Fysik för ett bättre hoj-liv

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Vi kan överge Träningstråden då ordet "träning" förmodligen håller oss 'avancerade ätare' borta, och istället fokusera på det som vore gemensamt för folk som gärna vill sitta, eller stå, på en hoj under en längre tid. Utan att lägga för stor vikt .. ;) på vikter, repetitioner, gymteorier osv, så ser jag fram emot allt som skulle kunna vara ett fysiskt bra komplement för ett roligt hojliv, helt enkelt förlänga och maximera nöjet för förare som passagerare.

.. till exempel

fotboll bt.jpg

Biltema säljer också prima fotbollar. Jag köpte just en sån här blå-vit storlek 5, för 69 kr nyligen. Jag har även en basketboll men för det krävs en korg, och då går vi över gränsen för vad som känns praktiskt på en hojtur. En fotboll behöver inte kosta flera hundra, väger inte mycket, och kan tas med på längre hojturer, gärna två ifall man råkar sparka bort en, för att motionera med och smörja upp lederna i pauserna. Komplettera gärna med en mindre boll, typ en baseboll eller tennisboll som kan kastas och fångas för effektiv genomblödning i händer och fingertoppar. Att bryta den ofta statiska kroppshållning som längre turer kräver, manar till ytterligare aktivitet annat än stanna-tanka-stretcha-äta, och gräsytor är ingen bristvara i våra landskap.

För min del brukar jag ibland stanna vid intressanta klippor och ställen där jag kan vandra, kanske klättra lite, inte alltför långt från hojen. Det brukar vara tillräckligt för att tvinga boldet att cirkulera. Liksom med datorerandet med sitt 'upp o hoppa varje timme' är det väldigt givande att 'av o hoppa' när det gäller hojturer, det förlänger både nöjet och höjer upplevelsen. Eller vad tycker vi?

Ingen som har en boll med sig på hojturerna? Verkligen?

Jag får väl starta trenden. Jag kommer alltid att ha en boll (fotbollen då, inte 2-strykarens rosa där ;) ) på framtida hojturer där vi är fler, åtminstonne två pers även om man kan kicka lite själv om man vill. .. Samt en tennisboll.

Med denna tråden avser jag som sagt något, vad som helst, nyttigt fysiskt komplement till hojåkningen. Inte direkt träning men något att bryta det statiska med. Jag tror att folk missförstår mig lite här, så vi tar något hypotetiskt nu;

Tänk att det är lite kallt ute, som igår typ 6-7 *C, solen skiner och man vill ut och åka hoj. Man ringer upp ett gäng och får ihop typ 2-3 pers. Sörmland runt från kl 10 från CircleK Järna, med fika på Fridhems kaffestuga vid Sköldinge ca kl 12. Då rullar bollen ut, dom har en gräsmatta, i annat fall en lagom stor parkeringsyta. Efter några kast med tennisboll blir man varm i händerna, och efter några passningar med fotboll blir man varm i hela kroppen. En kvart räcker. Sen kan man åka i 2-3 timmar till, kanske till Rejmyre och kolla på nåt olagligt rally eller hamna i nån älgjakt eller nåt annat äventyr. Men då blir det alldeles för hett om snibbarna.

Men först vill jag bara förvissa mig om att ingen här är rädd för bollar. Är bollar ett OK ämne? Dvs ingen med någon direkt boll-fobi som kan bli kränkt av en boll, eller känner något obehag av att se en boll? :rolleyes:

För att kort presentera min bakgrund med bollar så har jag en enligt mig ganska låg bollkänsla, alltså ingen överdriven cirkustalang utan ganska fumlig, rent av klumpig, i synnerhet med hojstövlar på.

För att ytterligare underlätta för eventuellt bollkänsliga så vill jag nämna att jag faktiskt har en god vän med aspbergers som ledigt erkänner att han saknar bollkänsla helt. Men han håller flera rekord hos Guiness i ett antal tv-spel, mm. Dessutom pluggade han teologi och samlade på frimärken med påve-motiv. Han är alltså bra på att fokusera, dock inte på hantering av boll eller det sociala när det handlar om fler än 2-3 pers, tydligen. När han var här på besök så provade jag lite elakt att kasta en tennisboll mot honom, lagom löst men helt oväntat. Han sprattlade till och fick panik, och jag kunde bekräfta faktum att vi är olika på flera sätt. Jag bad om ursäkt, sen drack vi kaffe.

Åter igen, det här med boll är inget måste, det är bara en av flera sätt jag vill framhäva i syfte att hålla fingrarna varma, och stelheten borta. Om någon har exempel på annat, yoga, tai-chi eller vad som helst som funkar till förmån för hojandet, välkommen att dela det i den här tråden.

Jag vet inte om jag skulle vilja sparka boll i mc-utstyrsel. Nu är jag inget bollgeni i vanliga fall men jag ser framför mig att mc-stövlar inte är en ypperligt fotbollsfotbeklädnad för att främja bollkontroll

Den dagen då jag springer och jagar en läderpåse fylld med luft då hoppas jag att blixten slår ner och träffar mig i huvudet.
Alltså har du ungefär samma bollsinne som jag.

Jag har alltid mina två bollar med mig och jag slökör inte!
:squid
Då så. Då har vi nåt att köra passningsspel med ;)

Folks! Jag menar inte *spela fotboll*, jag menar bara passa eller kasta, vad som helst för att öka cirkulationen. Ni skäms väl inte att bli sedda med en liten boll, va?

Jag har en termos kaffe med på lite längre turer, det gör bra nytta med lite värme inombords. Kan kompletteras med nåt tuggbart... :) Och nån liten promenad om det känns kallt och ruggigt.

Om jag nånsin får tag i nån sorts boll igen får hundarna leka med den en stund, så det inte går att känna igen den längre, jag ser ingen som helst glädje i någon sorts boll (förutom de inbyggda förstås).

Däremot håller jag med dig om idén att hålla igång fysiken lite, för att kunna köra hoj längre. Både för att orka längre dagar i sadeln, men även för att förhoppningsvis kunna köra längre upp i åldern. Men då tänker jag mer förebyggande, typ springa/cykla för att hålla igång flåset lite. Jag tänker inte förstöra nöjet med att köra hoj genom att dra fram nån boll när jag är ute och kör, då stannar jag hellre hemma. :rolleyes:

Jag har en termos kaffe med på lite längre turer, det gör bra nytta med lite värme inombords. Kan kompletteras med nåt tuggbart... :) Och nån liten promenad om det känns kallt och ruggigt.

Om jag nånsin får tag i nån sorts boll igen får hundarna leka med den en stund, så det inte går att känna igen den längre, jag ser ingen som helst glädje i någon sorts boll (förutom de inbyggda förstås).

Däremot håller jag med dig om idén att hålla igång fysiken lite, för att kunna köra hoj längre. Både för att orka längre dagar i sadeln, men även för att förhoppningsvis kunna köra längre upp i åldern. Men då tänker jag mer förebyggande, typ springa/cykla för att hålla igång flåset lite. Jag tänker inte förstöra nöjet med att köra hoj genom att dra fram nån boll när jag är ute och kör, då stannar jag hellre hemma. :rolleyes:
Absolut. Men tänk bort bollen då. Det är inget måste, att stå och hoppa på stället är minst lika bra. Det brukar jag göra, då jag inte har haft boll med mig ännu. Men jag har planer för mina bollar vill jag lova. Jag ska i alla fall prova.

Haha du är ju rolig du!...har du missat gympa med Soffan? ....https://www.svtplay.se/video/jxgnbDE/hemmagympa-med-sofia/core?video=visa
:hjarta

Jag cyklar och gymmar, utöver kroppsarbetet i vardagen, som förebyggande. Nu är det förvisso mer troligt att jag skulle ta med mig en cykel än en fotboll på en hojtur, men nej, sånt stannar hemma. Så när baslägret är etablerat för kvällen, så tar jag en promenad och ser mig omkring, det är en bra aktiv vila så att man mjukar upp musklerna. Även om jag hänger en del när jag kör så blir det ju ändå mest statiskt arbete, så det är bra att jobba dynamiskt med musklerna.

