Fy . Teorin imorgon.

HanneZ skrev:
Jag gör ganska måste saker som jag vet är fel. Speciellt den första tiden med körkort. Jag tror du är på tok för mogen för o köra sporthoj :D

:) f-n jag är bara 27 än så länge, så inga gynstolar eller kromstånkare för min del. Sporthoj for life !

Jag är ingen moraltant/gubbe, jag har också gjort fel i trafiken och gör fel i trafiken. Bara man tänker sig lite för innan man gör ett avsiktligt fel.. (t.ex dra på lite fart över diverse fartgränser).. Man behöver inte göra det mitt i stan bland massor med folk o trafik t.ex !

Sandstrom skrev:
Jag skulle gissa på 75/25... 75% som skiter i det och 25% rena felaktigheter. Bara i det här forumet har det ju varit folk som åkt dit för massa felparkeringar p.g.a. okunnighet (parkering av mc på cykelbana, parkering i en t-korsning osv.).

Men att jag gissar på att det är färre felparkeringar p.g.a okunskap än folk som skiter i det beror ju på att det är obligatoriskt att lära sig parkeringsregler när man tar körkort. Hade man inte utbildat folk i det tror jag att betydligt fler skulle åka på böter p.g.a. ren kunskapsbrist. Dessutom skulle ju det öka på totala antalet felparkeringar som ställer till problem i städer. Håller du inte med?
Jag menar inte att man inte ska utbilda folk. Jag menar att man ska skippa teoriprovet. Uppkörningskontrollanten kan förslagvis ungefär en gång i minuten under stadskörning peka på bilar och fråga om den är felparkerad och isåfall fråga varför. Då blir det lite mer jordnära än ett värdelöst test med samma bilder sen 1997.

om man nu tycker man kann allt...varför bry sig...det tar inte speciellt lång tid att skriva ett teoriprov och det kostar inte speciellt mycket...

sen så är det ett bra sätt för folk att läsa böckerna....förmodligen hade inte många läst dem om man inte hade haft provet...

majoon skrev:
om man nu tycker man kann allt...varför bry sig...det tar inte speciellt lång tid att skriva ett teoriprov och det kostar inte speciellt mycket...

sen så är det ett bra sätt för folk att läsa böckerna....förmodligen hade inte många läst dem om man inte hade haft provet...
Det är inte särskilt många som läser dom nu heller. Dom flesta övar på datorn eller via pärmar. Ett "1:a X 2:a"-test är mkt lättare att klara än om en människa ställer frågor om man på riktigt måste kunna svara på dom.

Men som sagt, hur man inte lyckas o klara är för mig ett mysterium. 4:a alternativ, 2 är tokfel, 1 är halvgalet och de sista är rätt...

nä...men även om man nu inte är seriös så lär man sig säkert nåt nyttigt på det....

har förståelse för att man kan kugga nån gång...men inte flera gånger...

...sen så kan jag hålla med om att det kan kännas löjligt för dem som haft körkort länge....men e man ny o inte kört bil/hoj etc. i trafiken kan det bara vara nyttigt...

lorkan skrev:
FAN ! ! ! ÅT HELVETE MED DET. :huvet :4skrika :pangihuve :tummenner

Besökte VV's headquarter idag klockan 15:10. Provet var otroligt mycket svårare än de teoriprogram jag gjort privat på dator etc. Jag var 3 slarvfel och 3 fel angående väjningsplikter ifrån ett G.

Var du 6 fel från ett G ???

Rätta mig om jag har fel.
Provet består av 70 frågor, man måste klara 52 för att bli godkänd.
Och då klarade du 46 ? 24 fel...
Tror ni verkligen att man får körkortet i ett Kellogs paket ?
Jag tror att det är bättre att plugga så att man lär sig trafikreglerna, istället för att plugga in just dom frågorna som man "tror" kommer på provet.

Ekberg skrev:
Var du 6 fel från ett G ???

Rätta mig om jag har fel.
Provet består av 70 frågor, man måste klara 52 för att bli godkänd.
Och då klarade du 46 ? 24 fel...
Tror ni verkligen att man får körkortet i ett Kellogs paket ?
Jag tror att det är bättre att plugga så att man lär sig trafikreglerna, istället för att plugga in just dom frågorna som man "tror" kommer på provet.

polaren skrev upp häromdagen, han tanka ner bonniers mc prog från 2005, med 4 olika test, han gjorde dessa och sedan skrev upp efter ca 10 dagar , han tyckte det var ok, det enda som inte var med på testet mot "bonniers"
var försäkring frågor samt lite små krafs han klara sig med 5 fel totalt, tyckte det var för lätt att göra teori prov i dagens läge,

på min tid var det 40 frågor + 10 tillägg samt att alla frågor kunde vara rätt,
tycker dom borde ha kvar det systemet i stället, i dag verkar det för lätt att ta körkort, iof bara vad jag tycker

Den viktiga/svåra biten i att ta körkort är ju ändå själva uppkörningsmomenten.. olika svårt för olika individer.. Visst är det så med teorin också men kan man inte hantera fordonet så kvittar det ju hur mycket av teorin kan kan..

