Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Zee skrev:RTFM säger jag bara.![]()
Jag du måste ta ner höger underkåpa. Observera att du "mäter" oljan när hojen står upprätt. Inte på sidostödet. Kanske därför du hällde på 1.7 liter?![]()
Nåväl. Hoppas det gick bra.![]()
Victor skrev:Du har inte kollat oljan på 500mil? Det är typ hela sommaren va?
![]()
Solan skrev:Klart den stod upprätt..jag e inte helt ute å cyklar...(jämt)![]()
Zeb_Macahan skrev:Jag då, som kör österrikiskt ståååååååhl? Berätta nu, vad ska jag göra?
//jaG
RoLLER skrev:Byter du till Motard Zeb?
Solan skrev:Vid 100 mil gjorde jag en service på mc´n och då bytte dom olja. Jag trodde väl kanske inte att den var så törstig...men jag vet, jag e en dålig människa...

Zeb_Macahan skrev:För gata, ja.
För bana, nej! Jag ska varva dej nästa år med.....![]()
//jaG
glenoyne skrev:ÖHHH Va??
MVH Martin
Solan skrev:Vid 100 mil gjorde jag en service på mc´n och då bytte dom olja. Jag trodde väl kanske inte att den var så törstig...
TSRD skrev:Vänta lite här nu...![]()
Är hojen ny? Dvs, när du skriver att du lämnade in för en service vid 100 mil, var det den första "100-mila", dvs hade hojen bara gått 100 mil? ...och i så fall, har hojen bara gått 500 mil när du fyllde på 1.7 liter olja??
Eller, är det så att du bara ägt den i 100 resp 500 mil, och att du gjorde den sista påfyllningen när hojen kanske hade gått 4'000 mil, men du bara hade ägt/kört den de senaste 500?
Om hojen är ny, bara gått 500, och du tvingades fylla på 1.7 liter olja (av totala rekommenderade mängden på cirkus 3 liter) efter 400 mils körning så finns det några tänkbara scenarion...
1. Du har hål i motorn...![]()
2. De glömde att fylla på rätt mängd vid 100-mila.![]()
3. Du kört samtliga 400 mil på bana i någon av de snabbaste grupperna.![]()
4. Motorn är trasig...![]()
Om det är punkt 4 och du inte har något synbart läckage (föutom den förmodade röken ur avgassystemet) så är det troligt att kolvringarna/kolvar/cylindern inte mår bra.
Men, ovanstående gäller alltså om motorn bara gått 500 mil. Är det en Ducce som gått över 4'000 mil så kan det börja sticka iväg med oljeförbrukningen pga kolvringar och ventilstyrningar/tätningar börjar bli utslitna...
I vilket fall som helst så ska inte en Duccemotor dra 1.7 liter m på 400 mil... Något stämmer inte. PM:a gärna, eller svara i tråden, om du vill bolla lite mer ideer...
/T
.
Zee skrev:Kan det inte vara det klassiska felet med kopplingpackningen som inte tätar ordentligt?
Fast jag är inte säker på att det gäller framm till 2002-orna..
Hursomhelst, låt hojen stå några dagar o kolla noga om den käcker olja.
RoLLER skrev:Hojen köptes ny. Den har mao. bara gått 500 mil (kanske lite mer nu). Jag fyllde oxå på exakt 0.8 liter olja innan vi skulle ut på en repa.
Solan: Droppar det nån olja ur den där den sår parkerad? Har du kollat så att oljepluggen fortfarande sitter på ordentligt. Jag kunde som sagt var inte dra den så hårt![]()
duccen900ss skrev:^^^^^Har inget med oljeförbrukningen att göra....
TSRD skrev:Eeh? Sorry, men det är något knas på den motorn. SÅ mycket drar inte en ny Ducce. Min nya SSie, som gått längre än den här hojen, drog ingen olja alls. Iofs, den tappade någon enstaka deciliter i direkt anslutning till bankörning, men på gata så drog den i princip inget.
Om du lyckades få i 0.8 liter så måste oljetryckslampan lyst som en fullmogen finne på ett 15-årigt Moppefucko... Du vet att det är grön lampa för neutralen och röd för oljetrycket va...
![]()
På gamla Monster 600:a så fanns det en barnsjukdom som gjorde att ett av cylinderloppen blev ovala, vilket fick till följd att kolven kantrade (med hörbar knackning), och då drog de olja. Men jag har inte hört att detta även händer på 750-motorerna. Finns det något synbart läckage vid någon cylinderfot?
Ducati brukar dock vara generösa med tolkningarna av fabriksgarantin... och om det är en ny hoj med endast 2 år på nacken så kanske ni borde kolla detta med stället som ni köpte hojen på.
Vill du/ni/Solan ha "en oberoende observatör" som kollar på Duccen så få ni höra av er via PM så kanske vi kan lösa det så att jag kommer förbi och kollar på hojen?
/T
.
TSRD skrev:Om du lyckades få i 0.8 liter så måste oljetryckslampan lyst som en fullmogen finne på ett 15-årigt Moppefucko... Du vet att det är grön lampa för neutralen och röd för oljetrycket va...
![]()
Ducati brukar dock vara generösa med tolkningarna av fabriksgarantin... och om det är en ny hoj med endast 2 år på nacken så kanske ni borde kolla detta med stället som ni köpte hojen på.
Vill du/ni/Solan ha "en oberoende observatör" som kollar på Duccen så få ni höra av er via PM så kanske vi kan lösa det så att jag kommer förbi och kollar på hojen?
/T
.
TSRD skrev:Jag tror nog mer på att det blivit något tjall i en cylinder... Om det nu inte är så att verkstaden gjorde ett misstag och fyllde på för lite olja (det har hänt förut)... MEN, om det saknas så mycket olja (åtminstonde en påfyllningsgång av de 1.7 litrarna innebar ju att man pytsade i 0.8 l) så borde oljetryckslampan ha lyst. Min lampa börjar blinka när jag kör med ca 2-3 deciliter för lite olja... Om man kör med nästan 1 liter borta... Tja, har man kollat så att oljelampan funkar? Den ska tändas när ni slår på tändningen med motorn avslagen.
/T
.
TSRD skrev:MEN, 1.7 liter olja på 400 mil är så in i bängen mycket olja...
RoLLER skrev:Jag TROR inte att hon har räknat med dom 0.8 jag pytsade i oxå? Eller har du det Solan?

|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |