Fylla på olja på en Ducati 750 Sport 02'a.

Solan skrev:
Jag är ju inte helt säker på att dom verkligen fyllde på ordentligt med olja vid 100-mils servicen men å andra sidan så borde ju lampan säga till då, och den lyser när jag slår på tändningen.

Man måste ju utgå från att en verkstad gör sitt jobb när man lämnar in hojen.... Fast å andra sidan så lämnade jag in min hoj på MC-Varuhuset för att byta till stålomspunna bromsslangar. När jag drog iväg för att testa vad bromsarna gick för så ringde telefonen konstant. Efter 20 missade samtal tänkte jag "Va fan ere frågan om?" och stannade för att svara. Då var det verkstan som ringde för att dom inte hade skruvat fast bromsarna, bara häktad dit bromsoken. Dom kom iaf direkt till Frescati dit jag hade hunnit och skruvade fast dom. Inget ont om MC-Varuhuset. Dom e bäst där tycker jag, och en människa kan göra fel.

Jag oxå :(

Solan skrev:
Jo det e klart jag har.....men jag trodde det var 0,7....så då blir det 1,8 liter istället... :va

Ok.... Jag tittade på flaskan innan jag skrev inlägget och det va exakt 0.8. Iofs så fyllde jag på liiiiiite för mycket, 1 dec kanske.

Solan skrev:
Jag är ju inte helt säker på att dom verkligen fyllde på ordentligt med olja vid 100-mils servicen men å andra sidan så borde ju lampan säga till då, och den lyser när jag slår på tändningen.

Solan! Det är nog dags att du tar hojen till verkstaden så att de får kolla att din oljetryckskontakt inte kärvar.... Fast det kanske TSRD kan lösa med handpåläggning?!?!!? :tungan

Det är inte omöjligt att fylla på drygt 1 liter olja, utan att det är något fel....

Exempel:
Om man varmkör hojen, tömmer ut oljan, tar bort oljefilter, förfilter och låter all olja rinna ur ordentligt.
Sedan sätter man på nytt filter, skruvar på allt annat och häller i olja till övre nivåmärket. Då borde ju allt vara ok eller hur?

Nja, en sanning med modifikation. När man sedan startar hojen fyller man ju oljefilter och oljekylare och kontrollerar man då nivån, kommer den att vara alldeles för låg.

Om man då fyller upp till maxnivå och sedan låter hojen stå en stund, så kommer olja från toppar och oljekyl att rinna ner i sumpen. Tittar man då på oljenivån, har man för mycket olja i motorn...

Enkelt va? :brinnerup

JohanL skrev:
Solan! Det är nog dags att du tar hojen till verkstaden så att de får kolla att din oljetryckskontakt inte kärvar.... Fast det kanske TSRD kan lösa med handpåläggning?!?!!? :tungan

Det är inte omöjligt att fylla på drygt 1 liter olja, utan att det är något fel....

Exempel:
Om man varmkör hojen, tömmer ut oljan, tar bort oljefilter, förfilter och låter all olja rinna ur ordentligt.
Sedan sätter man på nytt filter, skruvar på allt annat och häller i olja till övre nivåmärket. Då borde ju allt vara ok eller hur?

Nja, en sanning med modifikation. När man sedan startar hojen fyller man ju oljefilter och oljekylare och kontrollerar man då nivån, kommer den att vara alldeles för låg.

Om man då fyller upp till maxnivå och sedan låter hojen stå en stund, så kommer olja från toppar och oljekyl att rinna ner i sumpen. Tittar man då på oljenivån, har man för mycket olja i motorn...

Enkelt va? :brinnerup

Hmm...ja superenkelt.....
Ja det är nog dags att lämna in den kanske. När jag köpte den så skulle jag få en gratis 1000-mila service. Men sedan dess har Ducati bytt ägare och det ser kört ut att få ut den nu.... :4skrika

Solan skrev:
Hmm...ja superenkelt.....
Ja det är nog dags att lämna in den kanske. När jag köpte den så skulle jag få en gratis 1000-mila service. Men sedan dess har Ducati bytt ägare och det ser kört ut att få ut den nu.... :4skrika

He-he, lycka till med att få ut något gratis från nissarna på frejgatan, speciellt om det avtalades med den förre ägaren :rolleyes: .

Mer seriöst dårå... Köpte du hojen ny? Har du garanti på den? I så fall ska du tveklöst ta upp det med Ducati Stockholm.

Vad gäller JohanL's kommentar om att man kan fylla på 1 l olja utan att det är något fel.. Jodå, men nu är det ju snarare 2 l (1.8) som gått åt på 400 mils körning... och det är för mycket för en frisk motor.

