Fylla på olja på en Ducati 750 Sport 02'a.

Du kan känna dig lugn min vän Österreich och KTM e ok. Your safe. :martialar :)

Zee skrev:
RTFM säger jag bara. :tungan

Jag du måste ta ner höger underkåpa. Observera att du "mäter" oljan när hojen står upprätt. Inte på sidostödet. Kanske därför du hällde på 1.7 liter? :5sure

Nåväl. Hoppas det gick bra. :tummenupp

Klart den stod upprätt..jag e inte helt ute å cyklar...(jämt) :rolleyes:

Solan skrev:
Klart den stod upprätt..jag e inte helt ute å cyklar...(jämt) :rolleyes:

Nej jag gissade att du gjorde rätt, men man vet ju aldrig! :)

Zeb_Macahan skrev:
För gata, ja.

För bana, nej! Jag ska varva dej nästa år med..... :tungan

//jaG

Skit oxå.... Jag tänte att nu dj*vlar skall Zeb få smaka!

Vad ska du köra bana med då?

Solan skrev:
Vid 100 mil gjorde jag en service på mc´n och då bytte dom olja. Jag trodde väl kanske inte att den var så törstig...

Vänta lite här nu... :va

Är hojen ny? Dvs, när du skriver att du lämnade in för en service vid 100 mil, var det den första "100-mila", dvs hade hojen bara gått 100 mil? ...och i så fall, har hojen bara gått 500 mil när du fyllde på 1.7 liter olja??

Eller, är det så att du bara ägt den i 100 resp 500 mil, och att du gjorde den sista påfyllningen när hojen kanske hade gått 4'000 mil, men du bara hade ägt/kört den de senaste 500?

Om hojen är ny, bara gått 500, och du tvingades fylla på 1.7 liter olja (av totala rekommenderade mängden på cirkus 3 liter) efter 400 mils körning så finns det några tänkbara scenarion...

1. Du har hål i motorn... :död
2. De glömde att fylla på rätt mängd vid 100-mila. :huvet
3. Du kört samtliga 400 mil på bana i någon av de snabbaste grupperna. :yoparty
4. Motorn är trasig... :näsblod

Om det är punkt 4 och du inte har något synbart läckage (föutom den förmodade röken ur avgassystemet) så är det troligt att kolvringarna/kolvar/cylindern inte mår bra.

Men, ovanstående gäller alltså om motorn bara gått 500 mil. Är det en Ducce som gått över 4'000 mil så kan det börja sticka iväg med oljeförbrukningen pga kolvringar och ventilstyrningar/tätningar börjar bli utslitna...

I vilket fall som helst så ska inte en Duccemotor dra 1.7 liter m på 400 mil... Något stämmer inte. PM:a gärna, eller svara i tråden, om du vill bolla lite mer ideer...

/T

.

Solan svarar väl själv men innan hon gör det så kan ju jag svara.

Hojen köptes ny. Den har mao. bara gått 500 mil (kanske lite mer nu). Jag fyllde oxå på exakt 0.8 liter olja innan vi skulle ut på en repa.

Solan: Droppar det nån olja ur den där den sår parkerad? Har du kollat så att oljepluggen fortfarande sitter på ordentligt. Jag kunde som sagt var inte dra den så hårt :(

TSRD: Du verkar kunna din Ducati. Hjälp uppskattas! :tummenupp

TSRD skrev:
Vänta lite här nu... :va

Är hojen ny? Dvs, när du skriver att du lämnade in för en service vid 100 mil, var det den första "100-mila", dvs hade hojen bara gått 100 mil? ...och i så fall, har hojen bara gått 500 mil när du fyllde på 1.7 liter olja??

Eller, är det så att du bara ägt den i 100 resp 500 mil, och att du gjorde den sista påfyllningen när hojen kanske hade gått 4'000 mil, men du bara hade ägt/kört den de senaste 500?

Om hojen är ny, bara gått 500, och du tvingades fylla på 1.7 liter olja (av totala rekommenderade mängden på cirkus 3 liter) efter 400 mils körning så finns det några tänkbara scenarion...

1. Du har hål i motorn... :död
2. De glömde att fylla på rätt mängd vid 100-mila. :huvet
3. Du kört samtliga 400 mil på bana i någon av de snabbaste grupperna. :yoparty
4. Motorn är trasig... :näsblod

Om det är punkt 4 och du inte har något synbart läckage (föutom den förmodade röken ur avgassystemet) så är det troligt att kolvringarna/kolvar/cylindern inte mår bra.

Men, ovanstående gäller alltså om motorn bara gått 500 mil. Är det en Ducce som gått över 4'000 mil så kan det börja sticka iväg med oljeförbrukningen pga kolvringar och ventilstyrningar/tätningar börjar bli utslitna...

I vilket fall som helst så ska inte en Duccemotor dra 1.7 liter m på 400 mil... Något stämmer inte. PM:a gärna, eller svara i tråden, om du vill bolla lite mer ideer...

/T

.

Kan det inte vara det klassiska felet med kopplingpackningen som inte tätar ordentligt?

Fast jag är inte säker på att det gäller framm till 2002-orna..

Hursomhelst, låt hojen stå några dagar o kolla noga om den käcker olja.

Zee skrev:
Kan det inte vara det klassiska felet med kopplingpackningen som inte tätar ordentligt?

Fast jag är inte säker på att det gäller framm till 2002-orna..

Hursomhelst, låt hojen stå några dagar o kolla noga om den käcker olja.

^^^^^Har inget med oljeförbrukningen att göra....

Eeh? Sorry, men det är något knas på den motorn. SÅ mycket drar inte en ny Ducce. Min nya SSie, som gått längre än den här hojen, drog ingen olja alls. Iofs, den tappade någon enstaka deciliter i direkt anslutning till bankörning, men på gata så drog den i princip inget.

Om du lyckades få i 0.8 liter så måste oljetryckslampan lyst som en fullmogen finne på ett 15-årigt Moppefucko... Du vet att det är grön lampa för neutralen och röd för oljetrycket va :D ... :rolleyes:

På gamla Monster 600:a så fanns det en barnsjukdom som gjorde att ett av cylinderloppen blev ovala, vilket fick till följd att kolven kantrade (med hörbar knackning), och då drog de olja. Men jag har inte hört att detta även händer på 750-motorerna. Finns det något synbart läckage vid någon cylinderfot?

Ducati brukar dock vara generösa med tolkningarna av fabriksgarantin... och om det är en ny hoj med endast 2 år på nacken så kanske ni borde kolla detta med stället som ni köpte hojen på.

Vill du/ni/Solan ha "en oberoende observatör" som kollar på Duccen så få ni höra av er via PM så kanske vi kan lösa det så att jag kommer förbi och kollar på hojen?

/T

.

RoLLER skrev:
Hojen köptes ny. Den har mao. bara gått 500 mil (kanske lite mer nu). Jag fyllde oxå på exakt 0.8 liter olja innan vi skulle ut på en repa.

Solan: Droppar det nån olja ur den där den sår parkerad? Har du kollat så att oljepluggen fortfarande sitter på ordentligt. Jag kunde som sagt var inte dra den så hårt :(

duccen900ss skrev:
^^^^^Har inget med oljeförbrukningen att göra....

Teoretiskt sett så kan det faktiskt det... Om de är så att packningen på kopplingskåpan ballat ur så kan det mycket väl "fukta igenom olja där", tillräckligt stort svinn så märks det på "oljeförbrukningen", så att säga.

MEN, 1.7 liter olja på 400 mil är så in i bängen mycket olja... Man ska inte behöva låta hojen stå för att upptäcka ett sådant "läckage", hela hojen borde vara täckt i oljefilm.

