Fylla på olja på en Ducati 750 Sport 02'a.

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Sthlm eller i en stuga nära vattnet.
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Ska det vara så krångligt att fylla på olja på min mc? Måste man verkligen skruva bort kåpor å allt? E det meningen?

Finns det en enklare lösning på det hela?

// SOL
 
Solan skrev:
Ska det vara så krångligt att fylla på olja på min mc? Måste man verkligen skruva bort kåpor å allt? E det meningen?

Finns det en enklare lösning på det hela?

// SOL


Kanske?? Du kanske inte kommer åt utan att ta bort kåpan??

MVH Martin
 
Solan skrev:
Ska det vara så krångligt att fylla på olja på min mc? Måste man verkligen skruva bort kåpor å allt? E det meningen?

Finns det en enklare lösning på det hela?

// SOL

Hmm... Nej, på min 00:a, helkåpa, behövde jag bara dra ur "ploppen" o fylla på!? :)
 
glenoyne skrev:
Kanske?? Du kanske inte kommer åt utan att ta bort kåpan??

MVH Martin

Nej det var ju det jag sa, hmm.

Kåpan måste skruvas av och eftersom den sitter fast med en skruv (inuti kåpan) med den andra sidans kåpa så måste även den skruvas loss...
Det verkar lite väl omständigt....
 
Solan skrev:
Nej det var ju det jag sa, hmm.

Kåpan måste skruvas av och eftersom den sitter fast med en skruv (inuti kåpan) med den andra sidans kåpa så måste även den skruvas loss...
Det verkar lite väl omständigt....


Kom ner till mig så hjälper jag dig ;)

MVH Martin
 
Solan skrev:
Kåpan måste skruvas av och eftersom den sitter fast med en skruv (inuti kåpan) med den andra sidans kåpa så måste även den skruvas loss...

Ta isär höger framblinkerskontakt (sitter stripead på frontkåpsställningen)
Ta bort de 4 skruvarna på undersidan.
Ta bort skruven vid avgasröret
Ta bort de 3 skruvarna vid frontkåpan.
Ta bort skruven på sidan (med den stora brickan) samtidigt håller
du i sidokåpan så att den inte trillar i backen.

Ett alternativ är att sätta en slangbit på en tratt...! :tummenupp
 
JohanL skrev:
Ta isär höger framblinkerskontakt (sitter stripead på frontkåpsställningen)
Ta bort de 4 skruvarna på undersidan.
Ta bort skruven vid avgasröret
Ta bort de 3 skruvarna vid frontkåpan.
Ta bort skruven på sidan (med den stora brickan) samtidigt håller
du i sidokåpan så att den inte trillar i backen.

Ett alternativ är att sätta en slangbit på en tratt...! :tummenupp

Mmmm, italienskt svar på ingenjörskonst.... :pannkyss

//jaG
 
JohanL skrev:
Ta isär höger framblinkerskontakt (sitter stripead på frontkåpsställningen)
Ta bort de 4 skruvarna på undersidan.
Ta bort skruven vid avgasröret
Ta bort de 3 skruvarna vid frontkåpan.
Ta bort skruven på sidan (med den stora brickan) samtidigt håller
du i sidokåpan så att den inte trillar i backen.

Ett alternativ är att sätta en slangbit på en tratt...! :tummenupp

Hmmm...att allt ska vara så enkelt jämt... :)

Slangbit på en tratt lät bra...men man behöver har armar som en anorektiker för att kunna öppna oljelocket. Men dom kanske finns att hyra, ja anorektikerna alltså...
 
Solan skrev:
Man får väl ta det om man ska han en sån snygg hoj... :tomten

Så är det :tummenupp

En trolig förklaring till den tossiga placeringen av oljepåfyllningshålet är att motorn på din nya 02:a har ärvt layout/design från gamla duccar, där det inte var lika mycket kåpor och elände ivägen.

När du ändå har kåporna loss så kan man ju titta på att byta ut vissa skruvar mot "snabbskruvar" (dzus), på så sätt kan det bli lite lättare att plocka av kåpan. Men å andra sidan så brukar det inte behövas fylla på olja sådär vansinnigt ofta...


/T

.
 
TSRD skrev:
Så är det :tummenupp

En trolig förklaring till den tossiga placeringen av oljepåfyllningshålet är att motorn på din nya 02:a har ärvt layout/design från gamla duccar, där det inte var lika mycket kåpor och elände ivägen.

När du ändå har kåporna loss så kan man ju titta på att byta ut vissa skruvar mot "snabbskruvar" (dzus), på så sätt kan det bli lite lättare att plocka av kåpan. Men å andra sidan så brukar det inte behövas fylla på olja sådär vansinnigt ofta...


/T

.

Tack för tipset!

Efter 500mil fyllde jag på 1.7 liter olja...sen vet inte jag om det e normalt eller inte...vet bara att jag borde fyllt på tidigare .. :tomten
 
Solan skrev:
Tack för tipset!

Efter 500mil fyllde jag på 1.7 liter olja...sen vet inte jag om det e normalt eller inte...vet bara att jag borde fyllt på tidigare .. :tomten


Du har inte kollat oljan på 500mil? Det är typ hela sommaren va?
:jisses
 
Solan skrev:
Tack för tipset!

Efter 500mil fyllde jag på 1.7 liter olja...sen vet inte jag om det e normalt eller inte...vet bara att jag borde fyllt på tidigare .. :tomten

Oj, en "normal" påfyllning räknas i ett fåtal deciliter. :fakta

Påminn mig om att jag inte ska köpa din hoj i nästa hand...

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
Mmmm, italienskt svar på ingenjörskonst.... :pannkyss

//jaG

Dra inte in andra italienska hojar i det här :fatta! bara för att ducati bygger lite dumt ibland så gör inte alla italienska hojar det :rolleyes:
 
Lam-Kaka skrev:
Dra inte in andra italienska hojar i det här :fatta! bara för att ducati bygger lite dumt ibland så gör inte alla italienska hojar det :rolleyes:

Du viftar i mörkret min herre.... italienare är likadana allihopa.... :gnissla

//jaG
 
RTFM säger jag bara. :tungan

Jag du måste ta ner höger underkåpa. Observera att du "mäter" oljan när hojen står upprätt. Inte på sidostödet. Kanske därför du hällde på 1.7 liter? :5sure

Nåväl. Hoppas det gick bra. :tummenupp

P.S. Förbannat fina hojar, Ducc SS. Och de som vill påstå att Duccar suger o det ena med det fjärde, who cares.. låt dem köra sina riskokare. :hihi
 
Zee skrev:
RTFM säger jag bara. :tungan

Jag du måste ta ner höger underkåpa. Observera att du "mäter" oljan när hojen står upprätt. Inte på sidostödet. Kanske därför du hällde på 1.7 liter? :5sure

Nåväl. Hoppas det gick bra. :tummenupp

P.S. Förbannat fina hojar, Ducc SS. Och de som vill påstå att Duccar suger o det ena med det fjärde, who cares.. låt dem köra sina riskokare. :hihi

Jag då, som kör österrikiskt ståååååååhl? Berätta nu, vad ska jag göra?

//jaG
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top