fy fan

GSXR72

A divorce sucks
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 1989
Körde till Lund imorse med hojen hemifrån , Malmö, hade hunnit ungefär 300 meter hemifrån , kommer till Segerondellen och ska svänger in på avfarten mot Lund , tycker att en långtradare kör lite väl fort mot rondellen, han kom från Ikea hållet , i alla fall, jag hinner tänka " han ser mig inte"
Kolla bakom mig så att ingen bil är där , och sä är jag tyungen att tvärnita I RONDELLEN !!!! :mad: . Han har inte sett mig, inte saktat ner heller , och blåste igenom rondellen i ungefär 80 knyck nere mot Oljehamnen . Tysk lastbil . 2 släp . :kocko

Lätt chockad fortsatte jag köra till Lund och kom fram oskadd som tur var ! Har dom ingen som helst väjningsplikt regler i Tyskland ? :va Eller så var det ännu en förfriskad tysk som hade kommit in via trelleborg .

Tur att man var någorlunda vaken i alla fall, annars så hade jag suttit i framvagen halvvägs ner mot Oljehamnen . :fatta!

Nu ska jag fan i mig inte köra mer på morgonen .

GSXR72 skrev:
Körde till Lund imorse med hojen hemifrån , Malmö, hade hunnit ungefär 300 meter hemifrån , kommer till Segerondellen och ska svänger in på avfarten mot Lund , tycker att en långtradare kör lite väl fort mot rondellen, han kom från Ikea hållet , i alla fall, jag hinner tänka " han ser mig inte"
Kolla bakom mig så att ingen bil är där , och sä är jag tyungen att tvärnita I RONDELLEN !!!! :mad: . Han har inte sett mig, inte saktat ner heller , och blåste igenom rondellen i ungefär 80 knyck nere mot Oljehamnen . Tysk lastbil . 2 släp . :kocko

Lätt chockad fortsatte jag köra till Lund och kom fram oskadd som tur var ! Har dom ingen som helst väjningsplikt regler i Tyskland ? :va Eller så var det ännu en förfriskad tysk som hade kommit in via trelleborg .

Tur att man var någorlunda vaken i alla fall, annars så hade jag suttit i framvagen halvvägs ner mot Oljehamnen . :fatta!

Nu ska jag fan i mig inte köra mer på morgonen .

Hur kör lastbilarna där nere :va

Lastbil rammade Polis-mc och bilar :skrämd

http://aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,66034390_852__,00.html :död

MattE. skrev:
Förmodligen är dom så i övriga landet också, men jag hatar när dom tvunget ska köra om varandra
för att den enes lastbil går 0,5km/h snabbare så man får vänta i 3 minuter.
:fatta!

Precis. Om man ska köra 100 mil på en dag, så tar det 10 timmar i 100 km/h och 9.7 timmar 103 km/h. Typ 20 minuters tidsvinst. :va OK om en lastbil går 10 km/h fortare än en annan, men ibland är skillnaden så liten att omkörningen tar galet lång tid och dessutom tjäner dom då i stort sett ingenting på det.

PacMan skrev:
Precis. Om man ska köra 100 mil på en dag, så tar det 10 timmar i 100 km/h och 9.7 timmar 103 km/h. Typ 20 minuters tidsvinst. :va OK om en lastbil går 10 km/h fortare än en annan, men ibland är skillnaden så liten att omkörningen tar galet lång tid och dessutom tjäner dom då i stort sett ingenting på det.

Kanske bryter tristessen ibland med lite race och få gasa om så de inte somnar

Ja, hur är det egentligen med regler för rondellkörning i Tyskland? Har för mig att det inte är riktigt likadant som i Sverige... Nån som vet? :confused:

PacMan skrev:

Lastbilar (dom lagliga) är i sverige spärrade till 90km/h så är det skillnad så är det förmodligen inte på mer än 1km/h ungefär.

inte 10.

Lugn skrev:
Ja, hur är det egentligen med regler för rondellkörning i Tyskland? Har för mig att det inte är riktigt likadant som i Sverige... Nån som vet? :confused:
De har samma regler som här .Men i Frankrike har de väjningsplikt inne i rondel.
Däremot så kan man se skyltar som anmodar en att nvända blinker vid utfart ur rondel .Borde folk påminnas om här hemma med :rolleyes:

MattE. skrev:
Lastbilar (dom lagliga) är i Sverige spärrade till 90km/h så är det skillnad så är det förmodligen inte på mer än 1km/h ungefär.

Inte 10.

89 km/h brukar dem max komma upp i när dem är spärrade, sen brukar det bara vara slå av tändningen och snabbt på igen när man kör, eller skifta till lågvarv samtidigt som man ger fullgas, då brukar färdskrivaren saka efter ibland, finns hur många knep som helst, men dem ligger ju oftast 80-85-90 lastbilarna, oavsett om dem har släp eller inte. Föresten, det står inte varför lastbilen mejade ner bilarna och mc:n, nån som vet varför?

Lugn skrev:

Obekräftat, men enligt farsans sambo som är tyska så är det högerregeln som gäller i rondeller i tyskland.

Anders R skrev:
Obekräftat, men enligt farsans sambo som är tyska så är det högerregeln som gäller i rondeller i tyskland.

Isf har alltså den som är inne i rondellen väjningsplikt mot de som är på väg in (kommer från höger)...? :confused:

Minns nåt liknande från därnere, därför jag frågar, men nu verkar det minsann som om vi har motstridiga uppgifter...

Skåningar- Hur är det egentligen? Red ut!

Isf har alltså den som är inne i rondellen väjningsplikt mot de som är på väg in (kommer från höger)...?

Japp, så blir det. Vill minnas att de har denna regel i frankrike, vet inte om tyskland exakt. Något land har denna regel i alla fall, så mycket vet jag :tomten

De ser väl antagligen på rondeller som oreglerade fyrvägskorsningar, och då blir det högerregeln som gäller. I många andra länder är dom ju också väldigt PÅ på högerregeln, till skillnad från oss där störst väg och störst bil går först vid en oreglerad korsning.

MattE. skrev:
Förmodligen är dom så i övriga landet också, men jag hatar när dom tvunget ska köra om varandra
för att den enes lastbil går 0,5km/h snabbare så man får vänta i 3 minuter.
:fatta!

Kör man hoj är det ju bara köra mellan. :yoparty Det är lite värre om man kör bil.

SSB skrev:
Japp, så blir det. Vill minnas att de har denna regel i frankrike, vet inte om tyskland exakt. Något land har denna regel i alla fall, så mycket vet jag :tomten

De ser väl antagligen på rondeller som oreglerade fyrvägskorsningar, och då blir det högerregeln som gäller. I många andra länder är dom ju också väldigt PÅ på högerregeln, till skillnad från oss där störst väg och störst bil går först vid en oreglerad korsning.

Så är det bland annat i Marocko, och dom har ju väldigt mycket från Frankrike.
Så det stämmer säkert.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...