Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0
Jodå, pulverlack är vajjert. Fick ju hem mina trajaprylar från Wierd Performance tidigare å de ser fanatiskt fina ut. På denna snikmodell blir det nog vanlig burklack ;)

Förvänta er inget under i estetik, skiten skall bara fylla sin funktion tillräckligt länge så att madam inte fukkar upp alla motorkåpor. Postar lite bilder på fulbygget senare i veckan.
 
Nu är det faan vår...

Tyckte det var dags att göra ett besök i garaget å jösses va skitig hon var!!

Efter en snabb vask (det var mest damm) så ser det betydligt roligare ut! Hoppades på uppstart men hon var tjurig som fasen...
 

Bifogat

  • oren.jpg
    oren.jpg
    59.9 KB · Visningar: 77
  • ren.jpg
    ren.jpg
    238.7 KB · Visningar: 94
Tyckte det var dags att göra ett besök i garaget å jösses va skitig hon var!!

Efter en snabb vask (det var mest damm) så ser det betydligt roligare ut! Hoppades på uppstart men hon var tjurig som fasen...

Men var och hur vinterförvarar ni era hojar egentligen?

Man blir ju rädd för att åka söderut när man ser vilka luftföroreningar som tycks finnas hos er. Andningsskydd ala Japansk kärnkraftsoffer ser ut som ett obligatorium i era trakter!

Har noll damm på bettan där hon står i boden och glänser. :)
 
Last edited:
Men var och hur vinterförvarar ni era hojar egentligen?

Man blir ju rädd för att åka söderut när man ser vilka luftföroreningar som tycks finnas hos er. Andningsskydd ala Japansk kärnkraftsoffer ser ut som ett obligatorium i era trakter!

Har noll damm på bettan där hon står i boden och glänser. :)

Parkeringsgarage under jord! Passerar biljävlar in och ut som skapar och rör upp dammet... glömde lägga på kapellet! :rodnar

Men det är billigt och bra klimat förövrigt, 10-15 grader varmt året om!
 
Tyckte det var dags att göra ett besök i garaget å jösses va skitig hon var!!

Efter en snabb vask (det var mest damm) så ser det betydligt roligare ut! Hoppades på uppstart men hon var tjurig som fasen...

Det var en tuff en !
Ser ut som 89-ans bromsar o fälgar..., det kanske är en 89-a..???
 
Det var en tuff en !
Ser ut som 89-ans bromsar o fälgar..., det kanske är en 89-a..???

Nejdu, 85:a med Fzr1000 -88 gaffel/fälg/broms! Baktill Fzr1000 -89 sving/hjul, lite pyssel men det mesta passar rakt på (typ...)! :)

Startade hojen idag, fick kabla igång med bilen!

Varmkörde en lång stund så batteriet fick lite laddning, sen en provsväng runt kvarteret! Hon gick ömsom bra ömsom skit, och när jag parkade å stängde av och försökte starta igen så ville hon inte... tänkte efter en stund å insåg att jag tankade senast för TVÅ år sedan?!

Ska dränera och fylla på ny, färsk soppa!

Känns iaf. som att jag kommer köra mer än dom 11 km det blev förra året! :D
 
Last edited:
Läs gärna Spondons byggtrådar. De finns HÄR och HÄR och HÄR.

(Jo, jag har dem sparade som favoriter minsann. :) )

Att ladda ett MC-batteri genom att låta hojen gå på tomgång är oftast ingen bra idé. Generatorn på en motorcykel är så svag att tomgångskörning faktiskt kan dränera batteriet på juice. För att batteriet ska laddas så ska man helst köra omkring med hojen. Om ni promt ska ladda batteriet när hojen står still så vrid upp tomgången rejält.
 
Att ladda ett MC-batteri genom att låta hojen gå på tomgång är oftast ingen bra idé. Generatorn på en motorcykel är så svag att tomgångskörning faktiskt kan dränera batteriet på juice. För att batteriet ska laddas så ska man helst köra omkring med hojen. Om ni promt ska ladda batteriet när hojen står still så vrid upp tomgången rejält.

