Fy fan!!!

Chris Ash skrev:
Jag träffade en civilingenjör med arabiskt namn som var helt förtvivlad, han hade inte fått ett enda jobb på de 5 år som gått sen han tog examen. Jag skulle vilja se dig spänna ögonen i honom och kalla honom latmask.....

Jag har en kompis som är elektroingengör. Han pratar felfri svenska(småländska iofs) men har ett utländsk namn och påbrå. Han tog examen samtidigt som en av mina närmaste kompisar. Min kompis (Anders) fick jobb omgående men elektroingengören med utländsk namn blev inte ens kallad till intervju trots ett tjugotal ansökningar.

Efter ett tag insåg han att enda sättet att bli kallad var att ringa efter varje inskickad ansökan. När de pratat med honom och hört hans felfria svenska(han bryter endast på småländska) så började han plötsligt kallas på intervjuer...

Edit: Två andra killar som även de har invandrarbakgrund men talar lika felfri svenska gick samma utbildning hade precis samma problem. Svenskarna i den årskullen fick jobb. Invandrarna fick det inte om de inte ansträngde sig tredubbellt för att få komma på intervju...

Chris Ash skrev:
Jag träffade en civilingenjör med arabiskt namn som var helt förtvivlad, han hade inte fått ett enda jobb på de 5 år som gått sen han tog examen. Jag skulle vilja se dig spänna ögonen i honom och kalla honom latmask.....

Utbildning är ingen garanti för anställning, ett vanligt missförstånd. Om just han var lat vet jag inte, men majoriteten som är arbetslösa och är under 50 är antingen lata eller för kräsna, alternativt bor någonstans där arbetsmarknaden är dålig. Samtliga dessa tre faktorer går att förändra, helt utan hungerstrejk på Sergels Torg.

Markus skrev:
Utbildning är ingen garanti för anställning, ett vanligt missförstånd.

Våra vardagsfördommar är största problemet. Folk anställer folk som de känner att de har något gemensamt med. Personkemi du vet. Tyvär hamnar invandrarnas ansökningar i sopkorgen på VÄLDIGT många företag av just denna anledning...

korvgubbe skrev:
Efter ett tag insåg han att enda sättet att bli kallad var att ringa efter varje inskickad ansökan. När de pratat med honom och hört hans felfria svenska(han bryter endast på småländska) så började han plötsligt kallas på intervjuer...

Skojar du? Sådan är verkligheten för alla! Det går inte att sitta och skicka ansökningar och sedan gå tillbaks till soffan, man måste anstränga sig för att få ett jobb.

Jag får inte heller de jobb jag ibland skickat ansökningar till, fastän jag varit bara lite nyfiken.

1. Ring
2. Skicka ansökan
3. Ring
4. Ring
5. Ring

korvgubbe skrev:
Våra vardagsfördommar är största problemet. Folk anställer folk som de känner att de har något gemensamt med. Personkemi du vet. Tyvär hamnar invandrarnas ansökningar i sopkorgen på VÄLDIGT många företag av just denna anledning...

Och detta vet du genom att...?
På alla mina arbetsplatser har det funnits människor med utomeuropeiskt namn och/eller utseende. Har de myglat sig in då eller? Om de fått jobba hårdare? Jaha, tough luck. Om jag flyttar till USA eller UK eller Indien eller vart som helst så kan jag intge förvänta mig att det bara är att skicka ut ansökningar på halvbra engelska eller hindu (min hindu är ganska knackig för tillfället) och sedan förvänta mig en anställning.

Markus skrev:
Skojar du? Sådan är verkligheten för alla! Det går inte att sitta och skicka ansökningar och sedan gå tillbaks till soffan, man måste anstränga sig för att få ett jobb.

Jag får inte heller de jobb jag ibland skickat ansökningar till, fastän jag varit bara lite nyfiken.

1. Ring
2. Skicka ansökan
3. Ring
4. Ring
5. Ring

Självklart måste man anstränga sig men skillnaden är extremt tydlig i deras fall om hur verkligheten är för högutbildade invandrare.

De har toppbetyg i alla ämnen. Pratar felfri svenska(njae, småländska). Ingen som helst brytning. Har haft extrajobb i butik under hela utbildningen, alltså inte lata. Är sociala, pådrivande, proaktiva och har "svenska" värderingar men ändå har de särbehandlats jämnfört med deras(mina) svenska kompisar i samma gäng när de väl börjat söka jobb..