Jag tror nog mer på att det blivit något tjall i en cylinder... Om det nu inte är så att verkstaden gjorde ett misstag och fyllde på för lite olja (det har hänt förut)... MEN, om det saknas så mycket olja (åtminstonde en påfyllningsgång av de 1.7 litrarna innebar ju att man pytsade i 0.8 l) så borde oljetryckslampan ha lyst. Min lampa börjar blinka när jag kör med ca 2-3 deciliter för lite olja... Om man kör med nästan 1 liter borta... Tja, har man kollat så att oljelampan funkar? Den ska tändas när ni slår på tändningen med motorn avslagen.

/T

.

TSRD skrev:
Eeh? Sorry, men det är något knas på den motorn. SÅ mycket drar inte en ny Ducce. Min nya SSie, som gått längre än den här hojen, drog ingen olja alls. Iofs, den tappade någon enstaka deciliter i direkt anslutning till bankörning, men på gata så drog den i princip inget.

Om du lyckades få i 0.8 liter så måste oljetryckslampan lyst som en fullmogen finne på ett 15-årigt Moppefucko... Du vet att det är grön lampa för neutralen och röd för oljetrycket va :D ... :rolleyes:

På gamla Monster 600:a så fanns det en barnsjukdom som gjorde att ett av cylinderloppen blev ovala, vilket fick till följd att kolven kantrade (med hörbar knackning), och då drog de olja. Men jag har inte hört att detta även händer på 750-motorerna. Finns det något synbart läckage vid någon cylinderfot?

Ducati brukar dock vara generösa med tolkningarna av fabriksgarantin... och om det är en ny hoj med endast 2 år på nacken så kanske ni borde kolla detta med stället som ni köpte hojen på.

Vill du/ni/Solan ha "en oberoende observatör" som kollar på Duccen så få ni höra av er via PM så kanske vi kan lösa det så att jag kommer förbi och kollar på hojen?

/T

.

Hej och tack!

Ja som sagt så har mc´n gått typ 600 mil totalt. Den varken läcker eller låter konstigt (mer än vad den ska :) ).

Inte heller lös oljelampan (om nu inte den e paj) och neutralens lampa fungerar oxå bra tack, hmm.... :fatta!

Jag kanske borde åka till Ducati och be dom titta på den...trodde inte det var så allvarligt eftersom den går som en klocka nu...

Jag frågade om hon hade en lampa för oljetrycket.

-Vet inte, blev svaret.

Vad är det där för röd lampa då, frågade jag (lös inte).

Vet inte, blev svaret.

Hon e för söt :D

Men e du Ducce expert så vore det ju supersjysst om du kollade på hojen. Jag borde förstås inte lägga mig i kanske.

Fotnot: Varför har inte Ducati en symbol på sina lampor som Yamaha har. En röd lampa bara? Man förstår ju att nåt kanske e fel om det lyser rött men vad e fel? Ok ok.... jag är ingen stjärnmekaniker.

TSRD skrev:

/T

.

TSRD skrev:
Jag tror nog mer på att det blivit något tjall i en cylinder... Om det nu inte är så att verkstaden gjorde ett misstag och fyllde på för lite olja (det har hänt förut)... MEN, om det saknas så mycket olja (åtminstonde en påfyllningsgång av de 1.7 litrarna innebar ju att man pytsade i 0.8 l) så borde oljetryckslampan ha lyst. Min lampa börjar blinka när jag kör med ca 2-3 deciliter för lite olja... Om man kör med nästan 1 liter borta... Tja, har man kollat så att oljelampan funkar? Den ska tändas när ni slår på tändningen med motorn avslagen.

/T

.

Jag är ju inte helt säker på att dom verkligen fyllde på ordentligt med olja vid 100-mils servicen men å andra sidan så borde ju lampan säga till då, och den lyser när jag slår på tändningen.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...