Fyrdelad intervju med Ben Spies.

Tack för länkarna. Intressant att lyssna på Spies, en riktigt sympatisk kille och det är skönt att slippa höra ”you know”. Ser fram emot att se honom i GP-racing. Gissar att han blir Rossis teamkompis eftersom Rossi kommer stanna hos Yamaha och det blir i längden omöjligt för Lorenzo att vara teamkompis med sin värsta rival. Spies skulle passa perfekt hos Yamaha Fiat 2010.

Tack för länkarna. Intressant att lyssna på Spies, en riktigt sympatisk kille och det är skönt att slippa höra ”you know”. Ser fram emot att se honom i GP-racing. Gissar att han blir Rossis teamkompis eftersom Rossi kommer stanna hos Yamaha och det blir i längden omöjligt för Lorenzo att vara teamkompis med sin värsta rival. Spies skulle passa perfekt hos Yamaha Fiat 2010.
Lorenzo kommer köra Fiat Yamaha 2010.
Spies kan inte gå direkt till Fiat Yamaha pga rookieregeln.
Tidigast han kan köra i fabriksteamet blir 2011 om han går över till Tech 3 2010, vilket inte är klart men han har ju signat med Yamaha för de två närmaste åren men det r inte uttalat var han kommer att köra.

Lorenzo kommer köra Fiat Yamaha 2010.
Spies kan inte gå direkt till Fiat Yamaha pga rookieregeln.
Tidigast han kan köra i fabriksteamet blir 2011 om han går över till Tech 3 2010, vilket inte är klart men han har ju signat med Yamaha för de två närmaste åren men det r inte uttalat var han kommer att köra.
Sorry, jag menar förstås 2011.

2010 kör han väl WSBK? Läste det nyligen, men minns inte var.

Hade glömt ”rookieregeln” i GP - undrar om den blir bestående. Vad gör den för nytta egentligen?

Sorry, jag menar förstås 2011.

2010 kör han väl WSBK? Läste det nyligen, men minns inte var.

Hade glömt ”rookieregeln” i GP - undrar om den blir bestående. Vad gör den för nytta egentligen?
Det är ju lite spekulationer om hur Yamaha formulerat sin press release gällande Spies då det inte är skrivet i klartext att han kör i WSBK 2010. Att platserna i Tech 3 inte heller har fått namngivna förare pekar kanske på att Yamaha avvaktar omo Spies vinner WSBK redan i år. Jag tror Spies borde byta till GP om han ska bli vass där, han är ju lite äldre än många andra rookies.

Rookieregeln kom till för att ge de mindre teamen en chans att få toppförare för att kunna dra in mer sponsorpengar. Hur det kommer funka vet vi väl inte förrän om ngt år.

Tror inte Rossi har så mycket att oroa sig för. Spies är grym men jag tror inte att han är på riktigt samma nivå som "De Fyra" ännu. När Rossi slutat kan han säkert blanda sig i titelkampen och det kanske han själv har insett eftersom han inte har så bråttom att börja köra i MotoGP.

Tror inte Rossi har så mycket att oroa sig för. Spies är grym men jag tror inte att han är på riktigt samma nivå som "De Fyra" ännu. När Rossi slutat kan han säkert blanda sig i titelkampen och det kanske han själv har insett eftersom han inte har så bråttom att börja köra i MotoGP.
Om man kikar över hela hans karriär har han aldrig stressat med något så jag tror inte han är så orolig över det.

Lite mer om Spies och hans besök på Miller Performance School, fyrhjuligt.

http://www.onthethrottle.com/content/view/321/36/

Last edited:
Kanske är det så, frågan är väl om det inte vore bättre att lära sig köra MotoGP i just MotoGP istf WSBK.
Jag tror att Yamaha ser det hela ur ett lite större perspektiv. De har Rossi och Lorenzo som båda har goda chanser att vinna MotoGP de kommande åren. De har Spies i WSBK som också har goda chanser att ge Yamaha titeln de kommande åren. Flyttar de Spies till Tech3 så har de ingen som kan vinna WSBK åt dem och tappar en massa fin reklam för gathojen.

Jag tror att Yamaha ser det hela ur ett lite större perspektiv. De har Rossi och Lorenzo som båda har goda chanser att vinna MotoGP de kommande åren. De har Spies i WSBK som också har goda chanser att ge Yamaha titeln de kommande åren. Flyttar de Spies till Tech3 så har de ingen som kan vinna WSBK åt dem och tappar en massa fin reklam för gathojen.
Det beror iofs på om Edwards eller Toseland går motsatt väg. :)

Flyttar de Spies till Tech3 så har de ingen som kan vinna WSBK åt dem och tappar en massa fin reklam för gathojen.
Spies spelar nog en större och viktigare roll än så för Yamaha. Just nu ser det ju på det hela taget mycket ljust ut för Yamaha, men...

Lorenzo har inga starka band till Yamaha, har ingått avtal om endast ett ytterligare år och vinner han inte titeln 2010 får man väl se det som en naturlag att han går till Ducati eller Honda.

Rossi kommer inte köra MotoGP för evigt (3-4 säsonger till har han nämnt) och inför den dag han bestämmer sig för att det räcker, kommer Yamaha garanterat att vara mycket välförberedda: jag tror de ser Spies som Rossis efterträdare och kommer behålla honom ”no matter what”.

Bifogat

• rpm_a_spies_580.jpg
    rpm_a_spies_580.jpg
    94.4 KB · Visningar: 66
Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...