Markus skrev:
Om jag flyttar till USA eller UK eller Indien eller vart som helst så kan jag intge förvänta mig att det bara är att skicka ut ansökningar på halvbra engelska eller hindu (min hindu är ganska knackig för tillfället) och sedan förvänta mig en anställning.

Eh.. många högutbildade invandrare flyttar ju FRÅN Sverige till bl.a. UK därför att de där kan få jobb trots att de bryter.
I Sverige ställer vi inte kraven formellt på Svenska språket men få är så "rädda" för de som bryter som vi är.

USA och UK är ju exempel på länder där man är bra på att möta folk trots att de bryter.. förståelse är viktigt, inte uttal..

korvgubbe skrev:
Självklart måste man anstränga sig men skillnaden är extremt tydlig i deras fall om hur verkligheten är för högutbildade invandrare.

De har toppbetyg i alla ämnen. Pratar felfri svenska(njae, småländska). Ingen som helst brytning. Har haft extrajobb i butik under hela utbildningen, alltså inte lata. Är sociala, pådrivande, proaktiva och har "svenska" värderingar men ändå har de särbehandlats jämnfört med deras(mina) svenska kompisar i samma gäng när de väl börjat söka jobb..

Och varför särbehandlas dom? För att deras landsmän har gjort att dom fått dåligt rykte? Kanske är det deras landsmän som florerar tidigt i denna tråden.

Trango_B skrev:
Och varför särbehandlas dom? För att deras landsmän har gjort att dom fått dåligt rykte? Kanske är det deras landsmän som florerar tidigt i denna tråden.

Det tror jag inte.. Jag tror snarare det beror på att vi är så innerligt osäkra varje gång vi ställs inför något vi inte känner till.
Te.x. får du inte jobb på bank om du är piercad och tatuerad.. För att du jobbar sämre? NEj, knappast..

Finns hur mycket skarpa invandrare som har en grym utbildning men som aldrig får visa den pga att dom inte ens blir inkallade till en intervju för att det finns så mycket fördomar.

För några år sedan var det ingenjörsbrist i sverige, men ändå fanns det ett hundratal arbetslösa civilingenjörer som inte hette jens eller kalle. Inte fick dom jobb.

Den farligaste fördomen man kan ha, det är att tro att man inte har fördomar. :fakta

korvgubbe skrev:
Det tror jag inte.. Jag tror snarare det beror på att vi är så innerligt osäkra varje gång vi ställs inför något vi inte känner till.

Vad är det du inte tror? Att folk påverkas av det de ser med egna ögon?
Jag gör det, definitivt.

korvgubbe skrev:
Te.x. får du inte jobb på bank om du är piercad och tatuerad.. För att du jobbar sämre? NEj, knappast..

Självklart inte, och med all rätta kan arbetsgivaren än så länge ställa vissa krav på dina kläder etc.

juha01 skrev:
Finns hur mycket skarpa invandrare som har en grym utbildning men som aldrig får visa den pga att dom inte ens blir inkallade till en intervju för att det finns så mycket fördomar.

Jag är hur skarp som helst, blir sällan kallad. Vad beror det på då? Jag har säkert dragit ett 50 tal ansökningar pga tristess på jobbet under åren 2000-2003, fick knappt gå på någon intervju. VAD beror det på? Det kanske beror på individuella skäl? Skäl som så klart inte går att applicera på någon född utrikes?

juha01 skrev:
För några år sedan var det ingenjörsbrist i sverige, men ändå fanns det ett hundratal arbetslösa civilingenjörer som inte hette jens eller kalle. Inte fick dom jobb.

Kan det inte vara så att de tusentals ingenjörer som faktiskt har jobb trots att de inte uppfyller folkhemsnormen utseendemässigt gjort något annorlunda än de som inte får jobb? Varför utgår alla från att felet ligger hos arbetsgivaren?

juha01 skrev:
Den farligaste fördomen man kan ha, det är att tro att man inte har fördomar. :fakta

Vad är dina? :va

juha01 skrev:

Att folk(arbetsgivare) generellt sett har fördomar mot invandrare måste ju ha en orsak. Annars hade fördommarna inte existerat. Jag har själv ett antal fördomar mot invandarare och andra, dock så tycker jag inte illa om alla invandrare för det. Jag är inte rasist men däremot realist. Fördomarna har en orsak och sanningen är inte alltid vacker..

Skönt att vi har ett rättvisare samhälle idag då. Idag anställs (mest) bara högutbildade kvinnor som tar examen från tekniska högskolor i landet.

Ska man komma på intervju så får man se till att ligga på och ringa och sälja sig på bästa sätt. Det är ett jävla gny att invandrare inte ens kommer på intervju men titta på hur arbetsmarknaden ser ut för ingenjörer överlag. Jag ser folk på högskolan varje dag som heller inte får komma till intervju. Vad är anledningen till det då?

korvgubbe skrev:
Jag har en kompis som är elektroingengör. Han pratar felfri svenska(småländska iofs) men har ett utländsk namn och påbrå. Han tog examen samtidigt som en av mina närmaste kompisar. Min kompis (Anders) fick jobb omgående men elektroingengören med utländsk namn blev inte ens kallad till intervju trots ett tjugotal ansökningar.

Markus skrev:
Utbildning är ingen garanti för anställning, ett vanligt missförstånd.

Ibland undrar jag om du är trög i huvudet på riktigt eller bara gör dig till. Lite beroende på konjunkturssvängningarna så är vissa civilingenjörsutbildningar i det närmaste en garanti för anställning. Alla andra i hans klass hade jobb inom ett år. Han var den ende "Mohammed" bland Persson, Johansson och Berglund.
Vad tror du det var jag ville belysa egentligen?

Enbart de mest inskränkta dårarna kan förneka att det är oändligt mycket svårare att få jobb om man har ett konstigt namn och bryter.

För övrigt ligger filmsnutten ute på piratebay. Kanske någon känner igen någon av dem.

Chris Ash skrev:
Ibland undrar jag om du är trög i huvudet på riktigt eller bara gör dig till. Lite beroende på konjunkturssvängningarna så är vissa civilingenjörsutbildningar i det närmaste en garanti för anställning. Alla andra i hans klass hade jobb inom ett år. Han var den ende "Mohammed" bland Persson, Johansson och Berglund.
Vad tror du det var jag ville belysa egentligen?

Enbart de mest inskränkta dårarna kan förneka att det är oändligt mycket svårare att få jobb om man har ett konstigt namn och bryter.

Så ja, ingen anledning att vara oförskämd nu. Jag förstår att det smärtar för en blivande akademiker att höra att det du och andra lägger massvis med år på kanske resulterar i... ingenting.

Kan du nu med ditt otröga, blivande akademikerintellekt svara någorlunda kortfattat på följande frågor:

- Vad tror du att de invandrare som de facto har jobb som motsvarar deras utbildning gjort annorlunda jämfört med dem som inte har jobb?

- Hur kommer det sig att samtliga mina kamrater som har utländskt klingande namn och utseende har jobb som passar dem, deras ambitioner och utbildning?

- Hur kommer det sig att på samtliga mina arbetsplatser, visserligen endast fyra stycken, så har det jobbat människor med utländskt namn och utseende med motsvarande, eller mer kvalificerade, uppgifter som de flesta övriga anställda?

Vad har alla dessa människor gjort annorlunda än deras f.d landsmän som inte får jobb?

Chris Ash skrev:
Ok, kan du redogöra för orsakerna och den hemska sanningen?

Nu tror jag att det är du som tänker långsamt, både sanningen och orsaken är väl att invandrare är överrepresenterad i kriminalitet, synnerligen våldsbrott.

Att folk får fördomar, det är inget konstigt. Frågan är bara om det är fördomar, eller helt enkelt en obehaglig sanning.

Markus skrev:

Klart jag har fördomar!! Vissa bessannas ibland, vissa blir man förvånad över av att överhuvudtaget haft.

Jag försöker bara tala om att allt är inte så jäkla enkelt jämt. Det är skitenkelt att klanka ner på svaga, invandrare, arbetslösa osv. när allt går bra.. Har man jobb, har en sjysst lägenhet, vuxit upp i en trygg familj, har ett socialt skyddsnät osv. Då har man flytet.

Alla har inte haft samma förutsättningar, tex genom att dom har en "ofördelaktig" färg tex. Kan man inte vara lite förstående att det kan kanske möjligtvis finnas en liten risk om att det KAN vara svårare att få ett jobb om man heter farem kabichertaghh. Sen VAD det beror på diskutteras friskt i alla trådar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman