Fy . Teorin imorgon.

Motin skrev:
Precis min poäng tidigare i tråden.. Att bara lära sig för stunden är farligt för sig själv och framför allt andra i trafiken !

hum...

Tycker så här... Har man redan KK för bil så borde man inte behöva skriva om allt igen. Utan bara några komp. frågor angående MC. Annars skulle man väl lika gärna kunna bli av med B behörigheten igen, eftersom man inte klarade teorin.
Sen kan man inte jämföra något som står i en bok med verkligheten. Praktik V.S. Teori.... har man redan haft B kort i en 4-5 år så har JAG i alla fall fått en annan bil en den som man läser om i boken. Då svara man lätt på frågorna efter egen erfarenhet och kanske inte alltid håller med boken eller svaren på frågorna...

Motin skrev:
Precis min poäng tidigare i tråden.. Att bara lära sig för stunden är farligt för sig själv och framför allt andra i trafiken !

Teoriprovet är bara larv ändå. Hur många frågor har verkligen med trafiksäkerhet att göra?
Hur många har fått sätta livet till p.g.a. felaktig parkering inom datumzon t.ex?

Nä det handlar om sunt förnuft, att tydligt visa andra vad man tänkt att göra härnäst samt uppsikt, då klarar man sig undan bäst.

Du verkar ha mkt åsikter kring det här med körkort o så, min fråga till dig är hur det går med övningskörningen :hihi

Herman skrev:
Tycker så här... Har man redan KK för bil så borde man inte behöva skriva om allt igen. Utan bara några komp. frågor angående MC. Annars skulle man väl lika gärna kunna bli av med B behörigheten igen, eftersom man inte klarade teorin.
Sen kan man inte jämföra något som står i en bok med verkligheten. Praktik V.S. Teori.... har man redan haft B kort i en 4-5 år så har JAG i alla fall fått en annan bil en den som man läser om i boken. Då svara man lätt på frågorna efter egen erfarenhet och kanske inte alltid håller med boken eller svaren på frågorna...

Visst kan hålla med om att om man haft b-körkort så borde man veta en hel del (dock långt ifrån alla som gör det). Bra att färska upp vad som gäller osv, och faktum är att det är bra skillnad på att köra hoj än att köra bil. Teorin är ju till för att man ska veta vad som gäller i trafiken och annat just för det fordon som man gör provet för. Bil resp mc beteer sig även olika..

Givetvis ska man förstå att bara för att man får kortet i handen så är man inte fullärd, det lär man aldrig bli eftersom ingen kan förutse vad som kan ske i trafiken till 100%.

Tycker bara inte man ska uppmuntra folk till att träna på att svara på frågor istället för att verkligen förstå varför man ska göra vissa saker och inte.

Sen det där med frågorna.. på 5 år kan det hända och händer en del i trafikreglerna.. därför är det ju inte säkert att man kan det man kunde för 5 år sen när man sen ska skriva upp för mc t.ex.

HanneZ skrev:
Teoriprovet är bara larv ändå. Hur många frågor har verkligen med trafiksäkerhet att göra?
Hur många har fått sätta livet till p.g.a. felaktig parkering inom datumzon t.ex?

Nä det handlar om sunt förnuft, att tydligt visa andra vad man tänkt att göra härnäst samt uppsikt, då klarar man sig undan bäst.

Du verkar ha mkt åsikter kring det här med körkort o så, min fråga till dig är hur det går med övningskörningen :hihi

Håller med, datumzoner osv är ju inte det viktiga ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Jo jag har åsikter som alla andra, bara för att ja inte har mckort ännu så betyder inte det att jag automatiskt är eller kommer vara mycket sämre förare än t.ex dig. Har haft bilkörkort över 6 år men ja tror o vet att ja inte är kung i trafiken för det, sunt förnuft o vara vaken i trafiken är grejen.

HanneZ skrev:

Vore teoriprovet larv så skulle de väl avskaffa det eller ???

Liiiiite svårt att övningsköra med 3-4 decimeter snö ute..

Att boken inte har rätt i allt 100% när det gäller vad som görs och händer i praktiken är ju en sak.. Men nu har VV satt upp det så att kan man det som står i STR:s böcker så klarar man teoriprovet.. och utan godkänt teoriprov så närmar man sig ju itne direkt körkortet.

Tyckte många av frågorna var urkorkade när ja skrev upp för både bil o nu sist mc.. men visste man vad som gällde så klarade man dem ändå.

Sen tycker jag att om man skriver upp för bil o mc "samtidigt" eller med kort mellanrum så borde man bara få kompletteringsfrågor.

Hehe, lugn o fin nu det va bara en lite skämtsam pik :) Du får ha precis hur mkt åsikter du vill.

Jag tycker allt att teoriprovet är ganska larvigt och varför dom inte tar bort styrker inte direkt att det inte skulle va larv(hum många negationer där, blev de rätt måntro? :)). Nä för mig får dom gärna skippa teorin, möjligtvis kan uppkörningskontrollanten ställa lite frågor kring moment som inte va möjligt att utföras på uppkörningen. Sen tycker jag man skall införa uppkörningen var 5:e år för alla som vill behålla körkortet så vi slipper alla gamla gubbar o skit som inte kunnat vrida på nacken dom senaste 15 åren men som ändå tycker sig ha rätten att köra bil.

DaLorD skrev:
Min polare från västerås skrev upp igår....

Efter att ha varit i Valdesier (stava??) och åkt skidor i ett par veckor kommer han hem.... blir sjuk.... kommer på i tisdags kväll att han ska skriva upp onsdag lunch.... laddar hem körkortsprov för MC.... testar en gång och blir underkänd.... kör nnåra gånger till....

Dagen efter går han dit o provar ändå..... klarar det med 2 poängs marginal.. :tummenupp

Shit! Vissa har det lätt för sig! :rolleyes:

Själv behövde jag komma ut i trafiken och få lite praktiskt övning för att få till det. Då satt det direkt. :)

HanneZ skrev:
Sen tycker jag man skall införa uppkörningen var 5:e år för alla som vill behålla körkortet så vi slipper alla gamla gubbar o skit som inte kunnat vrida på nacken dom senaste 15 åren men som ändå tycker sig ha rätten att köra bil.

Tycker som du MEN det ska bara gälla 18 åringar och gubbar o kärringar som fyllt 60+ :). Rent livsfarliga i trafiken !
:död

Ja alltså 18 åringar borde få en "flygande inspektions uppkörning" :). Det skulle jag lätt införa om jag hade "makten".

Motin skrev:
Tycker som du MEN det ska bara gälla 18 åringar och gubbar o kärringar som fyllt 60+ :). Rent livsfarliga i trafiken !
:död

Ja alltså 18 åringar borde få en "flygande inspektions uppkörning" :). Det skulle jag lätt införa om jag hade "makten".

Varför skulle de inte gälla alla!??!.. Efter några år i trafiken så ser man att ålder inte spelar något roll..

Herman skrev:
Varför skulle de inte gälla alla!??!.. Efter några år i trafiken så ser man att ålder inte spelar något roll..

Det var menat som ett skämt/påställning men faktum är att nytaget körkort o ny i trafiken är farligare än nån som är van o äldre har det också jobbigar i trafiken.

kan hålla med om att många frågor är löjliga men utan ett teoriprov hade många förmodligen inte lärt sig trafikreglerna....

..varje år är det alltid någon mopedist som får sätta livet till för att de saknar kunskaper om de grundläggande trafikreglerna :(

Herman skrev:

Alltså, seriöst, har man körkort för bil så ska man inte ens behöva reflektera över att få svara på de frågorna igen. Det finns trots allt buss och moped/cykel för de som inte är intresserade av att lära sig vad som gäller och sedan underhålla kunskaperna och uppdatera varefter trafikbestämmelserna ändras.

Ja, jag talar med egen erfarenhet... sex år mellan teoriprov för B och A-kort.

majoon skrev:
kan hålla med om att många frågor är löjliga men utan ett teoriprov hade många förmodligen inte lärt sig trafikreglerna....

..varje år är det alltid någon mopedist som får sätta livet till för att de saknar kunskaper om de grundläggande trafikreglerna :(
Det lär nog märkas på uppkörningen.

Hur mycket pengar tycker du man ska slänga ut för att rädda en mopedist om året då?

HanneZ skrev:
Det lär nog märkas på uppkörningen.

Hur mycket pengar tycker du man ska slänga ut för att rädda en mopedist om året då?

det var snarare ett argument mot de som vill avskaffa teoriprovet...

Sandstrom skrev:
Alltså, seriöst, har man körkort för bil så ska man inte ens behöva reflektera över att få svara på de frågorna igen. Det finns trots allt buss och moped/cykel för de som inte är intresserade av att lära sig vad som gäller och sedan underhålla kunskaperna och uppdatera varefter trafikbestämmelserna ändras.

Ja, jag talar med egen erfarenhet... sex år mellan teoriprov för B och A-kort.