Nu kan vet jag iofs inte hur alla mätningar gjorts och vid vilka tillfällen och efter vilken typ av körning som oljenivån mätts upp... Visst kan många små diffar åt "olika håll" leda till att man kan tycka att man får fylla på mycket olja... men 1.8 l ÄR mycket oavsett hur man mäter, om man inte har ett gammalt Monster som gått i 4500 mil varav alldeles för mycket på bana :rolleyes: .

Men om oljelampan funkar och motorn låter bra (hur stor rutin har ni - Solan, Roller - på att lyssna på Duccemotorer) så är det väl ingen större fara på taket... Erbjudandet om att titta till Duccen kvarstår :7peta , :) .

Men om hojen nu är 2 år gammal så ska man iallfall byta kamremmar, så det kan ju vara idé att lämna in den på verkstaden enbart för den sakens skull. Jag utgår ifrån att remmarna inte är bytta - enl manualen ska de bytas efter 2'000 mil eller 2 år... Pedanter byter dem betydligt oftare :tummenupp . När man ändå byter remmarna och kollar upp oljeförbrukningen kan det även vara lägligt att kolla upp ventilspelen, bör förövrigt iallafall kollas i samband med "oljedektektivandet".

Nu vet jag faktiskt inte hur lång tid Ducatis garanti sträcker sig... Om garantitiden gått ut kan man ju faktiskt vända sig till andra Ducatimekar än de auktoriserade :) . Men om hojen fortfarande täcks av garantin, och man inte har koll på skruvandet själv, är det bästa att lämna till auktoriserad verkstad.

/T

.

TSRD skrev:
Mer seriöst dårå... Köpte du hojen ny? Har du garanti på den? I så fall ska du tveklöst ta upp det med Ducati Stockholm.

Vad gäller JohanL's kommentar om att man kan fylla på 1 l olja utan att det är något fel.. Jodå, men nu är det ju snarare 2 l (1.8) som gått åt på 400 mils körning... och det är för mycket för en frisk motor.

Men om oljelampan funkar och motorn låter bra (hur stor rutin har ni - Solan, Roller - på att lyssna på Duccemotorer) så är det väl ingen större fara på taket... Erbjudandet om att titta till Duccen kvarstår :7peta , :) .

Nu vet jag faktiskt inte hur lång tid Ducatis garanti sträcker sig... Om garantitiden gått ut kan man ju faktiskt vända sig till andra Ducatimekar än de auktoriserade :) . Men om hojen fortfarande täcks av garantin, och man inte har koll på skruvandet själv, är det bästa att lämna till auktoriserad verkstad.

Ursäkta det långa citatet...

T har rätt, har du garanti kvar så ska hojen genast in på verkstad!
T har rätt, 1.8 liter olja är aldeles för mycket på 400 mil.

Jag ska serva min hoj i veckan har jag tänkt...
Det är iofs en 800, men skillnaden i oljevolym är inte så stor...

Jag ska hälla på olja enligt mitt förra inlägg och mäta ordentligt..... Så slipper jag vara nyfiken! :)

TSRD skrev:
He-he, lycka till med att få ut något gratis från nissarna på frejgatan, speciellt om det avtalades med den förre ägaren :rolleyes: .

Men om hojen nu är 2 år gammal så ska man iallfall byta kamremmar, så det kan ju vara idé att lämna in den på verkstaden enbart för den sakens skull. Jag utgår ifrån att remmarna inte är bytta - enl manualen ska de bytas efter 2'000 mil eller 2 år... Pedanter byter dem betydligt oftare :tummenupp . När man ändå byter remmarna och kollar upp oljeförbrukningen kan det även vara lägligt att kolla upp ventilspelen, bör förövrigt iallafall kollas i samband med "oljedektektivandet".

/T

.

Du verkar ha en grym kunskap på Ducati... :Bugar

Jag köpte den som ny och eftersom den var försenad så skulle jag som sagt få 1000-mila servicen gratis. Men på Ducati e dom frågande till varför jag skulle ha fått det...man e blåst som vanligt. :huvet

Nej jag har ingen större erfarenhet alls av att lyssna på Ducce motorer....den kanske inte alls låter bra egentligen. :confused:

Hur som helst så tyckte dom i alla fall att det verkade vara något knas på mc´n så imorgon ska den in på service och beroende på vad det är för fel så kunde dom ev ta det på garantin ändå. Så jag hoppas på det bästa men har en misstanke om att jag kommer att bli fattig.

Nu har mc´n varit inne på koll och dom har justerat "kompen" och diverse andra saker!?! Så nu ska den inte dra så mycket olja.

Jag blev även övertalad att lämna in den på översyn för byte av kamrem och olja, oljefilter osv och det verkar ju klokt.

Det var ingen fara med att jag kört med lite olja, det ska tydligen till mycket för att det ska gå illa och oljelampan ska börja lysa på den här modellen.

Min 1000-mila service kan jag dock glömma...Som konsument känns det trist att bli snuvad på den men jag kan ändå förstå att dom inte vill stå för allt som den förra ägaren lovade.

/ Solan

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck