmoppe, lite repig men inte trasig)! :rolleyes:
 
Last edited:
Ingen som råkar sitta på ett gaffelben till en 88:a?
Eller kan tipsa om vart man kan få tag i ett högerben?

Idioten som bytte packboxar sist måste ha använt slägga när han monterade benen.
Testade sist att laga jacken i benet med kemisk metall, men det höll bara ett par mil.
Testade ikväll att lägga ett par loppor med svetsen i skadorna, men då får jag en kant mot kromet istället..

Blir till att försöka jaga rätt på ett annat gaffelben :(
 
Fick tag i en FZR1000 gaffel under gårdagen som jag hoppas kunna funka. Saknade dock bromsskivor som jag nu är på jakt efter. Ingen som råkar ha några på lager?
 
Fick tag i en FZR1000 gaffel under gårdagen som jag hoppas kunna funka. Saknade dock bromsskivor som jag nu är på jakt efter. Ingen som råkar ha några på lager?

Näpp, inga skivor! Men kan glädja dig med att gaffeln passar rakt av... och R1-ans ok oxå, tydligen (ska prova när som helst)! Det är som att mecka Volvo! :D
 
Stämmer att den passar rakt av :)
Roade mig ikväll med att polera kronorna samt staget för framskärmen. Skicket var bedrövligt på färgen, men nu ser det riktigt riktigt bra ut. Skall lackera clip on m.m. under morgondagen. Verkar vara ett helsike att få tag i bromsskivor dock..
 
Hej!
Snart har jag uppkörning och märkte idag till min stora fasa att om jag har sidostödet nere, startar min FZ 750 och lägger i ettan, så fortsätter motorn att gå. Ska inte tändningen strypas om jag har sidostödet nere?

Jag vill ju inte kugga på säkerhetskontrollen direkt.
Tacksam för svar.
 
Hej!
Snart har jag uppkörning och märkte idag till min stora fasa att om jag har sidostödet nere, startar min FZ 750 och lägger i ettan, så fortsätter motorn att gå. Ska inte tändningen strypas om jag har sidostödet nere?

Jag vill ju inte kugga på säkerhetskontrollen direkt.
Tacksam för svar.

Brytare till sidostödet?!

Men vaffan.... ? Yamaha FZ 750 årsmodell 1985 är en motorcykel för rejäla karlar och inte en säkerhetsnerlusad spruttibang-bang för senila kärringar!

Det finns därför inga onödiga och fjantiga sälerhetsmanicker på denna eminenta maskin!

Yamaha tvekade faktiskt t.o.m. länge huruvida FZ:an ens skulle utrustas med bromsar eftersom det onekligen är lite fjolligt att bromsa med annat än fotsulorna...
 
Brytare till sidostödet?!

Men vaffan.... ? Yamaha FZ 750 årsmodell 1985 är en motorcykel för rejäla karlar och inte en säkerhetsnerlusad spruttibang-bang för senila kärringar!

Det finns därför inga onödiga och fjantiga sälerhetsmanicker på denna eminenta maskin!

Yamaha tvekade faktiskt t.o.m. länge huruvida FZ:an ens skulle utrustas med bromsar eftersom det onekligen är lite fjolligt att bromsa med annat än fotsulorna...

Haha, ok, tack för det svaret:D

Skönt att ha det problemet ur världen.
 
Nä men visst finns det väl någon form av elektronisk startspärr på dem i original för att förhindra "stöd-missöden"?

För en herrans massa år sedan blev jag tvingad att byta tändningslås efter att nån hojtjuv sabbat originallåset. Jag satte då dit ett lås som inte var original med följden att kablaget inte var identiskt. Original var det fyra kablar men utbyteslåset hade tre (eller nått i den stilen...). Jag minns att jag förlorade nån form av säkerhetsspärr men jag kan inte komma ihåg vilken.

Följden blev i vilket fall att startmotorn snurrar igång även ifall växeln ligger i. Man får alltså tänka efter lite innan man trycker på startknappen om man inte sitter på hojen.

Är det kopplat i original att det inte går att starta hojen utan att hålla inne kopplingen om växeln ligger i?
 
Min går att starta med stödet nere, dock inte med växel i. Så jag misstänker att den enda spärr som finns är för växel.
 
Min går att starta med stödet nere, dock inte med växel i. Så jag misstänker att den enda spärr som finns är för växel.

Ok, men du kan väl starta med växel i om du trycker in kopplingen?

Jag har tänkt återställa den där förlorade säkerhetsfunktionen på min hoj någon dag - så det är ju en fördel om jag vet jag ska återställa. :)
 
Hejsan, min hoj är strippad med ny lyckta och mätare för streetfighter känslan.
Men jag har funderingar på att även byta till ett cross-styre för en lite råare känsla.

Tänkte höra om någon här har gjort detta på sin hoj och kunde komma med lite tips på vad man ska tänka på och kanske även vilka delar man ska köpa och vart man kan hitta dessa. Alla svar uppskattas!
 
Hejsan, min hoj är strippad med ny lyckta och mätare för streetfighter känslan.
Men jag har funderingar på att även byta till ett cross-styre för en lite råare känsla.

Tänkte höra om någon här har gjort detta på sin hoj och kunde komma med lite tips på vad man ska tänka på och kanske även vilka delar man ska köpa och vart man kan hitta dessa. Alla svar uppskattas!

Du behöver bara backa två sidor i tråden för att hitta DET HÄR inlägget. Du hittar ännu mer godis om du backar lite till. Du är inte först med dessa tankar... :)
 
Tackar för den.
Jag har fortfarande inte läst igenom hela tråden. Men tänkte höra om någon vet något smidigt sätt att fixa till baken på fzan.

Jag är lagom talanglös på att skriva så skulle helst slippa svetsa och liknande. Ingen som vet någon genväg eller annan bakkåpa som är lite stiligare som passar på den befintliga ramen?
 
FZ750- däck?!

Har "blivit" med FZ 750 sen ett par veckor. En -87a för att vara exakt. Den går som en dröm förutom ett par små egenheter. Det går aningen trögt när man växlar ner. Speciellt 6an -5an -4an men kan motverkas av att "mellangasa". Normalt? Eller ska jag oroa mig för en sliten låda?

Och sen det tråkiga platta bakdäcket. Har kollat runt på nätet och utbudet är ju inte det bästa. Vad kör ni andra FZ-ägare på? Det som sitter på nu är ett Michelin Macadam men det verkar inte säljas längre.
Kan säga oxå att jag byter hellre ofta bara jag får däck med bra grepp. Har nämligen klotat två gånger i blött :näsblod

Ge mig ett tips!
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top