Fy fan för bilhandlare!!

Tja det är många biltillverkare som säger i handboken att 1 liter olja per 100 mil är helt ok o inget fel..

Tur man åker opel antal 100000 mil o aldrig fylla på olja mellan bytena
 
Trist när det strular, en bil är ändå en hyfsad kapitalinvestering för de flesta. Dessutom en förutsättning för vår vardagliga tidplanering, att inte kunna lita på ett primärt transportmedel som bilen påverkar vår vardag. Du har redan fått tips om ARN, en annan bra kontakt och möjlig väg innan fullt krigstillstånd råder är kommunens konsumentvägledning. Du kan hitta Dina aktuella kontaktuppgifter här: https://www.hallakonsument.se/om-oss/kommunal-konsumentvagledning-kvl

Lycka till!
Ja det är väldigt irriterande....frugan behöver den dagligdags och är hon grinig har det en tendens att sprida sig...:gnissla

Verkstan har nu sagt sitt: bilen felkodar på insugssystemet och oljeförbrukningen är inte normal. Hans professionella bedömning (efter att jag pressat honom lite) var att felen är ursprungliga och inte uppkommer spontant givet bilens miltal, ålder och servicehistorik. Centrallåset får vi nog stå för själva.

Återstår vad Riddermarks kommer att säga....
 
Ja det är väldigt irriterande....frugan behöver den dagligdags och är hon grinig har det en tendens att sprida sig...:gnissla

Verkstan har nu sagt sitt: bilen felkodar på insugssystemet och oljeförbrukningen är inte normal. Hans professionella bedömning (efter att jag pressat honom lite) var att felen är ursprungliga och inte uppkommer spontant givet bilens miltal, ålder och servicehistorik. Centrallåset får vi nog stå för själva.

Återstår vad Riddermarks kommer att säga....

Inget nytt ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Kort uppdatering:

Bilen går fortfarande som skit. Men verkstaden bollade mig vidare mig till en kille som är duktig på Volvo. Visade sig att bilen har tre återkallelser som inte åtgärdats. Tydligen har den aldrig servats på en aukt Volvoverkstad (handlaren använder MECA) vilket innebär att man inte har access till Volvos system Vida -och infon kring recalls.

Två av återkallelserna var för mjukvaruuppdateringar, bla av EGR, som ev kan förklara varför bilen rycker och har ojämn tomgång.

Har redan bestämt mig för att sälja skiten men borde inte handlaren upplyst mig om att bilen är föremål för recalls som dock inte åtgärdats på just detta ex? Eller är det att begära för mycket av en beghandlare, om än en stor sådan?
 
Har redan bestämt mig för att sälja skiten men borde inte handlaren upplyst mig om att bilen är föremål för recalls som dock inte åtgärdats på just detta ex? Eller är det att begära för mycket av en beghandlare, om än en stor sådan?
Jag köpte en Volkswagen av en Toyota-handlare, och kollade faktiskt först när bilen var min om den hade några service notes, och det hade den. Jag tipsade handlaren om att även dom som icke VAG-handlare kan kolla upp sånt, och han bad om ursäkt, och hade dom bara vetat om det så hade dom fixat det. Sen är det nog olika lätt för olika märken, VW, Seat, Audi och Skoda har ju ErWin på nätet, där man tom som privatperson kan ladda ner verkstadsmanualer, info om bilen, service notes mm :Bugar
 
Jag köpte en Volkswagen av en Toyota-handlare, och kollade faktiskt först när bilen var min om den hade några service notes, och det hade den. Jag tipsade handlaren om att även dom som icke VAG-handlare kan kolla upp sånt, och han bad om ursäkt, och hade dom bara vetat om det så hade dom fixat det. Sen är det nog olika lätt för olika märken, VW, Seat, Audi och Skoda har ju ErWin på nätet, där man tom som privatperson kan ladda ner verkstadsmanualer, info om bilen, service notes mm :Bugar
Ja det borde jag kanske ha gjort men hade ingen koll på de recalls de gjort på modellen. Sen varför skulle man som ägare inte åtgärda recalls från tillverkaren, verkar ju rätt korkat.

Nåja handlaren svär sig fri, han hade naturligtvis nämnt detta om han hade vetat om det. To be continued.....
 
Verkar som det faktiskt löser sig.... :tuttar

På Bilia hittade man felet direkt, EGRn var helt körd. Dessutom hittade man ett större oljeläckage från toppen. Däremot kunde inte Bilia utföra recallen för EGR med en kass EGR i bilen. Meken snackade med handlaren som ringde mig och sa "ok vi tar kostnaden för EGR och oljeläck men Bilia är för dyra så vi vill köra via en annan verkstad" Tja använd vilken verkstad ni vill bara det blir bra och ni tar notan. Tänkte säga att om ni fortsätter att snåla med billiga verkstäder så kommer att ni får fler problem men kände att det var dags att avsluta dialogen lite snyggt.

Så jävla skönt att slippa tjafsa mer -och att veta att man faktiskt kan få rätt om man gör sin hemläxa -även om det initialt såg rätt mörkt ut.

Och för alla som är spekulanter på en XC60 D4: kolla upp bilarnas historik NOGA. D4 motorerna är långt ifrån skottsäkra så se till att alla recalls är utförda och att servicen skötts.
 
Ja det är skitmotorer. Egr går för hårt för att klara avgaskraven. På min v60 rasa egr ventilen fast den var bytt en gång på recall. Sen kort efter de fick jag en recall på att uppdatera programvara plus att dom byggde om kylningen till egr. Då brände den insugsventilerna pga att den gick varmare efter det och ventilerna var igen sotade. Gick på 58 000:- men volvo tog de på goodwill efter mycket om och men........
 
Ja det är skitmotorer. Egr går för hårt för att klara avgaskraven. På min v60 rasa egr ventilen fast den var bytt en gång på recall. Sen kort efter de fick jag en recall på att uppdatera programvara plus att dom byggde om kylningen till egr. Då brände den insugsventilerna pga att den gick varmare efter det och ventilerna var igen sotade. Gick på 58 000:- men volvo tog de på goodwill efter mycket om och men........
Haha hört exakt samma story idag, verkar vara riktigt taskigt byggt. Inte konstigt att en del verkstäder erbjuder sig att koppla förbi EGR men fan vet hur det påverkar förbrukningen? Eller den kanske bara går bättre?

Sjukt trött på strulande EGR...hade en VW Caravelle 2.0 TDI där EGR rasade (iofs efter 22 000 mil), det kostade 27000 att byta. :huvet
 
Haha hört exakt samma story idag, verkar vara riktigt taskigt byggt. Inte konstigt att en del verkstäder erbjuder sig att koppla förbi EGR men fan vet hur det påverkar förbrukningen? Eller den kanske bara går bättre?

Sjukt trött på strulande EGR...hade en VW Caravelle 2.0 TDI där EGR rasade (iofs efter 22 000 mil), det kostade 27000 att byta. :huvet
Förbrukningen skall tydligen gå ner om man kopplar förbi den. Fråga min mekaniker om jag skulle koppla förbi skiten eller sälja bilen fort som fan men han menade på att volvo löst problemet med egr nu efter dom byggde om systemet. Sen fick jag in och byta en slang igen på recall för efter mina problem började den dra vatten med ? men nu har bilen fungerat ett år iaf. De va dyrt jag fick "bara" betala 7500:- för min Egr ventil på Volvo
 
Bilhandlare är verkligen ingen garanti för att man har någon slags säkerhet.
Jag köpte en bil från KRF i Eskilstuna och inom 6 månader upptäckte jag att den ryckte vid max effektuttag, reklamerade och blev uppmanad att felsöka hos Mekonomen där man kom fram till att bilen sätter två felkoder på för högt tryck i fuelrail.
KRF hävdade att bara för att en bil sätter felkoder är inte ett bevis för att det är fel på bilen, KRF hävdade också att det är normalt att en BMW 320d -16 rycker vid full effekt och hävdade att man provat två olika andra 320d som också ryckte, KRF intygade också att någon hos BMW i Eskilstuna bekräftade att bilen kan rycka lite grann vid gasen i botten.
ARN gick på säljarens sida att jag inte hade bevisat att bilen hade ett fel och jag förlorade ärendet trots att jag hade i skrift att bilen satte dessa två felkoder.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top