Fyllecell. hjälp.

Spansk

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2011
Hoj
02, Yamaha , R1
Hej jag har i mina tidigare år vid 18 års ålder lämnat blodprover för att behålla körkortet, efter 3 incidenter i fylle häcken under ett år.

och sedan 1 gång 2011 i januari

sen nu i fredags var det dags igen att bli gripen. :/

och nu har jag börjat fundera det är ju 3 år sen sisst jag låg där . kan detta ställa till det för mitt kort? eller blir det bara en varning.?? tack för svar

Testa att dricka mindre så har du mindre saker att oroa dig för.

Körkortet verkar vara ditt minsta bekymmer.

Sup lugnare.
Eller inte alls.

Ingen aning hur det är med din fråga, men det verkar tydligt att du inte pallar det där?

Det kan nog ställa till det, inte för att jag vet säkert.
Att du återkommande hamnar i fyllecell tyder på att du har problem med spriten, och nog ska ta tag i det däremot. Det är också därför du kan bli av med kortet om du får göra för många besök i fyllecellen.

Trista svaret - dags att skärpa till sig en smula och ta ansvar för vad du gör med ditt liv?

Om jag förstår ditt inlägg rätt så var det alltså 5:e gången du hamnade i fyllecell nu i Fredags, och det du oroar dig för är körkortet?

Du känner inte att det är dags att lära dig av tidigare misstag och lägga ner spriten istället?

Trista svaret - dags att skärpa till sig en smula och ta ansvar för vad du gör med ditt liv?
Håller med SGM, ryck upp dig säg nej till alkohol, man blir bara dum i huvet.
En vacker dag sätter du dig på hojen trots att du "bara är lite bakis", det är inte värt det.

Börja ditt nya nyktra liv idag, NU !!:krama

Last edited:
är vell inte riktigt så jag tänkte övernatta hos dom fler gånger...
Bra.
Jag kan vara glad idag att mitt mc-intresse var starkare än drog och spritsuget när jag var tonåring, istället för att kröka och röka brass som mina dåtida kamrater, så var jag helt besatt av motorcyklar.

Idag vet jag att detta intresse räddade mig från det som många av mina kamrater råkade ut för, må dom vila i frid.

Det är mig veterligen respektive länsstyrelse som beslutar om ev. varning eller indragning av körkort. Polisen står för rapportering. Polisen å andra sidan är inte dumma, ser de dig på stan i om ens misstänkt salongsberusat tillstånd behöver du inte bli förvånad om de nyper dig igen... Så, lägg av med drickat om du vill slippa alkisstämpel..

Fattar inte, kan de dra kortet för att man krökar på fritiden?
Vilket ohyggligt vidrigt förmyndarsamhälle vi fortfarande har i så fall.

Jag tycker det vore märkligt om de skulle kunna snatta körkortet för någon som varit full utan att ha kört bil.

Detta är kopierat från lagtexten se punkt 5, det finns inte något som säger hur många LOB:ar det rör sig om, men det brukar räcka med tre, idag är det Transportstyrelsen inte Länsstyrelsen som beslutar i ärendet. Med andra ord det kan bli problem att behålla körkortet.

Återkallelse av körkort
3 § Ett körkort ska återkallas, om
1. körkortshavaren har gjort sig skyldig till

a) grov vårdslöshet i trafik enligt 1 § andra stycket lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott,
b) rattfylleri enligt 4 § samma lag,
c) grovt rattfylleri enligt 4 a § samma lag,
d) brott mot 30 § första, andra eller tredje stycket lagen (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg, eller
e) brott mot 10 kap. 2 § första, andra eller tredje stycket järnvägslagen (2004:519),

2. körkortshavaren har brutit mot 5 § lagen om straff för vissa trafikbrott och överträdelsen inte kan anses som ringa,
3. körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafikens eller trafiksäkerhetens intresse för förare av motordrivet fordon eller spårvagn,
4. körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,
5. körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort,
6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,
7. körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort,
8. körkortshavaren inte följer ett föreläggande att ge in läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov, eller
9. det fanns hinder mot att utfärda körkort vid tiden för utfärdandet och hindret fortfarande består. Lag (2011:1580).

Det är 2 gånger de senaste 2 åren dom brukar starta utredning. Men nu har ju jag legat där för 5 år sen även 3 gånger så kan ju väga in tänkte jag , men förhoppningsvis klarar jag mig.

Jag tycker det vore märkligt om de skulle kunna snatta körkortet för någon som varit full utan att ha kört bil.

Jo då, det räcker att man anses "opålitlig i nykterhetshänseende" för att dom ska kunna dra in kortet. Bedömningen är så klart helt subjektiv och utan rättssäkerhet eftersom det inte är att anse som ett straff.

Däremot bör man, om man riskerar detta ta och fundera på hur man lyckats blanda in staten så pass i sin alkoholkonsumtion att dom ser sig tvugna att göra något åt den...:fyllisar

Jag ser ung ut och får visa leg på bolaget och så vidare och är 39.

Haha jag har blivit inplockad på gatan som en fjortis och blivit inkallad
till socialen för utredning.

Hehe jag har ju hållt käften och bara åkt med, som spion!

Tanten frågade först om det var ens jag rapporten handlade om.
Sen skrev hon nån rapport...

N.N ser väldigt ung ut trots att han är 38, han tror att det sätter käppar
i hjulet för han.

Snuten blev ju omyndigförklarade efter den operationen.

Regionala skillnader

ja det är skrämmande allt för att staten ska tjäna stålar.

Jag är iofs ganska tveksam till att staten tjänar några stålar på att förvara dig för tillnyktring och dessutom tvingas sätta nån byråkrat på att utreda dina alkoholvanor. Den notan står jag och alla andra skattebetalare för.

Men visst, du kanske köper så sjukt mkt sprit så att staten går plus på alkoholskatten.... :crash

Jag är iofs ganska tveksam till att staten tjänar några stålar på att förvara dig för tillnyktring och dessutom tvingas sätta nån byråkrat på att utreda dina alkoholvanor. Den notan står jag och alla andra skattebetalare för.

Men visst, du kanske köper så sjukt mkt sprit så att staten går plus på alkoholskatten.... :crash[/QUOTE

På samma sätt som RPS sätter en standard för olika polismyndigheter att ta ett
visst antal fortkörare per anställda kan dom även fuska till det med LOB ar.
Bara och plocka.

Eller

Putsa siffrorna, finns exempel på att massa patruller åk ut till en större industri
vid dagsavslut 1630 och kört 1000 blåsprov utanför Volvo...

Länsbögpolismästaren kunde sedan säg att vi uppnått målet med blåsprov.
Ingen var rattfull men han fick dom sista 1000 blåsena för och fixa målet.

Ja, de kan iaf kräva tester för att få en bild av ens alkoholvanor.
Ifall de tycker att man dricker för ofta så åker körkortet...
Only in Sweden, lol.

Angående hur många gånger man ska åka i fyllecell verkar variera, transportstyrelsen hörde av sig till mig första gången jag blev LOBad, jävla muppar...

Back