Chris Ash skrev:Jag träffade en civilingenjör med arabiskt namn som var helt förtvivlad, han hade inte fått ett enda jobb på de 5 år som gått sen han tog examen. Jag skulle vilja se dig spänna ögonen i honom och kalla honom latmask.....
Jag har en kompis som är elektroingengör. Han pratar felfri svenska(småländska iofs) men har ett utländsk namn och påbrå. Han tog examen samtidigt som en av mina närmaste kompisar. Min kompis (Anders) fick jobb omgående men elektroingengören med utländsk namn blev inte ens kallad till intervju trots ett tjugotal ansökningar.
Efter ett tag insåg han att enda sättet att bli kallad var att ringa efter varje inskickad ansökan. När de pratat med honom och hört hans felfria svenska(han bryter endast på småländska) så började han plötsligt kallas på intervjuer...
Edit: Två andra killar som även de har invandrarbakgrund men talar lika felfri svenska gick samma utbildning hade precis samma problem. Svenskarna i den årskullen fick jobb. Invandrarna fick det inte om de inte ansträngde sig tredubbellt för att få komma på intervju...