Jodå, tomgång var något förhöjd! Problemet var inte ström utan förmodligen kass soppa (den luktar inte ens som bensin ska)! Hon gick som sagt lite sådär, ryckigt och ojämnt! Men batteriet ska laddas, antingen får det bli en tur i helgen eller med Ctec:en! Och givetvis nytt livselixir, 98 oktan! :)
 
Jodå, tomgång var något förhöjd! Problemet var inte ström utan förmodligen kass soppa (den luktar inte ens som bensin ska)! Hon gick som sagt lite sådär, ryckigt och ojämnt! Men batteriet ska laddas, antingen får det bli en tur i helgen eller med Ctec:en! Och givetvis nytt livselixir, 98 oktan! :)

Det där med åldrande bensin blir jag aldrig klok på. :va Visst har jag själv varit med om att motorer vägrat starta med några år gammal soppa men för ett år sedan berättade en släktning att han gick ut i ladugården och starta upp sin farfars gamla saab-96:a som stått orörd i minst 8 år. Det enda han hade behövt fixa var batteriet. Gammelbensinen i tanken var inget problem! :confused:

Jag tömmer alltid tank och förgasare på soppa innan jag ställer undan hojarna på hösten så de får alltid färskt bränsle på våren. Det gör felsökningen enklare... :D
 
Blir en till tur på nyinköpet idag :)
Måste få resna kroppen från allt mekande med brittiska maskiner ett tag..
 
Blev en liten längre tur idag med lita gasande för att vrida ur grejorna.
Misstänker att hojen går för fett på lågfarten. Fann även att den fuktar ur packboxen från höger framben. Enligt förra ägaren hade han bytt packboxarna, något som jag inte betvivlar då jag hittade en skada på höger ben. Ett litet hack i gaffelbenet som förmodligen är orsaken till läckaget.. Då blir det till att försöka jaga ett ersättningsben då!

Frånsett det så går hojen som på räls :)

Blev en liten längre tur idag med lita gasande för att vrida ur grejorna.
Misstänker att hojen går för fett på lågfarten. Fann även att den fuktar ur packboxen från höger framben. Enligt förra ägaren hade han bytt packboxarna, något som jag inte betvivlar då jag hittade en skada på höger ben. Ett litet hack i gaffelbenet som förmodligen är orsaken till läckaget.. Då blir det till att försöka jaga ett ersättningsben då!

Frånsett det så går hojen som på räls :)
 
Last edited:
tänkte bara meddela att min -86:a startade utan några problem efter vintern. Gick utmärkt oxå med fjolårets soppa i tanken.
Fortfarande mycket nöjd med min fina blåvita. Förutom att jag som många andra verkar säga bara ser mina egna axlar och armar i backspeglarna.

Tänkte man kunde köpa några billiga speglar och skruva i hålen på styret men efter en snabb kik på Ebay verkar det som att Yamaha har någon egen specialgänga där??

Finns ju nämligen 10 mm "for yamaha models" och 10 mm "NOT for Yamaha"

Nån som vet nått om detta alternativt affärer/hemsidor där man kan få tag på schyssta speglar?
 
Last edited:
Misstänker att det är M10 med en annan stigning, dvs fingängat.

Jag slängde på mina gamla (nästan som att svära i kyrkan) Dragstar speglar på den i brist på ekonomi för tillfället. Det passade rakt av. Att det sedan ser ut som skit får jag leva med just nu.

Märkte igår vid kontroll av oljan att den drar en del - olja. Hojen har ju gått 8400 mil så detta är väl kanske föga förvånande. Misstänker att det är otäta kolvringar som spökar då jag får "blow-by" vid kraftig motorbroms. Polaren som åkte bakom lade märke till en rökpuff när vi körde igår. Inget extremt, men ändock inte roligt.

Vill minnas att föregående ägare körde med delsyntet i hojen. Vad kör ni på för olja?
Om man ändrar viskositet till en ngt tjockare olja kanske man kommer undan problemet något? Är mineralolja att tänka på?
 
Okej man får kanske köpa sej en M10 bult och se om det funkar alls. Isåfall har man ju mycket att välja på. Vore ju skönt att ha speglar som man faktiskt ser nått i. Speciellt jag som övningskör nu vill gärna kunna se min handledare så han hänger på ut och korsningar och sånt. Vore surt att upptäcka efter några mil att han fastnat nånstans :P
 
@Zaphyr: du kan ladda upp den på mediafire.com eller megaupload.com eller rapidshare.com
 
Jag har den som pdf, Någon som vet var man kan lägga upp den? ca 13mb stor

Enda sättet för dig att kunna ladda up en dylik fil här på forumet är att få hjälp av en admin. Men då detta handlar om copyright-material så är det väl inte särskilt sannolikt att de vill hjälpa till...

Själv undrar jag om det är någon som har färgkoderna till de röd/gråa 85:orna?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top