Ta med ett gummiband i fickan så kan du stanna till vid någon fin klippa, binda fast gummibandet i en tall och köra utfall.
Bowling-set är inte heller dumt.
Go for it!

Varför inte köra lite Tai Chi vid vägkanten, behövs inga bollar.

giphy-3.gif

Glöm inte Tai Chi walking när ni klivit av hojen:

walk.gif

Last edited:
Varför inte köra lite Tai Chi vid vägkanten, behövs inga bollar.

View attachment 527404

Glöm inte Tai Chi walking när ni klivit av hojen:

View attachment 527405
Hahaha! yes! DET ska jag göra nästa grupptur, lagom efter fikat.

.. är inte det där Taichi-Harley? Han som skapade metoden för återställning av prostatan efter långturer? Han brukar meditera på en klippa i gryningen, naken och insmord i generöst använd motorolja. Han är är väl 120 år idag, still going strong på sin 1964 panhead.

Hörni, det där med bollar, glöm bort det. Jag provade kicka lite med hojstövarna och det går inte.

Möjligtvis kasta tennisboll bara, fram och tillbaka. Eller i en ring om fler än tre pers?

Men bollhandske då, ni vet som i baseboll / softboll? Det är ju skitkul. Men då måste alla ha var sin bollhandske.bollhandke.jpg

Förstår inte varför måste du träna när åker en runda med motorcykeln? Varför inte träna innan du åker hemifrån eller vänta med träningen tills du kommer hem eller rent av ta det dagen efter?

Förstår inte varför måste du träna när åker en runda med motorcykeln? Varför inte träna innan du åker hemifrån eller vänta med träningen tills du kommer hem eller rent av ta det dagen efter?
Precis, på en normal hojtur, pendling eller kortare mål så har träning inget där att göra. Men på längre turer, lediga dagar kan jag fastna på hojen och vill inte åka hem. Jag kan vara ute 6,7,8 timmar på nån av mina endurohojar eller caballeron och helt glömma bort tiden. Det enda jag kollar emellanåt är bensinen ;)

Jag kommer hem solröd, utsvulten och vindbiten (öppen hjälm) stel i hela kroppen, som en skeppsbruten zombi. Fingrarna på höger hand känns alltid stela, handleder, fotleder, jag kan få ont i ländryggen. Konstigt nog blir jag aldrig stel i vänster fingrar (kopplingen).

Ibland kan jag få ideer att köra lite offroad eller grusvägar, stående med stundvis slalom på dom tomma småvägarna. Då blir jag inte lika stel. Sällan kommer jag ihåg att påminna jag mig själv att hoppa av och mjuka upp mig, det är den motionen jag avser här. Dvs hålla kroppen och sinnet i trim under längre dagsturer.

Harlyn orkar jag inte köra längre än 2-3 timmar. Jag körde Stockholm - Åtvidaberg förra sommaren för att kolla på rc-bilar hos Powertoys. Efter ett par timmar på E4an fick jag kramp på insidan av låren av att hålla ihop benen emot tanken. Vinden och sittställningen särar automatiskt på knäna, och tanken är så jäkla bred att jag alltid har en liten spänning i ljumskarna (typ skrev-senorna). Det är väl en vanesak som allt annat, men när jag kom hem den kvällen kändes det som att jag stretchat split hela dagen, som en liten karategroda. Träningsvärken dagen efter satt exakt där jag väntade mig, och så gick jag som Zeb Macahan.

.. jag kanske bara behöver köra med hoj, träna just dom musklerna?

.. är inte det där Taichi-Harley? Han som skapade metoden för återställning av prostatan efter långturer?

Tror inte det är samma snubbe, den här mannen använder Tai Chi walking för att undvika att ramla omkull när det är halt ute. Det är nog det han demonstrerar här, antingen det eller så har han gjort nummer två i byxorna.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back