fylla kronan

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Håller på och bygger halvseriös fighter av min gixxer 400. Fatbarstyre är inhandlat samt acerbis cyclope lampa. Ny lack och ev höjning av ässet ligger och lurar på listan över vad som ska göras.

Men till frågan: Ska ju borra upp orginalkronan och bulta fast mina raisers. Har hör ryktas om att man kan fylla i kronan med kemisk metall eller nån form av aluepoxy. Hur går detta till? Behövs det för hållfastigheten?

/matte_mannen

Skulle aldrig chansa o borra kronan...Är nog lite krafter man har o leka med?
I vilket fall så ser det förjäkligt snikigt ut...

Dessutom om man på något sätt påstår sig vara seriös så köper man väl en riktig krona istället för att borra o gegga med en massa gucka?

www.lslmotoradtechnik.de
www.boove.se
www.hightechforfun.de

Superbee skrev:
Skulle aldrig chansa o borra kronan...Är nog lite krafter man har o leka med?
I vilket fall så ser det förjäkligt snikigt ut...

Dessutom om man på något sätt påstår sig vara seriös så köper man väl en riktig krona istället för att borra o gegga med en massa gucka?

www.lslmotoradtechnik.de
www.boove.se
www.hightechforfun.de

Nah... finns inga eftermarknadskronor till min hoj, och dessutom är den betydligt lättare (mindre krafter i spel) en större literhojar där folk ofta borrar i kronan med gott resultat.
Tycker inte heller det ser speciellt sniket ut, orginalkronan är ju oftast snyggare än billiga eftermaknadsgrejor.

Vill gärna ha svar av någon som har erfarenhet av ett sådant här ingrepp. Är aluepoxyt rinnande? eller är det som kemisk metall att man bara smetar på och spacklar?

"billiga eftermarknadsgrejor"??!

say no more...

Köp i varje fall en extra från skroten innan du börjar borra kan väl vara ett bra tips? Personligen skulle jag nog föröka lämna in kronan o be nån svetsa i lite mer material i den istället för att gegga med "kemisk metall" m.m.

Nu ska jag inte störa i din tråd, hoppas du får nå bra tips av någon vebomekare som borrat i originalet ;)

Last edited:
Superbee skrev:
Personligen skulle jag nog föröka lämna in kronan o be nån svetsa i lite mer material i den istället för att gegga med "kemisk metall" m.m.

Skulle dock tro att detta lämnar sprickbildningar som gör den svagare än om du nu skulle smeta kemisk metall, dock är inget av dom bra förslag i min mening.

Kolla upp om det finns ngn utbildning på CNC i stan och be ngn av eleverna göra en i studie syfte med hjälp av mått från din orginal?

Jag fyllde ut min med alu-epoxy (kommer inte ihåg vilket märke).
Ska ta med den till jobbet och röntga den så får vi se vad 1 1/2 års misshandel har lett till.
Inga sprickbildningar på ytan i varje fall.
Återkommer med svar senare...

Lånar tråden och ställer en relavant fråga.

Är det någon som överhuvudtaget hört talas om någon vars hemmaborrande orginalkrona gått sönder?

Svetsa eller borra tror jag ger samma effekt om nu något av det ger mindre hållfasthet

Last edited:
da-geez skrev:
Lånar tråden och ställer en relavant fråga.

Är det någon som överhuvudtaget hört talas om någon vars hemmaborrande orginalkrona gått sönder?

antagligen inte ,aluminium har ju en tendens att vara segt så sprick bildning borde väll aldrig hända.

Om de gör det så finns det ju folk som kan svetsa aluminim, svetsen går väll att göra med bättre hålbarhet än vad det var innan

Mr Helmut skrev:
aluminium har ju en tendens att vara segt så sprick bildning borde väll aldrig hända.

va?
det stämmer inte med den allmänna erfarenheten iaf.

Alu är inte segt. Problemet med alu brukar snarast ligga i att när det går sönder så spricker det ordentligt medans stål går fint att böja tillbaka.