Plugga nu ordentligt både teori o körning, det ska jag göra för man vet aldrig.. det kan en vacker dag rädda liv.

Vill träna körning NU (nej vänta.. istiden är här!) :mad:

Motin skrev:
Den viktiga/svåra biten i att ta körkort är ju ändå själva uppkörningsmomenten.. olika svårt för olika individer.. Visst är det så med teorin också men kan man inte hantera fordonet så kvittar det ju hur mycket av teorin kan kan..

Plugga nu ordentligt både teori o körning, det ska jag göra för man vet aldrig.. det kan en vacker dag rädda liv.

Vill träna körning NU (nej vänta.. istiden är här!) :mad:

sant, därför börjar man med teorin, klarar man inte den skall man inte åka själv i trafiken,det jag tycker är att man kan chansa sig i genom nya teori proven det är kasst enl min mening då endast ett alt på varje fråga är rätt.

mojjsan skrev:
polaren skrev upp häromdagen, han tanka ner bonniers mc prog från 2005, med 4 olika test, han gjorde dessa och sedan skrev upp efter ca 10 dagar , han tyckte det var ok, det enda som inte var med på testet mot "bonniers"
var försäkring frågor samt lite små krafs han klara sig med 5 fel totalt, tyckte det var för lätt att göra teori prov i dagens läge,

på min tid var det 40 frågor + 10 tillägg samt att alla frågor kunde vara rätt,
tycker dom borde ha kvar det systemet i stället, i dag verkar det för lätt att ta körkort, iof bara vad jag tycker

Håller med. när jag tog B-kortet så va det samma teori 40 frågor och alla alternativ kunde vara rätt...skrev för A förra året och det va pisslätt mot det gamla så gå tillbaka till det så folk måste plugga ordentligt.

Micke_Nilsson skrev:
Håller med. när jag tog B-kortet så va det samma teori 40 frågor och alla alternativ kunde vara rätt...skrev för A förra året och det va pisslätt mot det gamla så gå tillbaka till det så folk måste plugga ordentligt.
I samma veva försvårade dom uppkörningen också, så det va ju ganska vettigt. Att fokusera bilkörning på teori är kanske inte så smart.

HanneZ skrev:
I samma veva försvårade dom uppkörningen också, så det va ju ganska vettigt. Att fokusera bilkörning på teori är kanske inte så smart.

då skulle ju gamla teori systemet i hop med nya uppkörnings systemet vara optimalt då..skall inte vara lätt att ta kk,det skall vara svårt och inget man bara går och tar..

till trådskaparen, enl vad jag hört kan du boka tid direkt,inte som förr du måste vänta minst 3 vek innan du kan boka igen, så rappa på du så kanske du kan skriva igen nästa vecka, och du lycka till.

Last edited:
mojjsan skrev:
då skulle ju gamla teori systemet i hop med nya uppkörnings systemet vara optimalt då..skall inte vara lätt att ta kk,det skall vara svårt och inget man bara går och tar..

till trådskaparen, enl vad jag hört kan du boka tid direkt,inte som förr du måste vänta minst 3 vek innan du kan boka igen, så rappa på du så kanske du kan skriva igen nästa vecka, och du lycka till.
Ja de vore ju ett steg i rätt riktning.

mojjsan skrev:

Kommer ihåg att min teorilärare berättade om skillnaderna mellan nya och gamla teoriprovet när jag höll på och ta bilkörkort förra milleniet. Om jag inte minns fel så finns det fler alternativ på det nya än vad det fanns på det gamla. (210 mot 160 om jag inte minns helt fel)

Men jag tycker att det gamla teoriprovet var svårare och tvingade även de som haft ganska lätt för sig till att plugga. Har man ganska lätt för sig så sätter man det nya provet efter att ha bläddrat i körkortsböckerna.

I det gamla provet fanns inte möjligheten att chansa så mycket heller. Nu är det fyra alternativ där två oftast kan uteslutas pga att det är så uppenbart dumma. Ett alternativ är nästan rätt och ett alternativ är helt rätt.

Jag ska inte dissa det nya provet så mycket då jag skrev sämre på det än vad jag gjorde på det gamla när jag tog B-körkortet.
Alla rätt när jag skrev för bil 1998 och 55 rätt när jag skrev för mc. :va
Men godkänt räcker gott och väl. :banana

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion