fylla kronan

Dannez1000 skrev:
Kan säga att kronan belastas ganska rejält när man bromsar eller slår ner från en bakhjulsåkning. Om kronan inte belastades mer än de krafter som påverkar den när man svänger kunde man ju lika gärna strunta i den övre kronan.

Nej, det är klart, men du kan ändå aldrig påverka styret med mer kraft än du vad du orkar med armarna. Det är ju du själv som utsätter styret för kraft när du bromsar och ska hålla emot.

Maax skrev:
Satte själv raisers på en krona från en GSX R 750 men jag utnyttjade befintliga gängade hål och en stödplatta i 4 mm alu på undersidan av kronan, plattan är fastskruvad på undersidan av kronan och raisernas är i sin tur bultade i stödplattan, har hållit utan några som helst problem i 3 år nu.

P.S. Dom enda krafterna överkronan tar är krafterna du själv utsätter den för när du bromsar osv.

Ja en stödplatta på baksidan kan ju vara en bra idé. Får ta och kolla lite på det...

elwe skrev:
Hållfastheten ändrar sig inte ett dugg för att du kleggar på epoxi.
Styrkan i en härdplast är långt ifrån aluminiums, den skjuvas av i gränssnittet vid minsta elastisk deformation hos metallen, osv.
Får att bidraga till styrkan behöver plastens ytterfibrer kunna ta lika mycket, eller mer, last än vad aluns sträckgräns tål... no way.

Använd befintliga hål och klura ut någon adapter istället.

Befintliga hål? Det är ju sporthoj vi snackar här! :hihi Har ju clip-on på nu.

Tanken med epoxyn är ju att man ska få en plan yta så att man kan fördela kraften med en stor bricka på undersidan...

Både jag och en polare byggde om våra damer med kemisk metall, tog sikte med den lilla borrmaskinen å hoppades på hyffsad passform. Lade megabrickorna under som stöd sen var det bara å köra.
Nemas problemas

matte_mannen skrev:
Ja en stödplatta på baksidan kan ju vara en bra idé. Får ta och kolla lite på det...

Tanken med epoxyn är ju att man ska få en plan yta så att man kan fördela kraften med en stor bricka på undersidan...

Då är det bättre att göra distanser på baksidan som du antingen svetshäftar fast eller limmar med t ex LocTite 638.
På ovansidan planförsänker du så att dina raisers får bra anläggning.
Fråga runt på några verkstäder om de har en Granlund planförsänkningssats.
Har du borrat hålen så styr du bara i dem för att få din planförsänkning.

matte_mannen skrev:

Tror han menar/ jag menar befintliga hål på undersidan. På kronan till GSXR 750 fanns redan 4 fästpunkter för bla tändningslås ( M8 tror jag ) betydligt hållbarare att bulta fast stödplattan i dessa än i spackel ( skulle jag tro )

Använde sedan styrhållare från en Yamaha 400 som hade integrerade bultar som gick genom kronan ( hål som du får borra o helst planförsänka ett par mm med en rostfri bricka som ytterligare stöd ) sedan genom ca 15 mm långa distanser i alu o slutligen genom stödplattan som är bultad i kronan med 4 M8 bultar.

Hittade en bild på hur kronan blev.

Bifogat

• Honda1.jpg
    Honda1.jpg
    134.3 KB · Visningar: 112
Det verkar som om de flesta tror att den övre kronan är till för att fästa styret i och att undre gaffelkronan tar upp all kraft från gaffeln. I själva verket går en hel del av kraften från gaffeln genom den övre kronan också, merparten går dock genom den undre. Genom att borra i gaffelkronan försvagar man den, det kan vi nog vara ganska överens om. Ett grovt ANTAGANDE är att allt är överdimensionerat med minst en faktor 1,5, så det BORDE finnas marginaler för detta. För att förbättra oddsen bör man borra mitt i kronan, ej nära kanten (definitivt inte nära bakkanten) och ta bort eventuella sprickanvisningar i/runt hålen man borrat. Någonting stort som håller emot på baksidan, bricka med utan klägg är också en fördel.
Själv så skulle jag dock lagt ut några kronor på en ny krona.

vi har borrat i en sukke 750 -98 den har varit i backen att antal gånger och kröökt styret men ingen spricka än i alla fall..verkar vara det sista som går sönder...

99% av de fighters som rör sig i finland har iborrade risers, svindyrt att köpa färdiga 500e++ och så enkelt att borra in risers. med rätt fästning ska det nog inte vara nån fara (använd rätt bultar så inte riserna kommer igenom kronan mitt i en wheelie nångång..)

Back