Vad gäller sprickbildning i en krona så bör man nog först fråga sig hur krafterna ser ut och vart dom är störst. Ett hål blir givetvis en brottanvisning men sitter det på rätt ställe kanske det inte är det som ger sig först. Hade jag inte varit för slö så hade någon kunnat få ge mig en CAD-modell av det så skulle jag kunnat köra det i CosmosWorks på jobbet så hade man ganska snabbt sett vart det hade gett sig.

gthyni skrev:
va?
det stämmer inte med den allmänna erfarenheten iaf.

men de är ju inte precis att ha ska böja kronan fram å tillbak, några droppar t-röd å borra så skär de fint ska du se

da-geez skrev:

Borde man inte kunna "testa" det hela genom att ställa sig och bända i styret på alla möjliga håll och så hårt man orkar? Styret kan ju aldrig utsättas för större krafter än vad man själv orkar åstadkomma med armarna menar jag. Möjligtvis när man går i backen, men då har man ju ingen nytta av det längre. :gnissla

PacMan skrev:
Borde man inte kunna "testa" det hela genom att ställa sig och bända i styret på alla möjliga håll och så hårt man orkar? Styret kan ju aldrig utsättas för större krafter än vad man själv orkar åstadkomma med armarna menar jag. Möjligtvis när man går i backen, men då har man ju ingen nytta av det längre. :gnissla

Kan säga att kronan belastas ganska rejält när man bromsar eller slår ner från en bakhjulsåkning. Om kronan inte belastades mer än de krafter som påverkar den när man svänger kunde man ju lika gärna strunta i den övre kronan.

Dannez1000 skrev:
Om kronan inte belastades mer än de krafter som påverkar den när man svänger kunde man ju lika gärna strunta i den övre kronan.

Jaha,
menar du att det skulle vara tillräckligt stabilt om man har 2
som håller ihop gaffelbenen istället för 3. Det är det nog inte
så många andra som tror utanför chopperbyggarvärlden.

kan ju alltid lämna in o svetsa fast ett par risers(bli snyggt om dom e duktig) om du e osäker...
men jag tycker inte de verka som övre kronan utsätts för nåra större krafter...

Satte själv raisers på en krona från en GSX R 750 men jag utnyttjade befintliga gängade hål och en stödplatta i 4 mm alu på undersidan av kronan, plattan är fastskruvad på undersidan av kronan och raisernas är i sin tur bultade i stödplattan, har hållit utan några som helst problem i 3 år nu.

P.S. Dom enda krafterna överkronan tar är krafterna du själv utsätter den för när du bromsar osv.

Last edited:
matte_mannen skrev:
Hej!

Men till frågan: Ska ju borra upp orginalkronan och bulta fast mina raisers. Har hör ryktas om att man kan fylla i kronan med kemisk metall eller nån form av aluepoxy. Hur går detta till? Behövs det för hållfastigheten?

/matte_mannen

Hållfastheten ändrar sig inte ett dugg för att du kleggar på epoxi.
Styrkan i en härdplast är långt ifrån aluminiums, den skjuvas av i gränssnittet vid minsta elastisk deformation hos metallen, osv.
Får att bidraga till styrkan behöver plastens ytterfibrer kunna ta lika mycket, eller mer, last än vad aluns sträckgräns tål... no way.

Använd befintliga hål och klura ut någon adapter istället.

Tänkte egentligen svetsa men killen som skulle göra det drog på semester.
Så det blev fyllning av håligheterna samt en stor bricka på undersidan.

När man fyller i med epoxy så gör man det för att ha en jämnare/slätare yta för tex. en större bricka till muttern. Och därigenom fördela alla krafter på en större yta än med en liten bricka.
I mitt fall skulle jag inte fått plats med en bricka överhuvudtaget.

Det är inte själva hålet i styrkronan som kommer ta upp dom största krafterna i samband med körning. Det är den delen av styrkronan som ligger an mot risersen samt motsvarande del som brickan/muttern tar emot på undersidan.

Ju större kontaktyta på risersen och brickan/muttern på undersidan desto bättre fördelning av krafterna.

Back