Då måste du väl fattad dig en egen uppfattning av vad som funkar i trafiken och vad som inte funkar. Boken har inte alltid rätt, de är bara teori. Man ska utöva praktik. Visst den kanske är bra så en grund med har man haft KK i några år så håller man inte alltid med boken eller de svarsalternativ som VV har i sina prov (min personliga åsikt)... Har haft KK i 6 år, kör ca 3500 mil per år...

HanneZ skrev:

Med tanke på vilka problem exempelvis vissa felparkeringar ställer till med i städer när det gäller lastbilar och bussars möjlighet att svänga i korsningar, snöröjning, gatusopning, varutransportet, räddinngstjänsten etc. så är det viktigt att alla har koll på alla parkeringsregler. De finns ju trots allt datumzoner, tillägstavlor och parkeringsförbud p.g.a. att de tillför något.

Jag kan tänka mig att olyckor skett med allvarlig följd när någon parkerat felaktigt vid ett övergångsställe exempelvis och skymt sikten.

Kanske borde man införa körkort för lantisar där man bara behöver klara av de mest grundläggande reglerna (väjningsplikt, hastighetsskyltar etc.) och ett normalt körkort för de som vill framföra fordon i mer trafik? :) Nej, det är givetvis ingen bra idé.

Problemet är väl att svenska folket inte är överdrivet utrustade med sunt förnuft med tanke på alla trafikolyckor, idiotiska parkeringar och andra dumma beteenden i trafiken.

Sandstrom skrev:
Med tanke på vilka problem exempelvis vissa felparkeringar ställer till med i städer när det gäller lastbilar och bussars möjlighet att svänga i korsningar, snöröjning, gatusopning, varutransportet, räddinngstjänsten etc. så är det viktigt att alla har koll på alla parkeringsregler. De finns ju trots allt datumzoner, tillägstavlor och parkeringsförbud p.g.a. att de tillför något.

Jag kan tänka mig att olyckor skett med allvarlig följd när någon parkerat felaktigt vid ett övergångsställe exempelvis och skymt sikten.

Kanske borde man införa körkort för lantisar där man bara behöver klara av de mest grundläggande reglerna (väjningsplikt, hastighetsskyltar etc.) och ett normalt körkort för de som vill framföra fordon i mer trafik? :) Nej, det är givetvis ingen bra idé.

Problemet är väl att svenska folket inte är överdrivet utrustade med sunt förnuft med tanke på alla trafikolyckor, idiotiska parkeringar och andra dumma beteenden i trafiken.
Hur många felparkeringar tror du beror på okunnighet gentemot att folk inte bryr sig för 5 spänn om reglerna?

Det spelar ingen roll om man vet hur man ska göra om man ändå skiter i vilket.

HanneZ skrev:
Hur många felparkeringar tror du beror på okunnighet gentemot att folk inte bryr sig för 5 spänn om reglerna?

Då har man ju bevisligen inte lärt sig något av utbildningen som man har fått kort för eller ännu värre om man skiter i det fast man vet om det.

Då finns det något som heter böter eller indraget körkort som hanterar de människor som det gäller. Men man får tillbaka kortet rätt fort igen efter diverse hårda överträdelser.. Sverige är för mjäkigt.

Motin skrev:
Då har man ju bevisligen inte lärt sig något av utbildningen som man har fått kort för eller ännu värre om man skiter i det fast man vet om det.

Då finns det något som heter böter eller indraget körkort som hanterar de människor som det gäller. Men man får tillbaka kortet rätt fort igen efter diverse hårda överträdelser.. Sverige är för mjäkigt.
Jag gör ganska måste saker som jag vet är fel. Speciellt den första tiden med körkort. Jag tror du är på tok för mogen för o köra sporthoj :D

Sandstrom skrev:

Inställningen de flesta i detta landet har är "Här ska jag fram, jag skiter i vilket för jag har rätt" och istället för att hjälpas åt om någon gör fel i trafiken så hävdar man sin rätt o så PANG.. Givetvis inträffar det olyckor av alla de slag..

HanneZ skrev:

Jag skulle gissa på 75/25... 75% som skiter i det och 25% rena felaktigheter. Bara i det här forumet har det ju varit folk som åkt dit för massa felparkeringar p.g.a. okunnighet (parkering av mc på cykelbana, parkering i en t-korsning osv.).

Men att jag gissar på att det är färre felparkeringar p.g.a okunskap än folk som skiter i det beror ju på att det är obligatoriskt att lära sig parkeringsregler när man tar körkort. Hade man inte utbildat folk i det tror jag att betydligt fler skulle åka på böter p.g.a. ren kunskapsbrist. Dessutom skulle ju det öka på totala antalet felparkeringar som ställer till problem i städer. Håller du inte med?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti