Fy fan!

stephenj skrev:
2588122 Fast det framgår av artikeln att de har lagar mot det här "Förbjudet
Försäljning av hundkött är förbjudet på Filipinerna och hundar betraktas inte som ätbara djur
av landets myndigheter."

Då har jag i min förargelse läst helt galet. Jag fick för mig att det inte finns några bra (eller några alls) lagar mot sånt här.
Är det inte så att på just Filipinerna har dom väldigt dåligt djurskydd. Har för mig att det är där man flår levande hundar. :mad:

Hoppas att det blir ändring oavsett så att detta inte fortsätter att hända!

Last edited:
Hur kan man käka hund? De luktar fan i munnen, slickar sig själva på pungen samt äter bajs. Att plåga ihjäl dom verkar inte speciellt vettigt heller.

RocketQueen skrev:
2588144 Då har jag i min förargelse läst helt galet. Jag fick för mig att det inte finns några bra (eller några alls) lagar mot sånt här.
Är det inte så att på just Filipinerna har dom väldigt dåligt djurskydd. Har för mig att det är där man flår levande hundar. :mad:

Hoppas att det blir ändring oavsett så att detta inte fortsätter att hända!

Att det finns lagar förbättrar ju iofs inte situationen om alla skiter i dem. Så fortsätt du att vara arg! :mad:

Henken skrev:
2588151 Hur kan man käka hund? De luktar fan i munnen, slickar sig själva på pungen samt äter bajs. Att plåga ihjäl dom verkar inte speciellt vettigt heller.

Jag har också svårt att förstå att man kan äta hund. Verkar inget vidare gott. Sen kan jag ju undra varför t.ex en gris egentligen skulle vara så mycket bättre att äta.
Jag känner fasen för att bli vegeterian när man läser detta men med den dubbelmoral man har kommer jag inte bli det.

Jag tycker det värsta är hur man har knytit fast hundarna. Den som har gjort det kan inte ha någon som helst empati.

stephenj skrev:
2588158 Att det finns lagar förbättrar ju iofs inte situationen om alla skiter i dem. Så fortsätt du att vara arg! :mad:

Ja det ska jag vara! Skitsur! :gnissla

Last edited:
Klarade inte ens läsa hela artikeln en mening räckte. Människor är grymma, vad har gett oss rätten att se oss själva som herren på täppan. Jag är inte emot att vi äter djur, spelar inte så stor roll om det är en kossa eller en hund folk väljer att äta enligt min mening vi är trots allt rovdjur. Men vi har ingen rätt att plåga de stackars djuren.

Såg igår att de hade haft koalor här i sverige som nu skulle flyttas till någon annan park. Det är också helt bisart. Om vi så gärna vill se en massa exotiska dju får vi väl åka till dem. Jag tycker det är fel att kidnappa dem och sätta dem i fångenskap bara för att vi vill se på dem som utställningsobjekt :(

RocketQueen skrev:
2588164 Sen kan jag ju undra varför t.ex en gris egentligen skulle vara så mycket bättre att äta.

Precis, jäkligt bra fråga.. Inga djur ska behöva lida och alla former av plågsam djurhållning måste stävjas men alla svenskars moralpanik när någon käkar hund är pinsam. Jag är hundmänniska, älskar hundar och har själv haft hund men dubbelmoralen när folk sitter på McD och frossar i sig en burgare och samtidigt gnäller på att de äter hund i Asien är mest löjlig..

Usch, inte vad jag vill läsa, kom hem ifrån Filippinerna förra veckan, åt en hel del kött på diverse olika restauranger...

supergirl skrev:
2588175 Klarade inte ens läsa hela artikeln en mening räckte. Människor är grymma, vad har gett oss rätten att se oss själva som herren på täppan. Jag är inte emot att vi äter djur, spelar inte så stor roll om det är en kossa eller en hund folk väljer att äta enligt min mening vi är trots allt rovdjur. Men vi har ingen rätt att plåga de stackars djuren.

Såg igår att de hade haft koalor här i sverige som nu skulle flyttas till någon annan park. Det är också helt bisart. Om vi så gärna vill se en massa exotiska dju får vi väl åka till dem. Jag tycker det är fel att kidnappa dem och sätta dem i fångenskap bara för att vi vill se på dem som utställningsobjekt :(

Det du skriver är helt rätt. Känner precis som du! Jag går inte på cirkus. Fattar faktiskt inte det roliga med det hela. Inte på skansen heller. Sen gör jag säkert massa andra saker som är dumt men cirkus pallar jag inte.

Jag undrar va fan man tänker när man binder ihop hundar sådär. Det står att dom blev räddade men det går ju aldrig att få dessa hundar normala efter det här. Lider med dom!!!

Scorpion.SE skrev:
2588216 Usch, inte vad jag vill läsa, kom hem ifrån Filippinerna förra veckan, åt en hel del kött på diverse olika restauranger...

Du lär ha fått i dig minst ett kilo pudel! :fakta

Dubbelmoralen när folk sitter på McD och frossar i sig en burgare och samtidigt gnäller på att de äter hund i Asien är mest löjlig..

:wörd

korvgubbe skrev:
2588212 Precis, jäkligt bra fråga.. Inga djur ska behöva lida och alla former av plågsam djurhållning måste stävjas men alla svenskars moralpanik när någon käkar hund är pinsam. Jag är hundmänniska, älskar hundar och har själv haft hund men dubbelmoralen när folk sitter på McD och frossar i sig en burgare och samtidigt gnäller på att de äter hund i Asien är mest löjlig..

Jag håller med dig. Egentligen är jag inte upprörd över att det var just hundar även om jag kan känna mig närmare hundar rent känslomässigt än grisar. Jag ser dock inte skillnaden på dessa små hundars lidande och tex grisars lidande i samma situation. Därav har jag ju egentligen dubbelmoral som äter gris. Men man vill ju inbilla sig själv att dom behandlas bättre.

supergirl skrev:
2588175 Klarade inte ens läsa hela artikeln en mening räckte. Människor är grymma, vad har gett oss rätten att se oss själva som herren på täppan. Jag är inte emot att vi äter djur, spelar inte så stor roll om det är en kossa eller en hund folk väljer att äta enligt min mening vi är trots allt rovdjur. Men vi har ingen rätt att plåga de stackars djuren.

Håller med om att djurhållningen är under all kritik. Däremot finns det kanske en tanke med djuparker mm för att skapa intresse hos besökarna som i sin tur gör så att synen på djur ändras till det bättre. Men jag kanske bara ljuger för mig själv...:)

RocketQueen skrev:
2588224Men man vill ju inbilla sig själv att dom behandlas bättre.

Det är väl som med miljöarbete. "Human djurhållning" (:va) är en lyx som brukar komma rätt sent i ett lands utveckling.

Jag har inga som helst problem med att man äter hund, kanin, marsvin, råttor, gräshoppor, sniglar, grodor, spindlar eller vafan man nu vill trycka i sig.

Det jag INTE förstår är varför det ska vara så svårt att behandla andra levande varelser väl medan dom lever??

Liksom att själva slakten skall vara snabb och så fri från stress och lidande som möjligt.

PGH skrev:
2588236 Håller med om att djurhållningen är under all kritik. Däremot finns det kanske en tanke med djuparker mm för att skapa intresse hos besökarna som i sin tur gör så att synen på djur ändras till det bättre. Men jag kanske bara ljuger för mig själv...:)

Det finns djurparker där man byggt upp så att djuren rör sig frott över ett stort område istället för att vara inlåsta separat i burar. Då blir det lite mer som ett ekosystem som övervakas av människor och det tycker jag är mer okej än en traditionell djurpark.

Mona skrev:
2588268
Det jag INTE förstår är varför det ska vara så svårt att behandla andra levande varelser väl medan dom lever??

En anledning kan väl helt enkelt vara att väldigt många i väldigt många länder inte tror att djur har känslor som kan liknas vid de vi har. Man ser helt enkelt djur som lägre stående varelser som vi kan äta och handskas som vi finner bäst.

Miljömedvetenhet, feminism och djurrätt är tre saker som kommer ganska sent i ett lands utveckling.

Jag har f.ö. ett par starkt troende kristna vänner och deras syn på djur är rätt skilld från min. De är inte direkt några starka anhängare av djurens rätt eftersom de helt enkelt ser det som att:
- "Människan är satt till jorden att härska över djuren" :hihi
Visst är de emot de mest uppenbara fallen av djurplågeri och ren sadism men det är knappast så att de tror att djuren har några direkt sofistikerade känslor eller något självsliv värt namnet...

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back